"air hose" på powerhead

#1 - 19 januari 2007 07:30
Tjenare,

Funderar på om den gör någon nytta egentligen. en aquaclear 70 i detta fallet. En liten tunn slang som drar ner luft till utblåset i filtret. Väsnas mycket. Gör den någon nytta?

Finns med som nummer 9 här.
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/AquaclearPH_50-70.pdf

Simma lungt!
#2 - 19 januari 2007 11:19
Egentligen ska den väll vara för att det ska komma ner mer syre i vattnet men så länge då har bra ytcirklation så ska det väll inte vara några problem.
Jag har tagit bort dessa slangar på båda mina aquaclear då jag tycker att alla dessa små bubblor gör vattnet dimmigt osså låter det ju lite grann osså.

//MVH Tulle
#3 - 19 januari 2007 11:22
Det känns ju lite som att denna slangen tillför lika mycket som en luftpump kopplad till en syresten... Det vill säga att den inte tillför något alls.
Iofs så går ju bubblurna från airhosen ner bättre i vattnet... Så lite bättre kanske.

Jaja. Nu svarar jag på min egen fråga :P

Hur har alla gjort? Vilka använder den? Vilka använder inte den?
#4 - 19 januari 2007 11:25
Jag hade det ibörjan men sedan tog jag bort det för tyckte det väsnades för mycket. jag läste att det inte alls tillför mer syre i vattnet eftersom de små bubblorna är i kontakt med vattnet för kort stund för att de skall kunna tillföra mer syre. En av mina kompisar använder sin slang, han är dock den enda av oss alla i min bekantskrets som har akvarium.

davdi
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 januari 2007 11:25
Huvudprincipen är väl att syre dras ner i vattnet genom att vattenytan sätts i rörelse och att det blir cirkulation i vattnet.
Så bubblorna är väl mest av estetisk natur - dock så vet jag att det för några år gjordes en test och det visade sig då faktikst att Eheims diffusor ökade vattnest syrehalt något - de övriga (vet inte vilka övriga som testades) hade ingen sådan effekt.
#6 - 19 januari 2007 11:48
Tack för svaren.

Kommer inte leta rätt på "air hosen" då... Den ligger någonstans i en påse i en överbelamrad vind.
#7 - 19 januari 2007 13:47
Klokt! Jag använder den heller inte. Riskerar att miska co2 i vattnet. Dåligt för växterna.

Annons