!!AKUT!! Behöver hjälp med Lysrörsarmatur!!

#1 - 6 februari 2011 19:12
Hejsan!
Jag har just köpt ett ca 150l akvarium av en kompis, men akvariet har inget fäste för lysrör...
Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett billigt alternativ som inte kostar mer än 500kr (är lite kort om stålar [:o]) och som ger mycket ljus.
Om ni har några ideer så tackar jag inte nej!
Måtten är:
Längd: 78cm
Bredd: 50cm
Ljup: 40cm
Den har även två lock.
#2 - 6 februari 2011 19:31
Har lite svårt att förstå vad du menar med frågan..:confused:

Finns det täcklock till akvariet men det finns ingen armatur/lysrörshållare inuti för att montera lysrören i?
#3 - 6 februari 2011 19:33
Precis som du skrev så finns ett täcklock (i trä) men ingen armatur. Finns det ett billigt sätt att lösa detta?
#4 - 6 februari 2011 19:38
Tillägg - såg sen att du svarat ang 'två lock' när jag redan postat. Redigerat lite.

Under 500 blir nog svårt är jag rädd.

Jag fixade nyss belysningen till mitt. Det finns lysrörshållare, där du får själva hållarna och elen, bara stoppa i lysrör och stoppa i kontakten och trycka på knappen. De går lätt att fästa i det heltäckande locket, men du måste ha själva 'dosan' (vet inte vad det heter) utanför, då den inte är vattenskyddad.

Jag hade en gammal ramp där elen var slut, så jag tog bort allt det, köpte en T8 lysrörshållare för 2*30 W rör (429 kr + frakt), monterade den i den gamla rampen/kåpan och så köpte lysrör då. Det finns hållare för T5-rör med.

Jag kommer köpa en Glomat T5-ramp sen, men det var lite fel månad för det nu, så full förståelse för du vill hitta en budgetlösning, även om det med själva lysrören inkluderat kan vara svårt hålla din budget. Men om du kan, vänta istället med att starta karet, och skaffa en 'riktig belysning' när du har råd, och kör igång det sen?
#5 - 6 februari 2011 19:42
Jag skulle kunna bifoga en bild.... men vet inte hur man gör. Hur gör man?
#6 - 6 februari 2011 20:01
C:\Users\Arvid\Desktop\DSC00773.JPG
#7 - 6 februari 2011 20:55
Fishes! skrev:
Jag skulle kunna bifoga en bild.... men vet inte hur man gör. Hur gör man?

Du måste vara guldmedlem för att kunna bifoga direkt i tråden men lägg upp på nån sida typ som imageshack, tinypic m.m. Sen länkar du bara till bilden.
#9 - 7 februari 2011 04:41
squamata skrev:

Bara nyfiken hur du tänker, men han har ju ett heltäckande lock, och iaf den från rusta den sprider ljuset. Och även om den har IP65 så är ju det med kåpan, och tas den bort är det inte IP65.

Jag skulle inte våga sätta den utan höljet i ett akvarium?
#10 - 9 februari 2011 20:55
sök efter lysrörshållare på tex PWSS så hittar du en akvarieanpassad historia att lätt få belysning i en ramp.
#11 - 16 februari 2011 11:34
Dom vattentäta hållarna funkar bra med e svindyra.

Har hellre täckglas + billiga hemmabyggda armaturer i mina.

Annars hade BARA hållarna utan rör till mina akvarier gått på många tusenlappar.

Sen tvättar jag hellre täckglas än lysrör o kåpor från "kondensvatten-kalkfläckar"

En 80kronorsramp kan du sätta i nästan vadsomhelst som kåpa om du bara har täckglas på akvariet.
#12 - 16 februari 2011 23:37
köp en lysrör reaktor på kjell.com om du kan koppla lite själv men hur du fäster de vet ja inte redigt men:)

Annons