AKUT HJÄLP - Lyset lagt av !!

#1 - 5 maj 2008 04:40
Hubba !

Igårkväll la ljusrampen av till mitt 240 liters Rio Juwel.

Hur trist som helst att garantin gick ut för 2 månader sedan......[:(!]

Hur som haver, en akut fråga:

Hur länge går det att köra utan ljus innan växter / fiskar börja
tycka att det är lite för trist ?
#2 - 5 maj 2008 05:02
man kan nog ha det rätt länge utan ljus.. jag tippar på 1-2 veckor :P beroende på vilka arter du har i och om du har ngn luftpump dvs
#3 - 5 maj 2008 05:08
man kan nog ha det rätt länge utan ljus.. jag tippar på 1-2 veckor :P beroende på vilka arter du har i och om du har ngn luftpump dvs

förstår inte vad luftpump har med saken att göra ??????????
#4 - 5 maj 2008 05:13
Fiskarna bryr sig nog inte men växterna gillar inte mörker, men hur länge det går är jag inte man att svara på men är det inte bara ett lysrör som pajat ?

Om jag inte minns galet så slocknar båda rören då på Juwelramperna, men jag kan ha fel
QardinalE
#5 - 5 maj 2008 05:15
För syret kanske:)eftersom växternas förmåga att skapa syre genom fotosyntesen, blir i princip noll utan fungerande ljusramp.
#6 - 5 maj 2008 05:19
Har man snurr på ytvattnet behövs inga växter för syresättning
#7 - 5 maj 2008 05:26
albjohn skrev:
Fiskarna bryr sig nog inte men växterna gillar inte mörker, men hur länge det går är jag inte man att svara på men är det inte bara ett lysrör som pajat ?

Om jag inte minns galet så slocknar båda rören då på Juwelramperna, men jag kan ha fel

njau...det tror jag inte. Dels har jag haft lysrör som har pajat innan, och då har det andra lyst. Dels så kollade jag med 2 st rör som jag har som reserv.
Liggandes i obrutna förpackningar.

Att 4 st rör skulle pajat samma dag, varav 2 icke använda.....håller jag som otroligt.....
QardinalE
#8 - 5 maj 2008 05:28
albjohn skrev:
Har man snurr på ytvattnet behövs inga växter för syresättning

Det är helt rätt, men svaret var ett antagande till att det skulle användas luftpump. Så det var den anledningen jag tänkte på:).
Men som bekant så är det betydligt effektivare med en bra ytvattencirkulation. Sen får man väl tänka på att temperaturen i akvariet lär sjunka ca 2 grader ungefär, när lyset inte är med och värmer upp vattnet.
#9 - 5 maj 2008 05:40
Kabelbrott eller någon anslutning inuti rampen som gått sönder?
#10 - 5 maj 2008 05:47
QardinalE skrev:
Det är helt rätt, men svaret var ett antagande till att det skulle användas luftpump. Så det var den anledningen jag tänkte på:).

Men som bekant så är det betydligt effektivare med en bra ytvattencirkulation. Sen får man väl tänka på att temperaturen i akvariet lär sjunka ca 2 grader ungefär, när lyset inte är med och värmer upp vattnet.

Det tror jag nog att doppvärmaren klarar av.

Men ursprungsfrågan står kvar....hur lång tid innan det går åt h-e
med framför allt växterna....?

1 dag ?
3 dagar ?
1 vecka ?
#11 - 5 maj 2008 07:29
Utan att gå in på växterna. Har du kollat med affären om det inte går att lösa ändå? Med lite tur så vet man aldrig. Fick ok på en tv förr trots att tiden precis passerat
#12 - 5 maj 2008 08:48
eriahl skrev:
Utan att gå in på växterna. Har du kollat med affären om det inte går att lösa ändå? Med lite tur så vet man aldrig. Fick ok på en tv förr trots att tiden precis passerat

jodå, det löser sig med affären, men de har inget hemma som passar.
tar 10-12 dagar att få hem det jag vill ha.
#13 - 5 maj 2008 15:21
Du bör ha något ljus i karet under den tiden, efter 3-4 dagar vissnar de ganska snabbt om de står mörkt.
Det finns ett flertal trådar om just ramperna till Juwelkar som gått sönder, själv drabbades jag 3 gånger av 3 möjliga...
#14 - 5 maj 2008 15:39
Kensa skrev:
förstår inte vad luftpump har med saken att göra ??????????

växter utan ljus = ingen fotosyntes ---> inget syre ----> inga fiskar.

det var det jag syftade på, men om där är bra cirkulation så ska det nog inte vara ngt problem...lite sent kanske men ändå:p

sätt ngn skrivbordslampa över sålänge om du inte har ngt annat och ha tänt i rummet du har akvariet i.
#15 - 5 maj 2008 16:33
Kensa skrev:

Det var länge... en butik ska kunna få hem det på 2-3 dgr! 10-12 dgr utan ljus blir nog tufft för dina växter så du kanske kan ta av rampen och sätta ett par skrivbordslampor eller dyligt så de iallafall håller sig vid liv!
#16 - 5 maj 2008 16:56
Kan du inte bara dumpa i växterna med akvarievatten och placera på något ljust ställe.

Då slipper du ju oroa dig för att växterna dör(visst de kanske mörknar) på grund av minskat ljus men de borde klara sig bättre än 10dagars mörker.
#17 - 5 maj 2008 17:03
Hur många dagar det tar innan en butik får hem beror ju på om deras grossist har hemma just då eller väntar in den varan
#18 - 5 maj 2008 17:40
Kensa skrev:

vore jag du skulle jag ta en tur på närliggande secondhandbutiker och se om dom inte har nån gammal lysrörsramp liggandes som du kan använda för stunden, brukar inte va några problem att få en komplett för under 50kr och även skitfula varmvita rör funkar att köra för nån vecka, sen kan den va bra att ha som nödreserv eller oftast kan man skänka tillbaka så går pengarna till välgörenhet :)
#19 - 5 maj 2008 18:27
Hur länge växterna klarar sig eller inte beror på vilka växter du har, tåliga växter borde kunna klara sig hyfsat kanske 5 dagar, sedan börjar de nog må dåligt, känsliga ljuskrävande växter klarar betydligt mindre.

Fiskarna bryr sig inte, för du har väl inte kolmörkt i rummet?

Jag tycker du skall köra med någonting annat som håller hjälpligt ljust i akvariet, det behöver inte se snyggt ut, tills du fått hem ny apparatur. Du har inte övervägt att skaffa en ny armatur att montera i den gamla kåpan? Vanliga elektriker kan säkert hjälpa dig. 10-12 dagar låter länge för att få hem en sådan reservdel....

Är det juvel som kör utan täckglas under kåpan? Kan vara en bra idé att komplettera med riktigt täckglas också i fortsättningen för säkerhets skull.....
#20 - 5 maj 2008 19:24
Det funkar inte att modda om Juwels ramper då de är helt tätslutande.
Sedan finns det heller ingenstans att lägga täckglasen på och mittstaget stoppar fortsatta ideer om att silikona fast glasremsor utmed sidorna.
#21 - 6 maj 2008 04:55
leveranstiden är som den är om man säger så.

jag har löst det tilfälliga ljusbehovet med 6 st spottar som har lågenergilampor.
ser ut som en julgran uppe på rampen. de lyser rakt ner på den enda växt som faktiskt behöver lite ljus, de andra gillar när det är mörkt.

så det skall nog gå bra.

fiskarna skiter i vilket, scalarerna hade lagt rom igår när jag kom hem.

Annons