Äktenskapliga problem i pelettfamiljen.

#1 - 29 maj 2006 10:21
Hej!
Jag har ett palettciklidpar som har yngel som är ca 2 veckor. De har skött om dem exemplariskt och tillsammans skyddat dem mot bothier och vildguppy. Idag hittar jag honan likblek och stående vid ytan. När hon kommer i närheten av ynglen som hanen fortfarande vårdar, så visar han med all önskvärd tydlighet att hon ska hålla sig undan. Är detta vanligt? Brukar det rätta till sig? Klarar han ynglen själv eller ska jag ta upp dem?:confused:
#2 - 29 maj 2006 10:26
Normalt sett blir de osams när en lek misslyckas... När det händer är det lika bra att plocka bort honan, de blir aldrig sams igen och hanen slår så småningom ihjäl henne. Men som sagt, jag har bara råkat ut för det när en lek misslyckats.
#3 - 29 maj 2006 10:43
[QUOTE=Rogli]Hej!
Jag har ett palettciklidpar som har yngel som är ca 2 veckor. De har skött om dem exemplariskt och tillsammans skyddat dem mot bothier och vildguppy. Idag hittar jag honan likblek och stående vid ytan. När hon kommer i närheten av ynglen som hanen fortfarande vårdar, så visar han med all önskvärd tydlighet att hon ska hålla sig undan. Är detta vanligt? Brukar det rätta till sig? Klarar han ynglen själv eller ska jag ta upp dem?:confused:[/QUOTE]
Jag hade en liknande situation för ganska länge sedan. Det var en större kull paletter där föräldrarna delade upp sej med varsin yngelskara under några dagar. Sedan slog dom ihop sej igen och fortsatte som ingenting hade hänt. Olika erfarenheter. Hannen klarar nog ynglen på egen hand en tid framåt.
#4 - 29 maj 2006 11:33
Jag låter dem vara och följer utvecklingen.
För den intresserade återrapporterar jag.
#5 - 1 juni 2006 09:53
Honan körs fortfarnade bort. Hon ser inte ut att må bra. Står vid ytan och liksom kippar efter andan. Kanske därför hon inte längre accepteras av hanen? eller så har hon blivit så efter "separationen"?
Hanen sköter fortfarande om sina yngel exemplariskt.
#6 - 2 juni 2006 08:34
Hos mig är problemet det omvända. Honan har tagit över kullen och kört bort hannen, vilken toffel :)
MVH
Magnus
#7 - 11 juni 2006 21:33
Paret kan bli osams om det är mycket stress i akvariumet.Jag råkade ut för det, hanen körde iväg honan och så småningom slog han ihjäl henne. Hanen skötte ynglena perfekt tills de var ungefär 2 månader gammla, då började han jaga dom, och jag plockade upp dom.Dom går i yngelakvariet just nu och är snart säljklara.:)

Har du möjlighet, så försök sätt över honan i ett karantänkar eller liknande,och se om hon repar sej.När kullen är så stora att de klarar sej själv, sätt tillbaka honan om hon är helt återställd.

Mvh:Ida
#8 - 12 juni 2006 10:34
Honan är nu död. :(
Hanen fortsätter att ta hand om sin avkomma.:)
#9 - 15 juni 2006 11:44
[quote=Rogli]Honan är nu död. :(
Hanen fortsätter att ta hand om sin avkomma.:)[/quote]

Synd! Du blev tillsagd att ta ut honan.
#10 - 15 juni 2006 12:37
eller hade hon redan dött då?

Annons