Aktivt kol

#1 - 29 oktober 2009 20:34
Har köpt ett nytt ytterfilter (fluval 405). Fick med några påsar med aktivt kol. Jag vet hur dessa fungerar och att de inte ska vara i för länge, men min fråga är om jag behöver ha i dem alls?

Mitt kar har varit igång 1 år och krånglar inte.

Vad tycker ni, ska jag köra med någon påse i filtret eller skippa??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 oktober 2009 20:35
skippa
#3 - 29 oktober 2009 21:01
Har köpt ett nytt ytterfilter (fluval 405). Fick med några påsar med aktivt kol. Jag vet hur dessa fungerar och att de inte ska vara i för länge, men min fråga är om jag behöver ha i dem alls?

Mitt kar har varit igång 1 år och krånglar inte.

Vad tycker ni, ska jag köra med någon påse i filtret eller skippa??

gör som kjell säger för kol ska man väll bara ha när man medecinerar i karet eller?
#4 - 29 oktober 2009 21:03
Precis det svar jag ville ha...=)

Tack för snabba svar
Bilagor:
#5 - 29 oktober 2009 21:11
Precis det svar jag ville ha...=)

Tack för snabba svar

varsågodo
#6 - 29 oktober 2009 21:15
Du kan använda aktivt kol för att få klarare vatten men de slaggar igen på nolltid och sedan bidrar de inget längre (har jag lärt mig)
#7 - 29 oktober 2009 21:17
Jag har läst mig till att det är bra att använda efter medicin. Men jag har också läst att det kan användas vid nitrit/nirat? Stämmer detta?
#8 - 29 oktober 2009 23:36
Kopplade in mitt fluval 405 idag jag också, tänkte också skippa och byta ut mot biobollar i dom 2 nedre behållarna, men jag kör dom 1 månad iom att jag har ett nystartat kar och kolen hjälper mot nitrit.
Men med tanke på att dom ligger i små påsar och inte fyller ut utrymmet helt i facken så lär dom väll inte sätta igen filtret helt när dom blivigt mättade/värkningslösa
#9 - 30 oktober 2009 00:06
jonasnyman skrev:
Kopplade in mitt fluval 405 idag jag också, tänkte också skippa och byta ut mot biobollar i dom 2 nedre behållarna, men jag kör dom 1 månad iom att jag har ett nystartat kar och kolen hjälper mot nitrit.

Men med tanke på att dom ligger i små påsar och inte fyller ut utrymmet helt i facken så lär dom väll inte sätta igen filtret helt när dom blivigt mättade/värkningslösa

jag slängde ut mina påsar nu och bytte till grovporig filtermatta och vårt vatten är mycket klarare innan jag tog bort kolet så flög det runt massor med smått smått skit i karet. upplevde det som att det var kolet.
Bilagor:
#10 - 30 oktober 2009 04:43
aktivt kol är bara akivt några veckor sedan är det mättat. Så vitsen med kol i ytterfilter verkar lite onödigt.
#11 - 30 oktober 2009 06:56
kula skrev:
aktivt kol är bara akivt några veckor sedan är det mättat. Så vitsen med kol i ytterfilter verkar lite onödigt.

Ja det kanske är så det är. Att det reagerar med ämnen som passerar tills det förlorat sin reaktivitet. Dvs tillfällig effekt.
#12 - 30 oktober 2009 10:08
Är detta förklaringen till att jag (Som snällt placerade kolet på plats dag 1 ) inte har sett en tillstymmelse till nitrit sedan uppstart??

Annons