Akut hjälp, filtret startar inte?

#1 - 12 juli 2008 20:25
Har precis gjort mitt vanliga vattenbyte, rengjort mitt fluval 3 + innerfilter och skulle starta det hela, men det händer inget?

Inget brummande från själva motorn heller vad jag kan höra. Hur gör jag nu? dum som jag var så kastade jag det gamla filtret förra veckan. Den här fluvalen är väl runt 1 år gammalt nu.
#2 - 12 juli 2008 20:31
gickan_87 skrev:
Har precis gjort mitt vanliga vattenbyte, rengjort mitt fluval 3 + innerfilter och skulle starta det hela, men det händer inget?

Inget brummande från själva motorn heller vad jag kan höra. Hur gör jag nu? dum som jag var så kastade jag det gamla filtret förra veckan. Den här fluvalen är väl runt 1 år gammalt nu.
Testa att slå lite på vingarna på axelen,om den inte funkar då,så vet jag inte vad det är för fel.
#3 - 12 juli 2008 20:36
Se till att filtret är helt nersänkt i akvariet, dra ut kontakten och i med den igen, fortfarande ingen aktivitet, dubbelkolla så att det är ström fram till urtaget och att du satt i impellern efter att du rengjorde, funkar den fortfarande inte, dra ur kontakten och plocka ur filtret ur akvariet och kontrollera så att du inte har några sladdbrott, demontera filtret, torka torrt men låt impellern sitta i och sätt i kontakten igen, den ska skramlande börja rotera och gör den inte det så ska den ialla fall låta, återkom med detaljerad info.
#4 - 12 juli 2008 20:41
Funkar inte, motorn helt tyst ändå.

Detta har hänt mig 1 gång tidigare, och då hjälpte det att ha upp den gula "pluppen" på sidan och då kom den igång, men inte den här gången :S
#5 - 12 juli 2008 20:42
Impellern? är det den med vingar? (jepp, urdålig på det här)
#6 - 12 juli 2008 20:43
Har du tagit ut impellern och rengjort den och hålet den normalt sitter i?
#7 - 12 juli 2008 20:43
Impellern är den med vingar, svar ja.
#8 - 12 juli 2008 20:44
Gaffel skrev:
Har du tagit ut impellern och rengjort den och hålet den normalt sitter i?

Jag har rengjort impellern, men inte hålet, ska ta en tops och göra det på en gång
#9 - 12 juli 2008 20:50
nu behöver ett filter inte rengöras så här noga om inte kraften i strålen försämrats avsevärt, dock kan du i det här läget spola rent impellerhålet under ex badkar eller duschblandaren, blås på och spola igenom alla skrymslen.
#10 - 12 juli 2008 20:52
Ojojoj vad skitigt "hålet" var :o Gick åt 4 tops innan det var rent. Men nu fungerar filtret igen iaf. Hade inte en tanke på att även hålet måste rengöras, brukar bara spola ur det lite lätt med vattenkranen.

Tack Gaffel, du har bokstavligen talat räddat liv ikväll :)

Annons