Akut hjälp med växter

#1 - 14 maj 2012 19:40
Hej!

Jag äger ett Juwel Rio 240L med originallysrör som ej är äldre än ett år. Jag har även köpt reflektorer original, pmdd, något som heter green carbo. Jag använder allt enligt anvisning.

Belysning

från 15-23 varje dag. Har prövat att ha tänt i 10 timmar men då blev växterna ännu sämre.

[h=3]AN Carbo Green 150 ml[/h]5ml varje dag.

PMDD

25ml från varje flaska en gång i veckan vid vattenbyte då jag byter ca 50% av vattnet.

Är det någon vänlig själ som kan berätta vad jag gör för fel, för alla växter liksom blir håliga eller bruna och tillslut dör dom. Dom enda växterna som klarar sig hyffsat är vallisneria tror jag dom heter. Alla andra växter tynar liksom bort.

Jag har gjort ett litet album med olika exempel, tyvärr är inte bildkvaliten den bästa på alla bilder.

http://imageshack.us/g/801/dsc0005lw.jpg/
#2 - 14 maj 2012 21:41
Byt rör till nått som funkar bra till växter. Vad står det på rören nu? Day eller nått va?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 14 maj 2012 22:09
Nu skall jag påstå en sak först. Juwels rör är skitbra! Det växer så att det knakar, jag har day-varianten och ett renodlat växtrör (satt i från början)

Du har kort belysningstid, jag tror att du gör klokt i att öka den. Sedan undrar jag vilken microgödning du använder, är det nutriSi? Den tas inte upp av växterna i för högt ph, micro+ innehåller ett annat kelat som gör det bättre vid högre ph.

[COLOR=#333333]Limnophilan (?) är näringsbegränsad, kan vara järn. [/COLOR]
#4 - 14 maj 2012 22:11
Bosse eller Defdac hittar snart hit, då blir det mer utvecklade teorier.

:)
#5 - 14 maj 2012 22:12
Förutom vad hannes skriver skulle jag nog testa att fasa ut grönkålen. Fundera i stället på riktig CO2.
Testa med 12 tim. ljus tid. Det kan ta ett tag för växterna att ställa om. I bland blir det sämre innan det blir bättre.
Kan du ta en helhetsbild på akvariet?
#6 - 14 maj 2012 22:20
Ja nu fick du lite input från Juwelägare Nilsson. Sä vi kanske kan utesluta rören då han tycks ha samma rör som du. I hans akvarium växer det så det knakar. Jag tror jag har samma rör i min Sverigeburk om jag tänker efter.

Jag tror Mathias är rätt på det där med gödning. Du kanske skulle öka på PMDD en del, lite beroende på växtmassan.
Vad kör du Mathias trippel dos PMDD med micro+ eller?

Det borde vara bra om defdac tittade in då jag inte är klar över vilka brister det är.
#7 - 14 maj 2012 22:32
Jag har ju bara ett Nitrat-test och jag fyller på när det blir lågt. Jag vet att jag borde hålla koll på allt annat för att veta exakt men det är Nitraten som jag är mest nyfiken på. Jag doserar två doser i veckan men doserna är 30 ml/flaska (enklare att dosera, slipper hålla koll på petnoga mått). Om jag byter vatten på lördagen så måste det i mer gödning på onsdagen annars stannar det av. Jag tror att flytväxterna suger rätt mycket, de tar över ytan helt och jag ansar varje vecka nu.

Jag använder Micro+, det skall funka bättre. Det finns väl ett alternativ i tropicas plantäering eller vad det nu heter, det skall tydligen kunna ersätta microgödningen..
#8 - 14 maj 2012 22:39
Jag tror inte på att begränsa ljuset också, två fel gör inte ett rätt. Ok när det är nystartat men det skall allt kunna vara igång 10-11 timmar i alla fall..
#9 - 15 maj 2012 03:59
Hej!

Tack för era svar, visste att experterna skulle hitta hit ganska fort. :)

det står day och nature på rören. Vad ska man köpa för rör när det är dags att byta? :)

På flaskan står det MicroMix, dock så hade jag bara 33cl flaskor hemma och blandade i dom. Fast jag använde pmdd räknaren först för att veta hur mycket jag skulle ha i varje flaska. Kan det blivit något galet här ändå?

Ibland har jag funderat på akvariet står för ljust här i vardagsrummet. Men det kanske bara är att skruva upp belysningstimmarna igen och ge det lite mer tid som ni säger. Börjar ju tröttna lite smått på att alla växter bryts ner efter ca 1 månad.

Jag har något enklare test hemma från JBL EasyTest 5-1 kanske ska stoppa i ett sådant och se vad det säger.
#10 - 15 maj 2012 06:06
Blanda i halvliters istället, då är det liksom omöjligt att misslyckas. Det kan vara en faktor. Hade det stått för ljust så hade förmodligen cyano tittat in i karet, det borde gå att räkna bort. Växter växer ju normalt under solen liksom.

Hur noga gör du rent din botten? Den skall få vara ifred och redigt inkörd, det är bra.

När det gäller lysrör så tror jag att sylvana har som passar, sedan finns det något mer. Kommer inte ihåg vilket.

Det är förmodligen inte en ljus-fråga, jag har samma rör och det funkar mer än bra :)
#11 - 15 maj 2012 07:00
Eluke skrev:
Hej!

Jag äger ett Juwel Rio 240L med originallysrör som ej är äldre än ett år. Jag har även köpt reflektorer original, pmdd, något som heter green carbo. Jag använder allt enligt anvisning.

Belysning

från 15-23 varje dag. Har prövat att ha tänt i 10 timmar men då blev växterna ännu sämre.

AN Carbo Green 150 ml

5ml varje dag.

PMDD

25ml från varje flaska en gång i veckan vid vattenbyte då jag byter ca 50% av vattnet.

Är det någon vänlig själ som kan berätta vad jag gör för fel, för alla växter liksom blir håliga eller bruna och tillslut dör dom. Dom enda växterna som klarar sig hyffsat är vallisneria tror jag dom heter. Alla andra växter tynar liksom bort.

Jag har gjort ett litet album med olika exempel, tyvärr är inte bildkvaliten den bästa på alla bilder.

http://imageshack.us/g/801/dsc0005lw.jpg/

Bild http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc0005lw.jpg// Först och främst är det gamla blad som dör, de är odlade ovan vattnet så de tynar bort medans de "riktiga" bladen kommer. Sedan är även plantan är planterad för djupt och risken finns att bladen tynar bort.

Bild http://imageshack.us/photo/my-images/11/img0894dr.jpg/ Limnophilan ser ut att lida av järnbrist, och kanske även lite för dåligt med ljus.

Bild http://imageshack.us/photo/my-images/341/dsc0003co.jpg/ Rotala? som är en svår växt, ljusbrist och näringsbrist.

Bild http://imageshack.us/photo/my-images/85/dsc0001am.jpg/ Är det även de nya bladen som får hål?

Bild http://imageshack.us/f/401/img0893sw.jpg/ Samma motfråga här.
Till höger om denna plantan står en Javaormbunke, se till att rotstocken inte ligger under grusnivån, då riskerar den att ruttna och plantan dör.
#12 - 15 maj 2012 07:48
Du har även en bra hjälp om växterna har näringsbrist på Haaks PMDD-sida: http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=83 . Kolla även in om det stämmer med dina svärdsplantor under kapitlet Kaluimbrist.
#13 - 15 maj 2012 09:00
Om du inte blandade ner all Mikro i flaskan kan det vara en bidragande orsak till näringsbristen. Mikron ska skakas innan användning och glömde du det när du blandade i den lilla flaskan fick du säkert inte med en eller ett par skikt av näringsämnena i Mikroflaskan. Ta och byt upp dig till 50cl-flaskor så är du i alla fall säker på att allt gott i PMDD:n finns med. ;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#14 - 15 maj 2012 10:10
tycker det verkar som att många blommor är för långt ner i sanden.....

.
#15 - 15 maj 2012 10:53
Jag använder en sådan för att rengöra botten.

http://www.petguys.com/lees-the-ultimate-gravel-vac-clean-drain-and-fill-kit-25-ft.html

Tycker att min botten blir rätt skitig redan efter en vecka, men jag har ingen riktig mal bara ett par små som jag inte riktigt vet vad dom heter. Men man ska låta bli att rengöra botten för ofta då?

Planterar jag mina växter fel när jag planterar dom? såg att några skrev för långt ner.

Men som jag förstår så steg 1 är att öka belysningen till 10h

Blanda ny pmdd i riktiga 50cl flaskor och skaka om riktigt och vid varje gång man använder det. Och om jag både har Kaluimbrist och Järnbrist hur åtgärda jag detta?
Christer5
#16 - 15 maj 2012 11:16
Men hur kan botten bli så smutsig efter en vecka,jag har nu kört mitt nya kar i en månad och det är inte smutsigt !

Dröjer nog innan jag behöver göra rent.

Vad har du för fiskar och hur många ?
#17 - 15 maj 2012 11:35
ja om bottnen blir skitig på en vecka så matar du för mycket, har för hög belastning eller för kasst filter. eller en kombo av det. jag har inte rört mina bottnar på år nu o de är tokrena!
#18 - 15 maj 2012 11:55
hannesc skrev:
ja om bottnen blir skitig på en vecka så matar du för mycket, har för hög belastning eller för kasst filter. eller en kombo av det. jag har inte rört mina bottnar på år nu o de är tokrena!

skulle sätta en krona på att det är en kombo + avsaknad av nyttodjuren nummer 1--------------SNÄCKOR !!

.
#19 - 15 maj 2012 11:56
Eluke skrev:

Men som jag förstår så steg 1 är att öka belysningen till 10h

snålt tilltaget tycker jag------11-12h.

.
#20 - 15 maj 2012 12:00
Växten på bild 1 är felplanterad, som de andra skriver ska rotstocken inte vara under gruset. Alltså den grova stjälken som bladen och de mindre bruna rötterna växer från. Bäst är att låta den växten fästa sig på en rot, sten eller annat.

Hur ofta gör du rent filtret och hur går du tillväga då?

Jag tror att ditt bekymmer ligger i att du gör rent filter och botten för ofta och på fel sätt. En klassiker.
#21 - 15 maj 2012 14:27
[:o] jag är ju en liten städpedant, men skitigt tycker jag det är när det samlas bajs där gruset börja i framrutan, tycker det ser fult ut och det tycker jag att det blir ganska snabbt, och då brukar jag städa bottnen. Men kanske så det är i akvarie. Så skitigt kanske det inte är. Utan mest jag som tycker det? Filtret brukar jag rengöra då och då, brukar klämma filterkuddarna i akvarievattnet och sen tillbaka med det igen i behållaren.

Behöver väl något som städar botten med kanske? vad isåfall?

Får kolla med sambon det är hon som matar, har frågat någon gång innan om hon matar för mycket, men det fick jag snabbt svar på att hon inte gjorde :) ska kolla med henne igen.

Filtret som sitter i är original dock har jag tagit bort den gröna och svarta kudden eller vad man säger. I veckan har jag köpt en ny juwel pump på 1000L/H istället för 600L/H.

Fiskar är följande. Ungefär

15st Tetror ( kardinal tror jag )
6st Siamesiska algätare
3st Black molly
4st guldbarb
1st Gurami
6st Rosa zebrafiskar
4st små pansarmalar tror jag det är.

Så den största boven i dramat är förmodligen jag själv då :confused: att jag har för lite tänt och rengör botten för mycket och plantera växterna fel.
#22 - 15 maj 2012 14:40
Ja vi börjar väl ringa in tänkbara lösningar. Hur gör du när du slamsuger botten, rotar du runt med sugen i gruset? Om det nu större ögat att det är mulm vid rutan kan du ju nöja dig med en lätt ytsugning just där.
Rotar man runt och suger gruset för rent så blir det inget kvar som bryts ned och blir näringslivet för rötterna. Där hjälper snäckor till mycket i det första stadiet av nedbrytning så om du inte har några snäckor tycker jag du ska jaga rätt på malaysiska sandsnäckor. De är oftast mest aktiva på natten så de syns inte så mycket dagtid och större ögat om man nu ogillar synen av snäckor. Bästa nyttodjuret man kan ha, glöm allt vad bottenstädande fisk heter för det finns inte på det sättet att de städar annat än mat som trillar ned.
#23 - 15 maj 2012 16:31
Jag rotar runt en del när jag dammsuger botten. Men jag tror att jag har malaysiska sandsnäckor fick med några när jag köpte javamossa, plockar bort en hel del av dom när jag ser dom. Men ska väl låta dom vara då låter det som :D

Föresten vad ska man ha i juwel filtret, behöver man alla olika filtermattor som är gröna och svarta? som juwel skriver så ska man ju byta dom varje månad och varannan månad en del av dom.
#24 - 15 maj 2012 17:05
Eluke skrev:
Jag rotar runt en del när jag dammsuger botten. Men jag tror att jag har malaysiska sandsnäckor fick med några när jag köpte javamossa, plockar bort en hel del av dom när jag ser dom. Men ska väl låta dom vara då låter det som :D

Föresten vad ska man ha i juwel filtret, behöver man alla olika filtermattor som är gröna och svarta? som juwel skriver så ska man ju byta dom varje månad och varannan månad en del av dom.

Jag använder inte kolfilter och det gröna. Jag gjorde egna filterkuddar av grov matta istället :)

Böka inte runt i botten, du vill ha allt som bor i den! :)
#25 - 18 maj 2012 06:20
Föresten vilka växter ska man satsa på? för tillfället verkar det ju bara vara vallisneria och lite javamossa som trivs. Men om man ska köpa lite nytt finns det något som lämpar sig bättre än andra växter?
#26 - 18 maj 2012 06:40
Jag gillar jättevallis, anubias och Javaormbunkar. Det går liksom att få det fint med ganska enkla växter.

Har du räknat ut hur du skall göra? Ny-blandad PMDD, inte städa så noga och en skaplig kol-gödning borde fixa allt till det bättre :) EasyCarbo kan mörda mossan vilket
Är lite synd...
#27 - 18 maj 2012 09:17
Jo det är stor skillnad på växter som säljs i butik, vissa är enkla och bra, andra kräver mycket och en del är inte lämpade att vara i akvarier öht så det gäller att vara påläst när man går till butiken för personalen har oftast ingen koll på vad de säljer.
#28 - 19 maj 2012 19:13
Jag gillar jättevallis, anubias och Javaormbunkar. Det går liksom att få det fint med ganska enkla växter.

Har du räknat ut hur du skall göra? Ny-blandad PMDD, inte städa så noga och en skaplig kol-gödning borde fixa allt till det bättre :) EasyCarbo kan mörda mossan vilket

Är lite synd...

Ny-blandad PMDD är fixad, nästa vattenbyte ska städas betydligt mindre ;). Och inköp av easycarbo blir imorgon.

Jo det är stor skillnad på växter som säljs i butik, vissa är enkla och bra, andra kräver mycket och en del är inte lämpade att vara i akvarier öht så det gäller att vara påläst när man går till butiken för personalen har oftast ingen koll på vad de säljer.

Om du har några bra förslag får du gärna skriva det med :)
#29 - 22 maj 2012 20:23
Uppdatering: vallisneria har börjat se lite bättre ut, lite grönare och inte riktigt så trasiga på vissa ställen, men det känns som det är en bit kvar. Fast sen såg jag en som såg ut såhär http://imageshack.us/photo/my-images/839/img0967m.jpg/

Dom andra växterna tynar sakta men säkert bort, dom lite nyare bladen ser ut såhär ungefär

http://imageshack.us/photo/my-images/220/img0963q.jpg/
#30 - 22 maj 2012 21:03
Jag har likadant akvarium som dig, Juwel rio 240. Mina gröna växter växer helt okej under orginalbelysningen +reflektorer (vissa växer faktiskt så det knakar) men de röda har jag lite problem med. Jag har ganska rikligt med växter och doserar Happy Carbo, 10ml om dagen, vilket innebär dubbeldos enligt flaskan (vilket är rekomenderat för tätplanterade akvarium). Sen har jag successivt behövt öka pmdd dosen då mina växter fick brister, är nu uppe i trippel dos och det tycks fungera bra.

Så jag tror helt enkelt att du inte gett dina växter tillräckligt med näring. :)
#31 - 28 maj 2012 21:16
LS10 skrev:
Jag har likadant akvarium som dig, Juwel rio 240. Mina gröna växter växer helt okej under orginalbelysningen +reflektorer (vissa växer faktiskt så det knakar) men de röda har jag lite problem med. Jag har ganska rikligt med växter och doserar Happy Carbo, 10ml om dagen, vilket innebär dubbeldos enligt flaskan (vilket är rekomenderat för tätplanterade akvarium). Sen har jag successivt behövt öka pmdd dosen då mina växter fick brister, är nu uppe i trippel dos och det tycks fungera bra.

Så jag tror helt enkelt att du inte gett dina växter tillräckligt med näring. :)

Får väl hoppas att det hjälper med pmdd dock har jag inte sett något större resultat ännu. Växterna verkar inte trivas av någon anledning. förutom [COLOR=#333333]vallisneria som växer riktigt bra, förutom att en del av dom är lite gula och trasiga på vissa ställen. Hur mycket vatten byter du när du byter? häller du i all pmdd på en gång eller sprider du ut doserna under veckan? Hur lång tid ska man vänta innan det ger resultat? tålamod kanske det är som gäller här med [/COLOR]:confused:

Föresten hade ett enklare test hemma som visar att jag har ett KH på ca 3, har inte brytt mig så mycket om detta innan men kanske man ska köpa ett seriöst test för att testa detta värde?

Annons