Åhå! Vad är detta då? Lysrörshållare?

#1 - 28 oktober 2006 18:40
Ja, jag vet att jag tjötar nu... [:o]
men detta med mina ljusrampsplaner.... fått en ny idé... funkar detta:

Ta en sån här lysrörshållare och fästa i locket på en hemmabyggd låda!! Ingår allt i den där hållaren, jag menar reaktor och så??? Ingår monteringsanvisning? Var ska den lilla "lådan" sitta? Behöver man täckglas ändå, trots att den är fuktsäkrad?

Typ såhär har jag tänkt bygga! :D

Vad tror ni akvarister? :p
#2 - 28 oktober 2006 19:07
Jag har använt sådana, allt "elektriskt" ingår, men det kan vara bra att köpa till en reflektor. Den "lilla lådan" skall sitta där den inte blir fuktig.
#3 - 28 oktober 2006 19:12
Perfa! :D
Tror du det räcker med ett lysrör på 15W om jag har reflektor?
#4 - 28 oktober 2006 20:06
hur många liter ska röret belysa?
#5 - 28 oktober 2006 21:42
Jag har en lysramp till mitt nyköpta beg. 720 kar som har 4 såna här lysrörshållare.
Köpte 4 nya rör + reflektorer och monterade fast idag så nu blir det gott ljus i karet.
#6 - 29 oktober 2006 03:23
drd skrev:
Jag har en lysramp till mitt nyköpta beg. 720 kar som har 4 såna här lysrörshållare.

Köpte 4 nya rör + reflektorer och monterade fast idag så nu blir det gott ljus i karet.

4*15w i ett 720...
hmm gott ljus...
jaja skåningar ;)
#7 - 29 oktober 2006 05:59
Kollat här? http://www.kjell.com/ under belysning/armaturer... såna har jag till mina akvarier, bara att tillsätta sladd :D och kostar endast 79 kr.

Ta en sån här lysrörshållare och fästa i locket på en hemmabyggd låda!! Ingår allt i den där hållaren, jag menar reaktor och så??? Ingår monteringsanvisning? Var ska den lilla "lådan" sitta? Behöver man täckglas ändå, trots att den är fuktsäkrad?

#8 - 29 oktober 2006 07:46
åheim skrev:
hur många liter ska röret belysa?

Oj, glömde visst skriva det i den här tråden... det är bara 50 liter!

Någon som vet om det räcker med ett 15W lysrör till 50 liter? Hur vet man/räknar man ut det?
#9 - 29 oktober 2006 07:56
Mamma Mia skrev:
Kollat här? http://www.kjell.com/ under belysning/armaturer... såna har jag till mina akvarier, bara att tillsätta sladd :D och kostar endast 79 kr.

Du menar denna? Men den är tyvärr för lång... karet är bara 60 cm. brett så jag måste ha 15W=45 cm lysrör. Annars hade det ju varit sketabra... förutom att den ej är fuktsäker så man måste definitivt ha täckglas!
#10 - 29 oktober 2006 07:59
drd skrev:

Kör du med eller utan täckglas? Vet du IP-klassningen på lysrörshållarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 oktober 2006 08:09

Någon som vet om det räcker med ett 15W lysrör till 50 liter? Hur vet man/räknar man ut det?

Det beror väl på vilka växter du skall ha i?
#12 - 29 oktober 2006 08:17
Det beror väl på vilka växter du skall ha i?

Såklart! :D Inget får väl vara enkelt.... ;)
Funderar på javamossa och hornsäv.
Något som det är svårt att misslyckas med... :D
Så, ska jag inte ha växter som kräver massor av ljus så funkar det med ett rör?

Är det därför det säljs ramper för glödlampor???
#13 - 29 oktober 2006 08:17

man delar antalet watt med antal liter = 0,3w/liter. det är fullt tillräckligt om du inte ska ha väldigt ljuskrävande växter OM du sätter i en reflektor så får du uppemot 50% mer ljus....
#14 - 29 oktober 2006 08:21
åheim skrev:
man delar antalet watt med antal liter = 0,3w/liter. det är fullt tillräckligt om du inte ska ha väldigt ljuskrävande växter OM du sätter i en reflektor så får du uppemot 50% mer ljus....

Ok, finns det någon lista på hur många watt per liter som motsvarar växter med ljuskrav 1, 2, 3 ,4 ,5? Om du fattar vad jag menar? Typ: växter med minsta kravet på ljus måste åtminstone ha 0,3W/liter medan väldigt ljuskrävande växter vill ha minst 2,5W/liter?
#15 - 29 oktober 2006 08:44
nej det beror på hur klart vattnet är, hur djupt växten sitter, om den är skuggad, vilken kvalitet på ljuset (hur lämpat lysröret är) osv... extrema växter kräver metallhalogen.
#16 - 29 oktober 2006 09:03
åheim skrev:
nej det beror på hur klart vattnet är, hur djupt växten sitter, om den är skuggad, vilken kvalitet på ljuset (hur lämpat lysröret är) osv...

Ja, det var ju det... det får inte vara för enkelt... ;) då hade man ju lärt sej allt snabbt och sedan tröttnat... :p
#17 - 29 oktober 2006 11:33
Ja, det var ju det... det får inte vara för enkelt... ;) då hade man ju lärt sej allt snabbt och sedan tröttnat... :p
precis;) det finns inga klara riktlinjer utan man får skapa egna erfarenheter genom att prova sig fram och utveckla sina kunskaper och sin teknik ständigt:D :D
#18 - 29 oktober 2006 12:30
Kör du med eller utan täckglas? Vet du IP-klassningen på lysrörshållarna?

Ska köra utan täckglas i början och se hur det går med fukten.
IP klassningen har jag ingen aning om tyvärr.
#19 - 29 oktober 2006 20:10
drd skrev:
Ska köra utan täckglas i början och se hur det går med fukten.

IP klassningen har jag ingen aning om tyvärr.

Ok, hoppas det går bra. Har fattat nu att det bara är färdiga armaturer som klassas.
#20 - 29 oktober 2006 20:25
Förlåt att jag lånar tråden (A) Jag har ganska mycket växter i min burk på 400L Några är inte så ljuskrävande men jag har ganska många som är det...så nu till frågan...hur mkt kostar metallhalogenlampor...vart får jag tag på såna och kan man besälla hem dom till sin zoobutik ? :)
#21 - 29 oktober 2006 20:45
det är bara att knata in på närmaste zoohandel o beställa.... det kostar en hel del men jag har ingen riktig pris info!
#23 - 30 oktober 2006 07:50

Jag har byggt in en sådan i mitt akvarie. Det fungerar finfint men är ju snäppet dyrare än kjell&cos grejjer. Men som du förstår av alla andras inlägg så är den ju fuktighetssäkrad och du slipper tänka på något. Bara koppla in o kör! Dock tycker jag att kabeln till "dosan" är på tok för liten (oftas bara 1.5 meter).
#24 - 30 oktober 2006 16:42
såna här http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=5CFD35172C9149FD988A91800499E14187917&CatPath=Eq0q112q157q158q829&IsCampaign=N&WAGID=25182&NoCache=2006%2D10%2D30+17%3A48%3A11

köpte jag idag till mina småkar... billig och drar lite ström... nu ska jag bara hitta 8w t5 akvarielysrör...
#25 - 5 november 2006 17:17
åheim skrev:

Finns det såna som man bygger in i rampen eller måste dom hänga i taket ? (ovetande) xD:p
#26 - 9 mars 2007 23:09
En variant här då.

Vad tror ni om att köpa 4 st 36W-armaturer hos Kjell & Co.
Dessa:
http://www.kjell.com/?item=63246&path=2810000,2820000

Lyfta ur reaktorerna ("elektronikklumparna" ;) )

Montera rör i hemmasnickrad ljusramp.

Placera reaktorerna där det är torrt.

Dra sladdar.

Då borde man få en jäkligt billigt hemmabyggd belysning plus att man inte behöver oroa sig lika mycket för IP-klassning ("vattentätheten") av armaturerna.

Grundar min demontering av reaktorerna på hur kittet hos PWSS ska köras.
Länk till PWSS 30-wattare (fanns ingen bild på 36W)
http://www.pwss.se/product.php?productid=2121&cat=210&page=1

Vad tror ni?

FYI, ska ha detta till mitt 375l-kar (150 cm brett).

Ha de gott!
/Richard
#27 - 10 mars 2007 07:13
IP-klass
Elektriska artiklar märks med en IP-klass för att ange både graden av skydd mot åtkomst av strömförande delar och hur vatten och dammtät den är.

En elartikel märkt med IP 44 är
(Första siffran petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran tål strilande vatten från alla vinklar.

Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät

Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppand vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.).
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten. Se tillverkarens råd.
#28 - 10 mars 2007 08:26
Hej Diväteoxid!

Tackar för ett mycket utförligt svar!

Vad tror du om själva designen jag beskriver då?

Sen, vad man kan läsa ur IP-förklaringen så behöver man ju inte ha särskilt hög "vattensiffra" när det gäller belysningsramp...där är det ju mest droppar vi talar om.

Thanx!
Hilsen,
/Richard
#29 - 10 mars 2007 08:43
har du täckglas kommer det säkert att funka fint... om du inte kör med täckglas så fixa IP67 Lysrörshållare.. (kontakten mot lysrörets båda ändar menar jag) och sätt reaktorerna i "möblen" under karet skyddat från vatten.
#30 - 10 mars 2007 11:27
Om man andvänder HF-don så ska man inte ha långa kablar mellan don och sockel, vet ej om detta gäller även gamla reaktorer.

Annons