Akut hjälp! Fiskarna faller vid vattenbyten...

#1 - 12 januari 2009 17:57
För 1.5 vecka sedan bytte jag vatten. Vattenbyte innan dess var 2 veckor.

Jag har haft bra vattenkvalitet vad jag vet, fiskarna har mått bra.

Vid förra vattenbyte inträffar följande: Samtliga fiskar i akvariumet lägger sig på rygg och verkar döda. Efter ca 30-45 minuter har de flesta återhämtat sig (1 algätare och 1 tetra dog). Jag trodde att det var något tillfälligt med vattnet.

Nytt vattenbyte idag! Samma sak händer, nästan varje fisk ligger och guppar och flera är döda...

Inget nitrin, PH verkar vara runt 6.5-7, GH (Vad det nu är) ligger på 30. KH (Vet inte hur denna ska ligga) verkar låg mellan 0-40.

Vad fanken ska jag göra ?! (Frågat på Zoo precis brevid som inte upplevt några problem)
#2 - 12 januari 2009 18:01
Använder du vattenberednings medel? Kan vara något med vattnet.

Ring vattenverket i din stad och hör om det har varit några problem på sistone.
#3 - 12 januari 2009 18:14
jag sitter just och läser om kloraminet som tillsätts i vissa vattenverk. tydligen ska detta slå ganska hårt på våra fiskar!

spana in denna länken och kontakta ditt vattenverk och hör vad som tillsätts i vattnet

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208
#4 - 12 januari 2009 18:34
Borde inte Zoobutiken 50 meter bort också ha problem då?

Nej jag tillsätter inget direkt i "förhand", de faller medans jag fyller på, så det inträffar direkt...

Jag har ett mindre kar på 40L som jag inte bytt vatten på, jag ska göra det nu ikväll, är det samma effekt där måste det vara vattnet så klart...
Guest
#5 - 12 januari 2009 18:36
Är de nån skillnad på temperaturen? På det nya vattnet/gamla?
#6 - 12 januari 2009 18:41
Narii: Jepp.
Guest
#7 - 12 januari 2009 18:46
hur stor?
#8 - 12 januari 2009 18:48
om du fyllar för mycket kalt , så sjunkar tempen så mycket att detta kan hända
janne
#9 - 12 januari 2009 18:52
tips: spola vattnet hårt i eb hink för att lufta det och bli av med klor sen låt det stå och dra i hinkar/tunna ett par dagar så temperaturen stiger till rumstemp om inte annat. (jag använder även vattenberedningsmedel vid delvatten byten)

mvh ljung
#10 - 12 januari 2009 19:23
Skillnaden är kanske 4-5 grader.

Att ha 100 liter stående i hinkar över natten känns inte så aktuellt... ;)

Provar att byta i det mindre nu...
Guest
#11 - 12 januari 2009 19:25
4-5grader kallare eller varmare?
#12 - 12 januari 2009 19:32
Kallare.
#13 - 12 januari 2009 19:38
Går ju alltid tappa upp varmt vatten i badkaret som du sedan placerar hinkarna i så får du en liten värmeväxlare bör inte ta lång tid.
#14 - 12 januari 2009 20:23
Mäter du med teststickor, för en av få saker jag vet som dödar fisk så fort är ammoniak.
#15 - 12 januari 2009 21:17
Stickor ja. Läst en hel del och ammoniak verkar vara det enda som dödar fiskar så fort precis som ovan skriver.

Jag bytte vatten i mitt nano-kar och alla fiskarna där ser ut att må bra.

ammoniak bildas väl ändå inte av olika temp på vattnet, eller...?

Jag letar ett byte imorgon igen med mer jämnare vatten och ser om det fungerar....
#16 - 12 januari 2009 21:20
weijdo skrev:
Stickor ja. Läst en hel del och ammoniak verkar vara det enda som dödar fiskar så fort precis som ovan skriver.

Jag bytte vatten i mitt nano-kar och alla fiskarna där ser ut att må bra.

ammoniak bildas väl ändå inte av olika temp på vattnet, eller...?

Jag letar ett byte imorgon igen med mer jämnare vatten och ser om det fungerar....
ammonium bildas av avfall och har du ett högt ph så omvandlas delar av det till dödligt ammoniak! du kan ha haft höga ammoniumhalter och vid vattenbytet kanske ph höjdes och du fick ammoniak spik som ett brev på posten...
#17 - 12 januari 2009 21:31
fast PH var efter bytet runt 6.5 - 7
#18 - 12 januari 2009 22:02
Det som händer är att denitrifieringen avstannar vid för lågt kH varpå höga halter av ammoniumjoner ansamlas i vattnet(som då naturligtvis även finns i fiskens celler)

Om detta har skett och pH värdet skjuter i höjden vid ett delvattenbyte kan ammoniumet omvandlas till ammoniak.

Mät kH, gör 25% delvattenbyten i det aktuella karet under fyra dagar innan du tillsätter drygt 2ml bikarbonat per 100 liter akvarievatten för att få upp kH till minst 4.

Använd dropptest!
#19 - 12 januari 2009 23:24
weijdo skrev:
För 1.5 vecka sedan bytte jag vatten. Vattenbyte innan dess var 2 veckor.

Jag har haft bra vattenkvalitet vad jag vet, fiskarna har mått bra.

Vid förra vattenbyte inträffar följande: Samtliga fiskar i akvariumet lägger sig på rygg och verkar döda. Efter ca 30-45 minuter har de flesta återhämtat sig (1 algätare och 1 tetra dog). Jag trodde att det var något tillfälligt med vattnet.

Nytt vattenbyte idag! Samma sak händer, nästan varje fisk ligger och guppar och flera är döda...

Inget nitrin, PH verkar vara runt 6.5-7, GH (Vad det nu är) ligger på 30. KH (Vet inte hur denna ska ligga) verkar låg mellan 0-40.

Vad fanken ska jag göra ?! (Frågat på Zoo precis brevid som inte upplevt några problem)

det kan vara att du använder non verktyg när du byter vatten exempel när du städar akvarie vid vatten byte som är riktig rent har non spår av nott kemikalier eller nott!
jag bruka vara noga med att tvätta händerna och verktygen jag använder är rena!
hoppas att det gor bra!
lycka till!!:)

Annons