AKUT - Guldfisk blir dör, kanske pga foder??

#1 - 20 juli 2015 11:38
Hej på er!

Jag har märkt att mina guldfiskar blir smala i kroppen. Två stycken har dött nu och båda ha blivit böjda innan de dog. Jag matar med vanligt flingfoder , två gånger om dagen.
#2 - 20 juli 2015 12:50
Hur stort är akvariet ?
#3 - 20 juli 2015 14:56
Har dom gått utomhus?
#4 - 20 juli 2015 15:18
Har dom gått utomhus?

Christer5 skrev:
Hur stort är akvariet ?

Nej, de har varit inne i mitt akvarium. Mitt akvarium är 100L, kanske lite större.
#5 - 20 juli 2015 20:08
Guldfiskar behöver stort akvarium,läs i artbeskrivningar.
#6 - 20 juli 2015 20:39
Christer5 skrev:
Guldfiskar behöver stort akvarium,läs i artbeskrivningar.

Fiskarna är ca 5cm och jag har 3st totalt, 100l bör räcka tills de växer till sig någon centimeter för att sedan flyttas över till 300l akvariet
#7 - 20 juli 2015 20:56
Huvudfrågan när det gäller guldfisk. Hur ser deras bajs ut?
#8 - 20 juli 2015 21:02
Förresten, två gånger dagligen är ganska lite nät det gäller guldfisk. Du kan säkert dubbla det. Jag matar mindre mängd 4-6 gånger, men det beror även på temperaturen hur ofta.
#9 - 21 juli 2015 09:52
mrfisken skrev:
Fiskarna är ca 5cm och jag har 3st totalt, 100l bör räcka tills de växer till sig någon centimeter för att sedan flyttas över till 300l akvariet

Det låter bra :)
#10 - 21 juli 2015 10:34
Jag har inte lagt märke på deras bajs, de har inte släppt ut något som jag ser. Temperaturen är 25-26 grader C. Idag dog en av dem.
#11 - 21 juli 2015 20:24
Jag ha märkt att fiskens avförning är svart, ser ut starkare än vanligt
#12 - 21 juli 2015 21:13
Tänkte om den var trådig eller väldigt mycket "korvskinn" så att säga. Hur länge har akvariet varit igång? Läste att ammoniak i vattnet (första steget i nitratcykeln) kunde ge avmagring och böjd rygg.
#13 - 22 juli 2015 10:09
Axman skrev:
Tänkte om den var trådig eller väldigt mycket "korvskinn" så att säga. Hur länge har akvariet varit igång? Läste att ammoniak i vattnet (första steget i nitratcykeln) kunde ge avmagring och böjd rygg.

Vi har gjort helvattenbyte efter att ett fisk dog, men efter vattenbytet dog två fiskar.
#14 - 1 augusti 2015 15:30
Det är problem igen, fisken på bilden beter sig som de andra som dog. Den står vid hörnet och har lite böjd rygg som ni ser. Vad kan jag göra åt den?
Bild:https://drive.google.com/file/d/0B92jNB-04pLvN1l1c3J1d28wSGM/view?usp=docslist_api
#15 - 1 augusti 2015 16:02
Jag tror på dålig vattenkvalitet och den där fisken går nog tyvärr inte att rädda.
Gör ett stort vattenbyte och sätt i fler filter, gärna ett inkört så vattenkvaliten blir mer stabil.
#16 - 1 augusti 2015 17:12
Har du instruktioner på hur stort vatten byte går till? Jag ha läst om vattenbereddning medel, men har inte använt ett sådant förrut.
#17 - 1 augusti 2015 18:54
Vi börjar här... Vad matar du med? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket byter du då?

Ett stort vattenbyte här hemma är 60-70 procent av vattnet eller så mycket som är möjligt... Skit i beredningsmedel...
#18 - 1 augusti 2015 19:07
Vi börjar här... Vad matar du med? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket byter du då?

Ett stort vattenbyte här hemma är 60-70 procent av vattnet eller så mycket som är möjligt... Skit i beredningsmedel...

Jag matar med vanligt vitakraft flake mix och jag brukar fylla på vatten mellan jämna mellanrum. Men sedan jag ha bytt hela vattenet har jag inte rört vattnet.
#19 - 1 augusti 2015 19:10
mrfisken skrev:
Jag matar med vanligt vitakraft flake mix och jag brukar fylla på vatten mellan jämna mellanrum. Men sedan jag ha bytt hela vattenet har jag inte rört vattnet.

Hur länge sen bytte du allt vatten?
Skulle föreslå att du byter mycket vatten några dagar för att sen när det ser bättre ut gå mer på 1 gång i veckan... Säg att du byter 20 %
#20 - 1 augusti 2015 19:23
Guldfiskar äter gärna mycket och mår bra av rent vatten. Jag byter minst 50% varje vecka. Och det är på gränsen till för lite trots få invånare just nu innan jag fått fler.Men så får de ganska friskt med mat. Letade lite och det skulle kunna vara höga nitratvärden som gör så med guldfisken. (inte nitrit utan nitrat, det som blir när fiskbajs byts ned).
#21 - 1 augusti 2015 19:23
Hur länge sen bytte du allt vatten?

Skulle föreslå att du byter mycket vatten några dagar för att sen när det ser bättre ut gå mer på 1 gång i veckan... Säg att du byter 20 %

Det var ca 10 dagar sedan jag byte hela vattnet
#22 - 1 augusti 2015 19:24
Axman skrev:
Guldfiskar äter gärna mycket och mår bra av rent vatten. Jag byter minst 50% varje vecka. Och det är på gränsen till för lite trots få invånare just nu innan jag fått fler.Men så får de ganska friskt med mat. Letade lite och det skulle kunna vara höga nitratvärden som gör så med guldfisken. (inte nitrit utan nitrat, det som blir när fiskbajs byts ned).

Hur kan man minska på nitrat snabbt och effektivt?
#23 - 1 augusti 2015 19:37
Vattenbyte, finns inget annat sätt (eller ja, man kan ha lite fisk och massor med växter). Samtidigt skall man inte minska för snabbt om man nu har höga värden, fisken kan må dåligt av att snabbt få olika vattenkvalité. Men det är mer från riktigt förorenat-> rent vatten.
Tror inte att det blivit så superdåligt på 10 dagar att de inte klara ett ganska stort byte. Men säg att du byter 50% idag, 50% imorgon och 50% om två dagar. Sedan kör du 50% en gång i veckan. Det är lite av en höftad rekommendation får jag nog säga men det är så jag hade gjort.
#24 - 1 augusti 2015 19:41
Jättesvårt att säga förresten vad det kan vara för fel, skulle misstänka vattenkvalité som jag nämnt men det kan vara annat med. Inga andra beteenden, sår eller något?
#25 - 1 augusti 2015 19:48
Axman skrev:
Jättesvårt att säga förresten vad det kan vara för fel, skulle misstänka vattenkvalité som jag nämnt men det kan vara annat med. Inga andra beteenden, sår eller något?

nej inga andra beteende, jag misstänkte maten eftersom den är relativ smal även om jag matar flera gånger om dagen. Finns det inga medel man kan hälla i akvariet läste om fiskpreparat och att det finns speciell mat för guldfiskar som är pellets. Jag har en innerfilter som skulle räcka för 100L akvarium. Har du en lista med produkter som är bra för mig att köpa eftersom jag ska iväg några km imorgon till en större djuraffär, hade varit bra om jag fick med rekommenderade produkter.
#26 - 1 augusti 2015 20:12
Mat: Jag matar mina med pellets för guldfisk, har man slöjstjärt så helst sjunkande. Sedan kompletterar jag med fryst foder, de gillar röda men de kan vara allergiframkallande för människor. Fryst artemia borde vara ett alternativ. Sedan odlar jag lite andmat (flytväxt) i ett 30 liters räkakvarium jag har som de får som komplement. Att slänga i någon algtablett som man har till algätare är bra med emellanåt. (guldfiskar är akvariets grisar, de äter allt och mycket egentligen)

Inte provat själv men tydligen skall vitlök vara bra att ha i maten för dem, inte sett själv men viss fryst mat osv har det i sig.

Tester: Tja, det du är ute efter att mäta är nitrat, NO3. är du orolig så köp ett riktigt sådant test. Annars kanske det skulle räcka med stickor som mäter fler saker. De är inte så bra men kanske kan ge dig en idé. Nitrit, NO2 är giftigt men den cykeln borde du redan ha klarat av. De testerna jag använt mig av är PH, NO2, NO3 och stickor. Men det beror ju på. Stickorna kan ju ge dig ledtråden till vad du behöver bättre test för. Efterhand som man lär känna sina fiskar och sitt vatten så blir de inte så viktiga längre men de är bra när man lär känna sitt akvarium.

Hur är det med fisken, simmar den något osv? Tycker den såg rätt vissen ut, kanske är snällast att avliva den? Kanske är för tidigt men så att den inte lider i onödan om den nu skulle må riktigt dåligt.

Läs igenom guldfisk.se och se om du kan hitta tips där.
#27 - 1 augusti 2015 20:13
Axman skrev:
Vattenbyte, finns inget annat sätt (eller ja, man kan ha lite fisk och massor med växter). Samtidigt skall man inte minska för snabbt om man nu har höga värden, fisken kan må dåligt av att snabbt få olika vattenkvalité. Men det är mer från riktigt förorenat-> rent vatten.

Tror inte att det blivit så superdåligt på 10 dagar att de inte klara ett ganska stort byte. Men säg att du byter 50% idag, 50% imorgon och 50% om två dagar. Sedan kör du 50% en gång i veckan. Det är lite av en höftad rekommendation får jag nog säga men det är så jag hade gjort.

Bra riktlinje till att börja med!!! Sen variera kosten lite... Kanske tom lite salt efter vattenbyte....
#28 - 1 augusti 2015 20:18
Axman skrev:
Mat: Jag matar mina med pellets för guldfisk, har man slöjstjärt så helst sjunkande. Sedan kompletterar jag med fryst foder, de gillar röda men de kan vara allergiframkallande för människor. Fryst artemia borde vara ett alternativ. Sedan odlar jag lite andmat (flytväxt) i ett 30 liters räkakvarium jag har som de får som komplement. Att slänga i någon algtablett som man har till algätare är bra med emellanåt. (guldfiskar är akvariets grisar, de äter allt och mycket egentligen)

Inte provat själv men tydligen skall vitlök vara bra att ha i maten för dem, inte sett själv men viss fryst mat osv har det i sig.

Tester: Tja, det du är ute efter att mäta är nitrat, NO3. är du orolig så köp ett riktigt sådant test. Annars kanske det skulle räcka med stickor som mäter fler saker. De är inte så bra men kanske kan ge dig en idé. Nitrit, NO2 är giftigt men den cykeln borde du redan ha klarat av. De testerna jag använt mig av är PH, NO2, NO3 och stickor. Men det beror ju på. Stickorna kan ju ge dig ledtråden till vad du behöver bättre test för. Efterhand som man lär känna sina fiskar och sitt vatten så blir de inte så viktiga längre men de är bra när man lär känna sitt akvarium.

Hur är det med fisken, simmar den något osv? Tycker den såg rätt vissen ut, kanske är snällast att avliva den? Kanske är för tidigt men så att den inte lider i onödan om den nu skulle må riktigt dåligt.

Läs igenom guldfisk.se och se om du kan hitta tips där.

Den sitter vid kanten, men när jag ger foder så simmar den som de andra.
#29 - 1 augusti 2015 20:21
Att den är villig att äta är ett bra tecken! Då tycker jag du skall fortsätta försöka.
#30 - 1 augusti 2015 20:23
Jag undrar även om såna bakterie medel man kan köpa, de sägs att de innehålla bra bakterier som balanserar ämnena i akvariet. Finns det en sådan som rekommenderas? Jag har två finbladiga växter, finns det andra finbladiga växter? Tänkte köpa två till eftersom läste att det är bra med växter vid sådana problem.
#31 - 1 augusti 2015 20:26
Jag har också märkt att fiskarna samlas vid en punkt, tidigare dog fiskar efter att samlats vid den punkten. Finns det någon förklaring?
#32 - 1 augusti 2015 20:32
De är under första tiden när man kör in akvariet så att bakterierna bosätter sig i filtret osv. Normalt med svenskt vatten så bör man inte behöva några tillsatser efter det om inte kommunen har i mycket klor eller så.

Kanske det där blå medlet om du nu verkligen vill ha, skall ju underlätta andning/lugnande osv. Sedan har andra i forumet pratat väl om happy Life flytande filtermedia som hjälper till att hålla vattnet friskt. Dessa sakerna kanske kan hjälpa, men jag tycker inte att du skall ha så stort fokus där. Någon annan kanske har tips, jag använder inte så mycket sådant. Testade happy Life men märker ingen direkt skillnad.

När det gäller växter så sätter guldfiskar gärna i sig de med tunnare blad, men javaormbunka, hornsäv, vattenpest, anubias, crinumlök, vallisneria (finns ju någon liten variant), kanske amazon-plantor kan klara sig. Gärna sådant som är lite robustare eller växer riktigt snabbt.
#33 - 1 augusti 2015 20:33
mrfisken skrev:
Jag har också märkt att fiskarna samlas vid en punkt, tidigare dog fiskar efter att samlats vid den punkten. Finns det någon förklaring?

Lugnare vatten där så de inte behöver kämpa mot strömmen? Andas fisken mycket?
#34 - 1 augusti 2015 20:35
Axman skrev:
Lugnare vatten där så de inte behöver kämpa mot strömmen? Andas fisken mycket?

Ja det är lugnt där, det är längsta avståndet fisken kan ha från vattenfiltret
#35 - 1 augusti 2015 20:38
Skulle gissa att det är anledningen, de kan göra lite liknande när de skall sova. Hade en slöjstjärt som tvingade sig in i en anubias så den knappt kom ut igen så fort den skulle sova. (såg rätt komiskt ut)
#36 - 1 augusti 2015 20:39
Ang växter så har jag anubias, jag ha sett bilder på röda växter som har avlånga breda blad . Tycker de är fina, har du namnet på dem? Är det nåt du skulle rekommendera?
#37 - 1 augusti 2015 20:41
Axman skrev:
Skulle gissa att det är anledningen, de kan göra lite liknande när de skall sova. Hade en slöjstjärt som tvingade sig in i en anubias så den knappt kom ut igen så fort den skulle sova. (såg rätt komiskt ut)

Den ligger och slöar där tills jag slänger in lite foder.
#38 - 1 augusti 2015 20:44
Ingen aning tyvärr, är inte så bra på växter. Alger däremot trivs. ;)

Prova, men var beredd på att de kan bli mat.
#39 - 1 augusti 2015 20:45
Hur varmt har du förresten i akvariet?
#40 - 1 augusti 2015 20:52
#41 - 1 augusti 2015 20:54
Axman skrev:
Hur varmt har du förresten i akvariet?

Det är 26C° just nu
#42 - 1 augusti 2015 21:05
Det är lite varmt för guldfisk, de klarar det men lever lite i turbo (kortare liv, men snabbare så att säga). Kan faktiskt vara så att de behöver mat oftare dessutom när det är varmt. (förutsatt att du har vattenkvalité nog för att mata mer). Den såg ju pigg ut på filmen i vart fall.
#43 - 1 augusti 2015 21:17
Axman skrev:
Det är lite varmt för guldfisk, de klarar det men lever lite i turbo (kortare liv, men snabbare så att säga). Kan faktiskt vara så att de behöver mat oftare dessutom när det är varmt. (förutsatt att du har vattenkvalité nog för att mata mer). Den såg ju pigg ut på filmen i vart fall.

Jag matar 3-5 gånger dag. Jag funderar också på att fynda ett nytt ytterfilter. Finns det nåt du rekommendera? Jag tänker på tetra tec eller eheim
#44 - 1 augusti 2015 21:28
Låter bra, men då är filtering och vattenbyten extra viktiga. Jag har ett Eheim eXperience 150 till ett 126-liters. I efterhand får jag nog konstatera att jag tycker det var för klent. (500 liter/timme) Fördelen är dock att det inte sätter igen så snabbt som mitt interna gjorde. Något som är snäppet starkare än det filtret då kanske. Är inte så bra på filter heller tyvärr.
#45 - 1 augusti 2015 21:54
Axman skrev:
Låter bra, men då är filtering och vattenbyten extra viktiga. Jag har ett Eheim eXperience 150 till ett 126-liters. I efterhand får jag nog konstatera att jag tycker det var för klent. (500 liter/timme) Fördelen är dock att det inte sätter igen så snabbt som mitt interna gjorde. Något som är snäppet starkare än det filtret då kanske. Är inte så bra på filter heller tyvärr.

skulle du rekommendera Eheim Ytterfilter - Experience 250 då som har (700l/h)? vad skulle du säga om TetraTec EX600 (600l/h)

Annons