Akut hjälp behövs, spricker karet?!?!?!

#1 - 15 september 2010 16:42
Hej

Jag har en tråd somheter 54 L Växtkar med PMDD, har placerat karet i mitt förråd på en hyfsat gedigen arbetsbänk... Men lyckas inte riktigt få karet i lod, trots pusslande med tunna kartongbitar och frigolit...

Tänkte slänga upp lite bilder här för att få feedback om huruvida jag behöver oroa mig för att karet spricker eller ej. Gärna tips på hur jag kan lösa detta bättre, d.v.s hur jag får en ojämn yta rak.

(Den kortsidan där man ser krokar är vänster kortsida och den med hink och spade är högra kortsidan).

Tack på förhand

MVH Niklas
#2 - 15 september 2010 18:06
är nog ingen fara för ett sånt litet kar. 54L gör inte så myclet tryck o vikt. karet kommer klara det. jag har mitt stående på två sånna här o det stog inte jämt för 5 öre, men det var inga problem
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60055532

du behöver nog inte oroa dig tror jag. fyll upp det sakta o märker du inget på ett oar timmar så komemr det nog inte hända nått ska du se. du har ju frigolit o kartong under odet motverkar de värsta pungbelastningarna. det är värre om det hade stått stumt mot ytan ( som mitt :P )
#3 - 15 september 2010 18:46
Såna dumheter ska man hålla för sig själv Hannes[:o]:)
#4 - 15 september 2010 18:51
hannesc skrev:
motverkar de värsta pungbelastningarna.
Ojdå!?
#5 - 15 september 2010 18:55
haha!! nejnej jag menar precis vad jag säger så klart! användfrigolit om du ska tea-baga karet :P

haha fan garva ju röven av mig här nu. :D:D jävla freudianska felsägelse
#6 - 15 september 2010 19:01
Haa.. haa..haa [:-118]
#7 - 15 september 2010 19:03
Fy fan Hannes den var bra "pungbelastning" det klarar jag mig utan haha :D

Men ok har ju som du ser på bilderna fyllt det lite sakta men säkert, ska kolla ett par gånger till ikväll och imorgon innan jobbet, om det är ok imorrn kväll så går det nog att tömma för att fylla på med katty kattströ och sand för att sedan försiktigt återfylla med vatten och plantera?

Eller blir belastningen på något vis annorlunda p.g.a sanden/gruset?

(Kartongen för de som ev. ej förstår är inte till för att utjämna ojämnheter i sig snarare helt enkelt minska lutningen på karet så lutar lite mot väggen bakom amt åt sidorna, under den kartonen ligger en slätt utlagd liten handuk och ovanpå allt en ca; 1 cm tjock frigolitplatta för att förebygga ev. punktbelastning... Men oroade mig mer om det kanske var "vridet" för det är ju värre än om det lutar lite eller har jag fel?

Undrar också över följande: Om akavriet skulle gå sönder, är det då troligast att rutorna spricker eller att silikonfogarna brister?

Nicke

EDIT: Fick en galen? idé... Man kanske skulle kunna bygga en ram runt platsen där karet ska stå på själva arbetsbänken och sedan ha den som "sandlåda" för att med sanden skapa en lodrät yta och sedan ovanpå den frigoliten och sen akvariet?
#8 - 15 september 2010 20:10
Klipp till en bit liggunderlag och ställ akvariet på det. Mer behövs inte!
Det kanske lutar lite åt nåt håll, men plant kommer det att stå!
#9 - 15 september 2010 21:00
Jo det vet jag, har inget liggunderlag bara.. Men använder sånt underlag fast köpt på DM i Linköping så vet att det funkar, men det är inte bara lutningen utan snarare om ni tror att det ser ut o vrida sig som är den verkliga faran i det hela?

Men någon som har fler svar, önskar svar på alla de miljarder frågor i detta ämne, skulle inte vara fel med ännu mer info. Kan aldrig ha för mkt av det.
#10 - 15 september 2010 21:16
Står själva bänken rangligt? Det kan kanske vara läge att kolla om du kan lägga några tunna skivor "papper" under ett eller flera ben på bänken för att jämna ut lite?
#11 - 15 september 2010 22:19
Jag har nog uttryck mit otydligt, den är fastsatt i reglar som sitter förankrade i väggarna runt om. Och skivan är flera plyfa som ligger i lager fastskruvade, desa är inte helt raka, men kan fota det imorrn så man lättare förstår problemet?

Nicke
#12 - 16 september 2010 05:55
tror inte du behöver oroa dig. det är så få liter vi pratar om här. du kan ju mer ellr mindre hålla det karet i händerna fyllt.
#13 - 16 september 2010 07:26
Mitt 76L. lutar typ 2 cm framåt och har gjort så i drygt fem år :P
Så länge det står plant ska det nog inte vara någon fara. :)
#14 - 19 september 2010 11:53
jag har också samma problem fast med ett 375 kar. det lutar så att på det högra ''fram-hörnet'' är vattenytan ca 4 cm högre än vad den är där bak på det vänstra hörnet. karet står på leca block, frigolit och kartongbitar och det har vart igång i en vecka. finns det någon risk att mitt spricker?
#15 - 19 september 2010 12:35
Ett 375 liters med den lutningen hade jag inte vågat dela bostad med... är faktiskt småskraj för mitt eget som har en lutning på ca 4 mm från ena kortsidan till den andra :(.
#16 - 19 september 2010 18:38
det där låter inte toppen jonteh. det är inte så farligt om det lutar liksom från ena sidan till den andra men om det börjar luta diagonalt, dvs att akvariet vrider sig, då kan det vara riktigt farligt!

töm det o gör om grunden
#17 - 20 september 2010 12:01
okej jag ska nog göra så! men problemet är det att jag har precis släppt ner 10 st demasoni i det och sanden jag har i dammar riktigt mycket. vet inte hur jag ska kunna fånga in dom utan att jag inte ser någonting. Rummet som karet står i har tidigare varit ett garage med golv som lutar inåt mot mitten, det är alltså en brunn under parketten i mitten av rummet.

Karet står också längs bjälkarna och inte mot dom (tror jag) och brevid står ett 112 liters som också lutar in mot mitten. men jag har inte hört golvet knaka eller något men jag ska tömma ut det och försöka fixa på något annat sätt när jag vet hur jag ska fånga in firrarna :P
#18 - 20 september 2010 12:13
det är nog ingen risk att golvet knakar utan snarare att karet spricker. kanske inte bara sådär men om det är spänningar i glasen kan det räcka med att en sten lägger sig mot rutan eller att man kommer åt med en ring ellre nått så spricker det.

ang fiskfånga. det är väl bara ut med all sten o teknik o växter o sen börja fånga..tvinga fisken mot framrutan så du ser dom så kan du fånga dom.
#19 - 20 september 2010 12:15
är det inte så att det bara är farligt om glaset böjer sig? eller har jag fattat fel?
#20 - 20 september 2010 12:21
okej, men glaset är nog inte spänt så att det står ojämnt på det sättet utan det är bara så att det lutar, annars står det helt plant.

ska försöka med det men demasoni är riktigt snabba och jag var tvungen att klippa sönder min stora håv när min ancistrus hanne hade fastnat i den, så jag har bara en typ 7 cm stor håv.
#21 - 20 september 2010 12:29
du sa ju att du hade det skillnad på det högra hörnet fram o det vänstra bak. en sån lutning vill man absolut inte ha. det ger spänningar.

köp ny håv då. jag vet inte hur många jag har. kanske 7 håvar eller nått.
#22 - 20 september 2010 12:33
aa okej, ska tömma ut det ikväll och ha mina demasoni i 112 karet sålänge.
#23 - 20 september 2010 12:39
bra. för om du det nu hade sprucket ( vet man ju inte men OM) så hade du ångrat dig som fan om du inte hade tömt o gjort en bättre grund
#24 - 20 september 2010 12:44
aa, jag ska byta plats på det så att det står mot bjälkarna istället, då får det bättre stöd och jag tror det är därför det lutar.
#25 - 23 september 2010 20:27
har ett 828L´s kar som lutar lite, dock inte lika mycket som ditt vattenpass visar men det lutar, har 2st stora, avlånga 7mm´s frigolitskivor under. Och det har hänt ett par ggr att mina stora rovfiskar har lyckats flytta dom stora lavastenarna jag har så att dom har slagit i rutan ganska hårt, och det har aldrig hänt nå´t, tror att du kan sova lugnt ;)

Mvh / Tom
#26 - 28 september 2010 13:31
Catfish. skrev:
har ett 828L´s kar som lutar lite, dock inte lika mycket som ditt vattenpass visar men det lutar, har 2st stora, avlånga 7mm´s frigolitskivor under. Och det har hänt ett par ggr att mina stora rovfiskar har lyckats flytta dom stora lavastenarna jag har så att dom har slagit i rutan ganska hårt, och det har aldrig hänt nå´t, tror att du kan sova lugnt ;)

Mvh / Tom

Tack för alla svar... Bestämde mig dock för att tömma karet dagen efter, ska bygga en "ram" som sitter fast i bänken och väggen och sedan se till att den är rätt åt alla håll och kanter... funderade sedab på om karetkan stå direkt på reglarna... det gör ju kar på aluminumställningar...

Eller om man kan ha en frigolitskiva på ramen? Men då är det fortfarande hålrum under frigon... Kanske kan fylla det med sand, dra av sedan ha på frigolit och sen karet?

Nicke
#27 - 28 september 2010 14:46
När akvariet börjar ha ojämn lutning vid hörnen är det dags att börja fundera på att göra något åt det. Har väll redan nämnts i tråden men det är då akvarium oftast spricker, kanske bara en liten "reva" eller så exploderar rutan och man har en svallvåg upp på väggarna i rummet. Man bör vara noggrann när man lodar in akvariet och man bör också tänka på att vissa material sätter sig mer än andra material.
Jag menar nu inte att du inte kan bygga, men man får tänka på att akvariet ändå kommer väga en hel del med grus, sten och vatten så att hyllan bör kunna klara 60kg minst. Oftast det som många missar när de köper en klen bänk på IKEA och tror att den skall palla akvariets tyngd utan att skiten börjar bågna och karet börjar läcka i fogarna. Och en sak till man bör kolla upp är hur hemförsäkringen täcker ev. vattenskador från läckande/kraschade akvarium. Eftersom jag vet hur mycket 54l vatten är att torka så är jag inte den som säger skit i lodningen....
//Camilla
#28 - 28 september 2010 15:12
C.Ciklid skrev:
När akvariet börjar ha ojämn lutning vid hörnen är det dags att börja fundera på att göra något åt det. Har väll redan nämnts i tråden men det är då akvarium oftast spricker, kanske bara en liten "reva" eller så exploderar rutan och man har en svallvåg upp på väggarna i rummet. Man bör vara noggrann när man lodar in akvariet och man bör också tänka på att vissa material sätter sig mer än andra material.

Jag menar nu inte att du inte kan bygga, men man får tänka på att akvariet ändå kommer väga en hel del med grus, sten och vatten så att hyllan bör kunna klara 60kg minst. Oftast det som många missar när de köper en klen bänk på IKEA och tror att den skall palla akvariets tyngd utan att skiten börjar bågna och karet börjar läcka i fogarna. Och en sak till man bör kolla upp är hur hemförsäkringen täcker ev. vattenskador från läckande/kraschade akvarium. Eftersom jag vet hur mycket 54l vatten är att torka så är jag inte den som säger skit i lodningen....

//Camilla

Håller med fullständigt, har ett 160 L sällskap i vardagsrummet också, det lutar möjligtvis marginellt knappt märkbart åt vänster men inte på diagonalen absolut inte... Dock så är bänken i i behov av att ses över..

Den är väll ca: 3 år och designad av mig, byggd av brorsan som är snickare, men efter en del flytter så behövs en del skruvar dras åt, ska dessutom dra dit bakstycke för lite extra stabilitet tror jag, ev. bygga ny...

Jag har ju själv ej byggt arbetsbänken i förrådet, så hur vet jag vad den klarar?

Nicke
#29 - 29 september 2010 08:06
Du kan ju testa belasta hyllan med vikter, grussäckar eller dyligt.
#30 - 29 september 2010 14:48
Ja joo, men under hur lång tid, och hur ser jag om den blir godkänd eller inte?

Annons