Aggressiva guld gurami

#1 - 2 januari 2007 15:22
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hjälp![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har ett akvarie på 170 l med fyra guldgurami och 5 fjärilsciklider i. pH ligger på 6-7 (uppmätt) och det finns både trärötter och flytande växter i. Temperaturen håller sig på 27-28 grader. Gurami är två hanar och två honor. Problemet jag har är att de är så aggressiva. Hanarna jagar både varandra och honorna. Även honorna biter på varandra så fort de kommer i närheten av varandra. Kommer cikliderna i vägen för någon av dessa fyra så blir de iväg jagade. Överallt har jag läst att dessa fiskar är fredliga. Därför kan jag inte förstå varför mina håller på som de gör. Har jag för många? Är det någonting fel på vattnet? Hur får jag mina fiskar att trivas?[/SIZE][/FONT]
#2 - 2 januari 2007 15:29
Hej! jag hade också guldgurami en gång som höll på precis som dina...De var så jättedumma mot allt och alla att jag fick lämna tillbaka dom till fiskaffären =( Synd att de är dumma för de är ju så himla fina! Hoppas att dina blir snälla...:)
#3 - 2 januari 2007 15:59
Saltbiff, hittade du aldrig orsaken till varför dina håll på så där?

Jag tycker också att mina är fina och vill inte lämna tillbaka de.

Det värsta av allt är att jag stod och tittade på de länge i affären och där var de inte aggressiva trots att de var jätte många i ett litet oinrett akvarium.
#4 - 2 januari 2007 16:04
nää...jag hittade aldrig orsaken varför de var dumma...ingen aning?!:confused: men så var de inte i affären för jag kollade mycket noga innan jag köpte dem..Jag tror jag köpte 2 par men som du säger så slogs ju honorna med..jag har aldrig mer testat guldgurami efter det missödet...Tror jag bytte dem mot marmorgurami och de var snälla men inte lika fina! :)
#5 - 2 januari 2007 16:34
Vad tråkigt! :(

Annons