Aggressiv Papegojciklid?

#1 - 17 november 2009 22:22
Hej!

Jag har haft en ensam Papegojciklid i ett stort akvarium med 4 st andra ganska små fiskar. Och nu idag så köpte jag 2 st Påfågelciklider, en som är lite större än min Papegojciklid och en som är lite mindre. Efter att jag släppt in dom i akvariet så började Papegojcikliden att fösa in Påfågelcikliderna i ett hörn av akvariet och, vad ska man säga... trakassera(?) dom.. Är det för att min Papegojciklid har varit ensam för länge, eller är den bara ovanligt mycket "revir-aggressiv"? Kommer detta beteende att gå över?:confused:

Tacksam för svar!

//Annie
#2 - 17 november 2009 22:31
"Papegojcikliden" härstammar från stora (ca 30 cm) och aggressiva centralamerikanska ciklider (mest troligt Amphilophus citrinellum och den liknande A. labiatus, kallade Midas och Red Devil), och är därmed själv en revirhävdande och aggressiv ciklid, och särskilt nya ciklider kan behandlas som inkräktare i reviret.
#3 - 17 november 2009 22:45
Pröva att flytta papegojan till en hink. Flytta om inredningen lite grand (speciellt om den har någon favoritgrotta) och flytta tillbaks den igen.

Fungerar inte det får du göra något av följande:
1. dela av akvariet i två delar med en glasskiva
2. flytta någon av partena till ett annat akvarium
3. snabbt hitta någon som vill ta hand om någon av parterna

Annars är det stor risk att det slutar med dödade fiskar!
#4 - 18 november 2009 12:02
Okej, jag hade över papegojcikliden i en guldfisk skål där den fick vara några timmar. Och det verkar som att dom har lugnat ner sig lite idag.

Tack i alla fall för tipsen, jag ska pröva dem om de börjar bråka igen!

Mvh/Annie:)
#5 - 18 november 2009 16:30
Någon som vill ha en Papegojciklid?:P
#6 - 18 november 2009 18:43
Klackspark skrev:
Någon som vill ha en Papegojciklid?:P

Ja, konstigt nog så gör det det :p

Men kolla om du kan byta in den, där du köpte påfåglarna t.ex.
#7 - 18 november 2009 18:54
Då jag handlat fiskar och de har blivit oväntade problem, har jag fått byta ut dom där jag köpt dom. Utan problem.
[CENTER]
:)[/CENTER]
#8 - 18 november 2009 22:20
Micke_A skrev:
Ja, konstigt nog så gör det det :p

Men kolla om du kan byta in den, där du köpte påfåglarna t.ex.

Ja jo, men det var ju ett tag sen som jag köpte den där...?!
#9 - 18 november 2009 22:32
Klackspark skrev:
Ja jo, men det var ju ett tag sen som jag köpte den där...?!

Dom kan nog ta emot den ändå, även om du kanske inte får något för den så är det bättre än att avliva den. Avliva ska alltid vara det sista valet enligt mig.
#10 - 19 november 2009 11:13
Andrém skrev:
Dom kan nog ta emot den ändå, även om du kanske inte får något för den så är det bättre än att avliva den. Avliva ska alltid vara det sista valet enligt mig.

Ja jo precis.. Nej jag vill absolut inte avliva den. Ska ringa och fråga affären där jag köpte den!!
#11 - 19 november 2009 13:02
Nu är den återlämnad. Tack för alla svar!!

Annons