Agressiv hane, HUR aggro får de vara?

#1 - 26 september 2010 19:36
Hej!

Har ett 540-Literskar med följande fiskar:

5 st Lombardoi (2 hanar, 3 honor)
6 st Rödzebra ( 2 hanar, 3 honor tror vi)
2 st Azureus (1 hane, 1 hona)
3 st Fjäderfens synodontis
3 st Ancistrus (1 hane, 2 honor tror vi)

Den ena Lombardoi hannen är extremt aggressiv, mot alla fiskar och nästa konstant!
det är sällan som man kan titta på karet och han håller sig lugn. Alltid så jagar han någon kors och tvärs över karet, ibland så krockar han in i en annan fisk, låter nästan som att dom åker in i glaset. Han jagar alla arter i karet och båda könen.

Han går även på den mycket större Azureus-hanen och de väldigt mkt större Malarna.

I övrigt så trivs alla väldigt bra, och är inte alls aggro på samma sätt.
Den andra Lombardoi-hanen är mycket lugnare, "hänger" med honorna mkt mer, jagar lite nån gång då och då, men ungefär 5% så mkt som den strörre hanen.

Hur mkt ska man låta honom hålla på?
Pajjar ju stämningen i karet en hel del.

Kan man lämna tillbaka den till butiken? Eller är en bråkig hane aldrig kul, oavsett kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 september 2010 19:42
pwrdesign skrev:
Eller är en bråkig hane aldrig kul, oavsett kar?

Rent krasst så är det ofta så - hade jag affär hade jag tagit bra betalt för att ta emot den;)
#3 - 26 september 2010 19:47
Om du inte har fått till det helt perfekt i akvariet med gömställen och sten så testa att ändra om. En sådan liten sak kan göra att han inte känner sig lika "hemma" i den nya miljön och då inte blir lika aggressiv :)
#4 - 26 september 2010 19:54
Hur ofta möblerar ni om då? Är rätt nöjd med hur det ser ut just nu, funderar på MER sten dock! så det blir ännu mera gömställen!
Han blev lite lugnare när vi släppte i mer fisk, men nu har han börjat jaga mer igen.

Men är det fel att ta bort en fisk som är för aggressiv, när resten av invånarna är relativt lugna?
Eller kommer det bara innebära att någon annan kommer kliva fram och "ta över" rollen som retsticka?
#5 - 26 september 2010 20:06
Jag möblera om när jag märkte att där var en hane som var för dominant och tryckte in alla andra i hörnen. Hade hanen tagit ett revir mitt i karet så fanns det inte annat än göra än att ta bort det.

Mer sten kan absolut fungera!

Ja risken är att en ny hane kommer ta över rollen som "butchern". Min rödzebrahane agerade polis i mitt kar innan. Jagade ngn en annan kom han direkt och såg till att det blev lugnt haha.
#6 - 26 september 2010 20:07
Sådant är svårt att svara på i förhand. Att skaffa flera fiskar av samma art kan få en individ att bli lugnare, att möblera om kan också fungera. Eller ta bort fisken. Om det är tillfälliga lösningar eller permanenta kan man inte säga förrän man har testat. För lite stenar och rötter kan också få fiskar att bli aggressiva då det inte finns nån tydlig gräns för reviren. Testa sig fram är bästa metoden och att ta bort fisken kan ju vara sista metoden ifall inget av det andra fungerar.

Sitter själv i samma sits för tillfället med en paletthane. Ska testa att ge honom fler honor så att den ensamma honan inte känner sig lika utsatt.

pwrdesign skrev:
Hur ofta möblerar ni om då? Är rätt nöjd med hur det ser ut just nu, funderar på MER sten dock! så det blir ännu mera gömställen!

Han blev lite lugnare när vi släppte i mer fisk, men nu har han börjat jaga mer igen.

Men är det fel att ta bort en fisk som är för aggressiv, när resten av invånarna är relativt lugna?

Eller kommer det bara innebära att någon annan kommer kliva fram och "ta över" rollen som retsticka?
#7 - 26 september 2010 20:15
Liten film!
Vid 2.55 bjuder herr aggro på en liten fajt med en av Malarna :)

" target="_blank">
#8 - 26 september 2010 20:16
Kalkstenar och olika grottor. Det älskar ju malawis...Har själv lite samma problem två hannar går på en tredje. Ska själv prova lite
omändring av stenarna när jag gör vattenbyte imon.
Lycka till. Min trewawase hane är så fin så det måste bara gå...ler..A.
#9 - 26 september 2010 20:21
MMM..... ska nog försöka hitta lite mer shiffer, vill helst ha precis samma sort isåfall, och den har jag hittat i en djup skog i dalsland, och dit kommer jag inte komma för ens i vår igen :) Men jag ska hålla ögonen öppna, och kanske möblera om lite (ska också göra vattenbyte imorrn).
#10 - 26 september 2010 21:07
hanen är isåfall överagressiv och bör då plockas bort.

såg att din aulonocara ruvar :) (det är väl en aulonocara?)
#11 - 27 september 2010 12:32
Yes, hon Ruvar! Dom plockade ut en som ruvade när jag köpte paret! Himla kul! :)
Är redo med yngelkorgen! (Då jag har några malar i karet nu också som ska vara duktiga yngelmumsare) :)

Annons