Sedan platyna kom i vid akvariestarten för nästan 6 veckor sedan har de kliat sig till och från. Inte konstant utan fått lite ryck och "studsat" på löv eller gren några gånger under en stund och sen varit lugna. En hona har dessutom under tiden hon varit "höggravid" haft klibbiga fenor och dragit sig undan, i början trodde jag hon skulle dö men så fort hon fått ynglena var hon som vilken fisk som helst. Nu är hon gravid igen och åter tillbakadragen med inte helt utspänd stjärtfena. Men emellanåt är hon som vilken fisk som helst för att sedan vara "hängig" igen, precis som förra gången hon var gravid. När det är matdags i karet är dock alla fiskar särdeles friska. Köpte efter några veckor ett fjärilspar och även hanen har kliat sig till och från. Det började han med direkt så om det vore något smittsamt från platyna vet jag inte. Men eftersom inga andra tecken på sjukdom har funnits har jag under veckornas gång befolkat karet. Och så igår kväll efter att jag släppt i mosaikgurami och kuhliiålar (3 av varje) samt satt ut en blocketannons på platyna ser jag två sår på fjärilshanen som definitivt inte varit där senast i går. Ett sår som mest är vitt i mitten av ryggfenan mot huden och ett sårigt område ovanför ena gälpartiet. Det ser inte ut som vita prick utan mer som sår på båda ställena. Blir livrädd att det är någon sjukdom som grundar sig i kliandet i karet tidigare men vet också att fjärilshonan senaste dagarna gått hårt åt hanen med naffs. Kan det vara det? Ska åka iväg idag och köpa ett karantänkar men vet inte vad jag ska medicinera mot riktigt...
Jag skulle göra ett vattenbyte på minst 30% och se hur fiskarna reagerar. Annars skulle jag köra en kur med esha 2000 som bl.a. tar ev. svampangrep som kan uppstå om fisken får sår och det är lite dålig vattenkvalité. Kliandet mot sten och annan inredning kan även vara antydan till gälparasiter, tar även det nämnda preparatet.
Jag har kollat vattenkvaliten och den är hur bra som helst. Byter vatten varje vecka och har inte sett att det påverkat fiskarna till det bättre på något sätt. Ska köpa karantänkar idag och ha i fjärilshannen och ev platyna också. De kliar inte gälarna speciellt utan studsar lite var som vad jag sett utan att sikta in sig på nåt speciellt område. Men jag kanske har i medel mot parasiter också i karantänkaret? Vill inte gärna medicinera i karet med tanke på känsliga fiskar, bakterieflora etc utan hoppas att kunna stävja det hela på det här sättet?
Jag skulle testa med att hälla i ektozon, det hjälper sår att läka fortare och för mig har det ganska ofta räckt för att få ordning på kar och fiskar igen. Det och ett vattenbyte på 30% är det första jag gör när jag misstänker sjukdom eller parasiter.
Jag vill inte hälla ektozon i det befintliga karet med tanke på växterna (har även hört att otosar kan vara känsliga men det kanske inte stämmer). Ska åka iväg och köpa ett karantänkar nu och behandla med ektozon där till att börja med. Blir det inte bätte efter några dagar får jag väl tillsätta något mot bakterier eller parasiter men det är så svårt att veta vilken typ av angrepp det är.
Har nu platyna och fjärilshannen i en 10-liters balja med fluval 1 +, grus och lite växter. Haft i 0,25 tsk ektozon och 3 droppar eSHA 2000. Hoppas fjärilshannen överlever detta (tog 6 l vatten från gamla karet, 4 l kranvatten + vattenberedning).