Åh NEJ!!!! Hjälp!

#1 - 6 september 2006 17:15
Typiskt...:(

I förrgår köpte vi våra första fiskar, fem stycken gula lyrstjärtsmolly. Jag tillsatte specialsalt för att de skulle trivas och allt. Allt verkade bra, de var pigga och nyfikna och åt fint och var snälla mot varandra.

MEN.... :eek: idag när jag kommer hem från jobbet så har en hane små vita prickar på bakfenan och en hona har lite trasig bakfena samt står liksom helt still hela tiden, nära ytan. De två kom från samma affär, de tre andra från en annan.

Vad ska jag göra? Affären är ju stängd och jag har dumt nog inte köpt på mej medicin mot vitapricksjukan.... och vad är det med honan....

Alla värden (ph, KH, nitrit) är bra (dropptest) och temperaturen är 26 grader.

Ledsen..... [:-118]
#2 - 6 september 2006 17:18
Typiskt...:(

I förrgår köpte vi våra första fiskar, fem stycken gula lyrstjärtsmolly. Jag tillsatte specialsalt för att de skulle trivas och allt. Allt verkade bra, de var pigga och nyfikna och åt fint och var snälla mot varandra.

MEN.... :eek: idag när jag kommer hem från jobbet så har en hane små vita prickar på bakfenan och en hona har lite trasig bakfena samt står liksom helt still hela tiden, nära ytan. De två kom från samma affär, de tre andra från en annan.

Vad ska jag göra? Affären är ju stängd och jag har dumt nog inte köpt på mej medicin mot vitapricksjukan.... och vad är det med honan....

Alla värden (ph, KH, nitrit) är bra (dropptest) och temperaturen är 26 grader.

Ledsen..... [:-118]

ska fungera att tillsätta salt.. finns info om det i forum.. sök på vitapricksjuka bara.. fenan på honan kan helt enkelt vara bett
#3 - 6 september 2006 17:18
höj temp till ca 30 grader i med lite salt + små täta vattenbyten ,så kan jag nästan garantera att du inte behöver köpa några mediciner.
#4 - 6 september 2006 17:19
Sök här på zoopet man kan få bort det med salt och höjd temp
#5 - 6 september 2006 17:23
uffe skrev:
höj temp till ca 30 grader i med lite salt + små täta vattenbyten ,så kan jag nästan garantera att du inte behöver köpa några mediciner.

Hm.. på bipacksedeln till Ektozonet står det om "Helkur" - fiskarna ska placeras i tre timmar i 3-4 liter akvarievatten med 5-6 gram salt.
Men blir de inte bara mer stressade då?

Om jag ska hälla i salt i hela karet, hur mycket ska jag ta då? Jag har redan en tsk per 50 liter?

Ska genast gå och höja temperaturen....
#6 - 6 september 2006 17:29
läste lite i forumet och vad jag kan läsa så har du rätt mängde salt..

citat från en annan kille: "1.5g/L till 1 tsk/50L"
#7 - 6 september 2006 17:41
Men vad kan det vara med honan då?

Hon har inga prickar men den översta och understa kanten av bakfenan ligger liksom infälld mot resten av bakfenan så att själva lyrformen har försvunnit och det ser ut som en "vanlig" bakfena... om ni fattar och så håller hon sej helt stilla vid ytan och viftar bara lite med fenorna vid gälarna...

Hon ska väl inte dö????

[CENTER][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84][:-84]
[/CENTER]
#8 - 6 september 2006 17:42
zeke66 skrev:
Sök här på zoopet man kan få bort det med salt och höjd temp

Men det finns ju hur många inlägg om vita prick som helst! Jag hittar inget om vilken mängd salt som erfodras till behandlingen!!!! :(
#9 - 6 september 2006 17:50
[SIZE=3]NEEEEJ!!!!

[SIZE=2]Nu ligger hon helt stilla på botten... stackars lilla fisk....[/SIZE]
[/SIZE]
#10 - 6 september 2006 17:53
har hon ihopklibbade fenor?
#11 - 6 september 2006 17:59
uffe skrev:

Vad är vattenbytena till för, har inte läst det i någon annan tråd om vita prick? Hur ofta är "täta"?
#12 - 6 september 2006 18:02
uffe skrev:
har hon ihopklibbade fenor?

Ja, just det! Över/underkanterna på bakfenan har klibbat ihop med resten...
#13 - 6 september 2006 18:09
10% per dag ca,"klibbsjukan"typisk levandefödaresjukdom förmodligen pga avel på dåliga gener,har provat det mesta mot det men inte kommit på nåt som funkar,tyvärr.har själv förlorat 1000tals levandefödare med samma symptom(ingen överdrift)
#14 - 6 september 2006 18:12
uffe skrev:
10% per dag ca,"klibbsjukan"typisk levandefödaresjukdom förmodligen pga avel på dåliga gener,har provat det mesta mot det men inte kommit på nåt som funkar,tyvärr.har själv förlorat 1000tals levandefödare med samma symptom(ingen överdrift)

Smittar det? Är det också stressrelaterat eller varför blev hon annars sjuk just nu? Var hittar jag information om det - mao vad är det riktiga namnet?
#15 - 6 september 2006 18:16
Nä stackars!!! Hoppas det ordnar sig!
#16 - 6 september 2006 18:17
frisk ena dan o sjuk nästa,några överlever andra inte,har finkammat hela nätet o har inte hittat nån vettig lösning på det hela,men dom flesta sjukdomar är väl stressrelaterade.har för mig att svenska guppysällskapet hade nån artikel om det här.
#17 - 6 september 2006 18:40
uffe skrev:
frisk ena dan o sjuk nästa,några överlever andra inte,har finkammat hela nätet o har inte hittat nån vettig lösning på det hela,men dom flesta sjukdomar är väl stressrelaterade.har för mig att svenska guppysällskapet hade nån artikel om det här.

Men vad är din erfarenhet av smittsamhet? Om en får det - brukar andra få det också då?
#18 - 6 september 2006 19:03
uffe skrev:
har för mig att svenska guppysällskapet hade nån artikel om det här.

Det har en artikel som handlar om torpedsjuka/fenklibb men den är under redigering.... :confused:
#19 - 6 september 2006 19:13
Hm.. på bipacksedeln till Ektozonet står det om "Helkur" - fiskarna ska placeras i tre timmar i 3-4 liter akvarievatten med 5-6 gram salt.

Men blir de inte bara mer stressade då?

Om jag ska hälla i salt i hela karet, hur mycket ska jag ta då? Jag har redan en tsk per 50 liter?

Du kan inte salta så mycket i akvariet att vita prick försvinner, för fiskarna skulle nog inte klara av att leva i så salt vatten mer än några timmar. Dessutom skulle växterna dö.

Molly vill gärna ha salt i vattnet, men jag tror inte att de ska ha så mycket som under 3-timmars kuren.

Så jag tycker du ska både ha salt i akvariet OCH köra med 3-timmars kuren.

Sen måste jag även påpeka att jag tycker att 5 molly är lite väl många fiskar att starta upp ett akvarium med. Om inte akvariet är väldigt stort vill säga.

Hoppas de klarar sig iaf!
#20 - 6 september 2006 19:28
batski skrev:
Sen måste jag även påpeka att jag tycker att 5 molly är lite väl många fiskar att starta upp ett akvarium med. Om inte akvariet är väldigt stort vill säga.

Jag har haft 4 stora ampullaria i tre veckor innnan mollysarna... och jag har 250 liter vatten....

har ju verkligen ansträngt mej för att göra allt rätt... [:-28]
#21 - 6 september 2006 19:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Som jag läser ditt inlägg nu så tycker inte jag att det låter som vita prick. Står pricken ut från kroppen? Eller hur ser det ut? Jag har vid andra tillfällen behandlat vita prick och andra tillstånd som kommit av stress och "allmän ohälsa", genom att tillsätta salt och höja tempen. Vid flera tillfällen har jag vänt vita pricken, när jag upptäckt det vid första pricken, på detta viset. När man behandlar sjuka diskus kan man ha så mycket som upp till 1-2 dl salt per 100 liter. Viktigt är bara att man inte sänker saltnivån för snabbt efteråt för då kan de bli sjuka av det (osmotiska trycket). Jag tror definitivt du kan ha i mer salt i akvariet. I samband med detta höj tempen till 30 grader med. De klarar dte under en kortare period.[/COLOR][/FONT]
#22 - 6 september 2006 19:35
Ja ok, tänkte inte på snäckorna [:o] Jag skulle ändå inte börjat med fler än 2-3.

Men det är ju surt när man har ansträngt sig och det går snett ändå :(
#23 - 6 september 2006 19:36
batski skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast där har du fel!! Har du hängt med i Mammas och Simons tidigare trådar? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Mamman: Jag tycker inte du gjort nåt fel, det handlar lite om otur med! Lycka till och hoppas det inte blir en epidemi! [/COLOR][/FONT]
#24 - 6 september 2006 19:44
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast där har du fel!! Har du hängt med i Mammas och Simons tidigare trådar? [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Mamman: Jag tycker inte du gjort nåt fel, det handlar lite om otur med! Lycka till och hoppas det inte blir en epidemi! [/COLOR][/FONT]

Ja som sagt så hade jag glömt bort snäckorna. Själv skulle jag inte ha vågat börja med fler än 2-3 molly men det kan hända att jag är för försiktig. Intrycket jag får av Mamma är att hon är seriös och har ansträngt sig för att allting skulle funka. Jag håller med om att det här var maximal otur och jag hoppas det ordnar sig för de stackars fiskarna.
#25 - 6 september 2006 19:56
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Som jag läser ditt inlägg nu så tycker inte jag att det låter som vita prick. Står pricken ut från kroppen? [/COLOR][/FONT]

Honan har inga symtom på vita prick, det är hanen. Han är typ som vanligt, kanske lite slöare men han har mellan 5 och 10 vita prickar på bakfenan, ser verkligen ut som vita prick. Går inte att se om de står ut från fenan...
#26 - 6 september 2006 20:01
Vågar nog inte chansa på att det räcker med salt, vattenbyten och temperaturhöjning. Köper medicin mot vita prick och torpedsjuka/fenklibb i morgon....

Blä vad trist.... jag har ju tänkt (säkert som alla andra [:o]) att -Jag kommer i alla fall att klara av det här galant, utan några alger, sjukdomar, nitritspikar eller annat elände....

Hå hå hå så fel man kan ha.....

Och så ska jag resa utomlands på fredag morgon... alla är väl döda när jag kommer hem en vecka senare.... :(
#27 - 6 september 2006 20:06
vattenvärdena kanske skiljer sig för mycket från deras tidigare vatten.... hur som så är inte salt nån mirakelkur! enda mollyn som behöver salt är de asien uppföda som har gått i varmt bräckvatten. men har inte affären dem i bräckvatten så behöver inte du det heller! om du ska komma tillrätta med pricksjukan så är det medicin som gäller. Det är bättre att använda aquatan för att skydda fiskens hudslem än med salt!
#28 - 6 september 2006 20:09
Länk från Norge om salt och Ichthyophthirius multifilis. http://koi.no/helse/ichthyophtirius.html
#29 - 6 september 2006 20:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I väntan på imorron så hade jag saltat idag samt höjt temperaturen. Vita pricken sprider sig illa kvickt och med salt i vattnet och med den höga temperaturen förkortar du definitivt parasitens livscykel. Även om det i ditt fall kanske inte botar fisken så hindrar det i alla fall spridning och ytterligare "funktionshinder" på firren.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Än en gång Lycka till och hoppas det går vägen!![/COLOR][/FONT]
#30 - 6 september 2006 20:47
Jag skulle inte höja temperaturen utan medicin då risken är stor att angreppet blir större när salthalten är lägre än 0,3%.
#31 - 6 september 2006 20:49
Kramfors skrev:
Jag skulle inte höja temperaturen utan medicin då risken är stor att angreppet blir större när salthalten är lägre än 0,3%.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag hade saltat med som jag skrev!! Har gjort så förr och det har fungerat. Ttror jag fick det tipset av dig för länge sedan![/COLOR][/FONT]
#32 - 7 september 2006 06:24
[:-118] Idag på morgonen låg en av mollysarna död på botten. Det var en av dem som inte hade några som helst symtom igår. Två av Ampullariorna satt på den och åt. Taskigt!!!!

Det här med akvarium var juh kul.... [:-129]

Hanen är samma som igår, glad men prickig på bakfenan.

Honans bakfena ser lite värre ut än igår, annars samma symtom.

[CENTER]:([:(][:-13][:-9][:-84][:-118]
[/CENTER]
#33 - 7 september 2006 08:18
Beklagar förlusten [:(] Men att snäckorna åt på liket ska du vara lite glad för. Det förhindrar ju att det ligger och ruttnar i vattnet = ammoniak.

Hoppas verkligen de andra klarar sig!

Du - och fiskarna - har verkligen haft otur!
#34 - 7 september 2006 08:52
Beklagar förlusten...

Fick du tag på ngn medecin idag?

//Peter
#35 - 7 september 2006 12:42
Jaadu..strul är ige kul - jag vet!! är också nybörjare.
Har trubbel med båda mina - men har troligtvis lyckats vända mitt 62L på rätt köl igen. Här kan du läsa:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92486

Det andra på 115L medicinerar jag nu mot vita prick, som följde med nyinköpta firrar från affär :mad: . Men fick gratis medicin som kompensation...
Är det vitaprick du har, så har du nu troligtvis fler prickar på fler fiskar.

Mitt lilla höjde jag tempen 2 grader i (till 29), tillsatte salt (1/2 dl jozo havssalt utan tillsatser, väl upplöst och ipytsat under många timmar), täta vattenbyten - varannan dag & minst 1/3 - ersatte motsvarande urtankad saltmängd för varje byte, saltbadade prickiga kliande firrar i omgångar - vissa flera gånger men endast EN gång/dag. Dammsög även botten lätt ett par ggr vid vattenbyte.

Igår efter över en veckas slit, så bytte jag hälften av vattnet UTAN att tillsätta salt, och planerar att om allt fortfarande verkar okej ta bort doppvärmaren imorgon el. på lördag.

Såhär saltbadade jag mina firrar:
[COLOR=blue]- Lös upp ca 1 msk salt till 1L vatten i en hink. (2 msk till 2 L o.s.v - jag har kört på 1 L) kolla att vattnet är samma temp som i akvariet.[/COLOR]
[COLOR=blue]- Håva upp de fiskar du tänker bada.[/COLOR]
[COLOR=blue]- Låt dem simma i saltlösningen c.a 1/2 timme. Mer om de verkar klara det men högst en timme åt gången har jag haft dem i. Håll koll på dem så du ser att de mår bra under badet. Färgen kommer troligtvis mattas av på dem under tiden, men den kommer åter efter en stund tillbaka i akvariet. Det är alltså inte farligt. Däremot om de lägger sig på sidan så bör du ha tillbaks dem i akvariet på en gång.
Håva även tillbaka dem i akvariet.

Upprepa vid behov, men endast ett bad per dag.
[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=black]Så nog kan det strula allt - men ge inte upp och lycka till från en till som det strular hos ;) [/COLOR]
#36 - 7 september 2006 12:55
Healena skrev:
Igår efter över en veckas slit, så bytte jag hälften av vattnet UTAN att tillsätta salt, och planerar att om allt fortfarande verkar okej ta bort doppvärmaren imorgon el. på lördag.

Ajaj! Det är INTE bra att minska på salthalten så snabbt. Det blir en stor shock för fiskarna. Om du byter så mycket vatten måste du tillsätta salt för den mängden bytt vatten fast minska doserna successivt.
#37 - 7 september 2006 13:00
batski skrev:
Ajaj! Det är INTE bra att minska på salthalten så snabbt. Det blir en stor shock för fiskarna. Om du byter så mycket vatten måste du tillsätta salt för den mängden bytt vatten fast minska doserna successivt.

Visste nog det - men tog risken/chansade - och det verkar funka än så länge :p
Jag vet fortfarande inte vad det var, men det jag gjort verkar ha funkat.
ÄN sålänge alltså - pepparpeppartaiträ :D

Jag miste en platy och en liten mal, men en annan sjuk platy har piggat på sig.
#38 - 7 september 2006 13:03
Dog platyn innan eller efter vattenbytet?
#39 - 7 september 2006 13:06
De som dog gjorde det innan bytet - för några dagar sedan.
#40 - 7 september 2006 14:25
När jag kom hem från jobbet nyss så var den stackars honan också död. Nu slipper hon iallafall lida.

Jag har medicinerat mot vita prick. Ingen av de andra två överlevande fiskarna har några prickar, bara hanen och han är fortfarande pigg.

I morgon bitti åker jag bort en vecka och grannen får kolla till fiskarna. Får se vad som har hänt när jag kommer hem. Har portionerat upp maten så de inte får för mycket.

Inget kul alls detta....
#41 - 7 september 2006 15:03
Jag tycker inte man ska mata under medicineringen då medicinen kan vara negativ för filterbakterierna och övriga goda organismer i vattnet.
#42 - 8 september 2006 11:30
Kramfors skrev:
Jag tycker inte man ska mata under medicineringen då medicinen kan vara negativ för filterbakterierna och övriga goda organismer i vattnet.

- Men är det inte så, att man oftast tar bort filtermassan innan medicinering :confused:
De gånger jag medicinerat har det ia.f stått så i instruktionerna.
Då borde det väl inte vara något problem med matningen?
#43 - 8 september 2006 11:58
Healena skrev:
- Men är det inte så, att man oftast tar bort filtermassan innan medicinering :confused:

De gånger jag medicinerat har det ia.f stått så i instruktionerna.

Då borde det väl inte vara något problem med matningen?

Jo, när du inte har några bakterier som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit är det inte bra att belasta karet med mat.

Annons