akut, Ta isär Eheim 2028

#1 - 27 mars 2008 13:27
Hej!

Sugfunktionen på mitt eheim 2028 ytterfilter har slutat fungera, så jag tänkte ta isär och kolla vad som är fel. Har tagit bort impellern men går det inte och ta isär mera. någon som har ett och vet??
#2 - 27 mars 2008 13:39
Vart sitter O-ringen som sitter inne vid impellern??!! Står att man ska smörja den i serviceboken men jag ser ingen O-ring??
#3 - 27 mars 2008 14:28
Natalie-86 skrev:
Vart sitter O-ringen som sitter inne vid impellern??!! Står att man ska smörja den i serviceboken men jag ser ingen O-ring??
alla packningar skall ibland smörjas med ett tunt lager vaselin för att de ska hålla länge och täta bättre och dessa packningar hittar du lätt om du tittar på filtret vid isärtagning! impellern sitter på en keramisk (vit) axel och i båda ändarna av axeln sitter ett gummilager som håller impelleraxel på plats och förhindrar vibrationer och dessa behöver inte smörjas! men att filtret slutat suga beror på något annat så kolla insug och slangar så det inte är blockerat av växtdelar eller dyligt och förstås om det kanske är dags att rengöra filtermaterialet;)
#4 - 27 mars 2008 17:41
När mitt 2028 var nytt, det hade väl kanske varit i drift 3-4 månder tappade det nästan cirkulationen helt. Trots att jag gjorde rent filtermatrialet blev det inget bättre, snarare tvärtom verkade det.
Iinte förrän jag rensade slangarna blev det ordning på cirkulationen, efter det har det inte varit några problem alls, har inte gjort rent slangarna på 4-5 år minst, så det kanske vore något att fundera på ?
#5 - 27 mars 2008 17:51
snurrar impellern så är det bara en luftblåsa som är i vägen, koppla in allt igen och fyll upp filtret och luta det fram och tillbaks några gånger..
#6 - 27 mars 2008 19:25
Nu har jag monterat isär hela pumpen, imorgon sätter jag iopp den igen och hoppas att det funkar... hittade inget fel men gjorde rent överallt.[:o]
#7 - 27 mars 2008 20:38
Och du rensade slangarna?

Annons