Hur måmga liter har det minsta akvariet? runt 12 liter eller?
Ska skaffa ett enbart för yngel så jag slipper ha någon slags bur i mitt stora akvarie
Gina skrev:Hur måmga liter har det minsta akvariet? runt 12 liter eller?
Ska skaffa ett enbart för yngel så jag slipper ha någon slags bur i mitt stora akvarie
JojjeN skrev:Vadå "inte större fiskar än guppy"? Guppy kan man inte ha i 12 liter? 60 liter minst för det.
Gina skrev:joho då. det går alldeles utmärkt. det är inte det minsta för litet. vi har ca 20 sådana akvarium och det är inga problem alls. och jag sa att det var ca 12 liters akvarie. jag vet inte exakt. kanske några få liter mer. jag har aldrig haft intresset att fråga. säg 20 kanske
Charlottis skrev:Nej, det går inte alls utmärkt. Det finns inte en enda fisk man kan ha i 12 liter (förutom yngel en väldigt kort tid). Och i 20 liter finns det VÄLDIGT få fiskar man kan ha. Absolut inga guppys eller fiskar i den storleken. Hemskt!
Gina skrev:men nu är det så att det är det vi har till vissa fiskar på skolan. de mår bra och får yngel så det är inget problem. så nu fick vi det avklarat
Charlottis skrev:Fy vilken hemsk inställning. Kollar man inte upp vilka förhållanden fiskarna vill ha och sedan ger dem det är det helt klart djurplågeri. Särskilt nu när vi säger till dig o du inte bryr dig. Vad är det för fiskar ni har i? Fiskar kan få yngel även om de inte trivs. Men varför vill ni inte ge dem det bästa ni kan? Tycker ni det räcker att de precis överlever?
Gina skrev:men nu är det så att det är det vi har till vissa fiskar på skolan. de mår bra och får yngel så det är inget problem. så nu fick vi det avklarat
Gina skrev:men herregud. vrf bryr du dig ens? jag bara frågade om ett akvarie till mina yngel. Min skola är en naturbruksskola och jag har inte sagt att det är precis 20 liter. som jag sa: JAG HAR ALDRIG FRÅGAT HUR MåNGA LITER DET ÄR I. JAG HAR INTE HAFT INTRESSET.
inga djur mår dåligt på skolan, men om dem skulle göra det så hjälper vi dem i så fall på det bästa sättet vi kan.
Charlottis skrev:För om man läser det du skriver och inte bryr sig är man nog på fel sida. Hm, först sa du 12 liter, sen att det är ett par liter mer än 12 liter, kanske. Så 20 liter är det väl som högst va. Och INGEN fisk vill leva så. De kanske lever några månader, men inte under några trevliga omständigheter. En Naturbruksskola borde dessutom veta bättre. Har själv gått på en och de hade stora fina och välskötta akvarier. Hjälp dem då med att skaffa större kar, annars är det plågeri! Skamligt! Och yngel ska ha minst lika bra vattenkvalitet som andra fiskar, och det är omöjligt att uppnå i ett 12 liters akvarium.
JojjeN skrev:Även om dom "bara" är 5 stycken så har dom fortfdarasnde ingen yta att simma av sig på...
Bara för att dom kan stå stilla utan att de rör vid varandra, så behöver dom mer
JojjeN skrev:I djuraffärer är du ju oftast bara på genomgång, dvs. dom ska bara vara där i nån/några veckor innan dom blir sålda och får bättre miljöer, dock borde dom ju få det bättre under den tiden-
Även om dom "bara" är 5 stycken så har dom fortfdarasnde ingen yta att simma av sig på...
Bara för att dom kan stå stilla utan att de rör vid varandra, så behöver dom mer
Om hon nu är utbildad så borde hon veta om lagen om minimum på 40L;) Hur som så tycker jag du åtminstone bör ha ett 54 Liters till dina yngel!Gina skrev:så därför innebär det att dem ska ha det för litet tills dem blir sålda? det låter som djurplågeri för mig. till och med min lärare har varit där och klagat. Och då är hon utbildad inom djur områdena
åheim skrev:Om hon nu är utbildad så borde hon veta om lagen om minimum på 40L;) Hur som så tycker jag du åtminstone bör ha ett 54 Liters till dina yngel!
Men låt dem bara gå kvar då i stora karet... nu tycker jag igen:pGina skrev:då kanske du borde veta att hon inte har något med fiskarna på skolan att göra.
du tycker, men det är skillnad på vad jag tycker. och jag anser inte att jag behöver ett gigantiskt akvarie till yngel som jag kanske inte får så många av ändå.
men jag uppskattar ändå att du sa vad du tyckte.
roger96 skrev:På Jordbruksverkets hemsida står bl. a. följande:
Minsta utrymme
Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende.
Klotformade akvarier
Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier.
Gina skrev:då kanske du borde veta att hon inte har något med fiskarna på skolan att göra.
du tycker, men det är skillnad på vad jag tycker. och jag anser inte att jag behöver ett gigantiskt akvarie till yngel som jag kanske inte får så många av ändå.
Charlottis skrev:Om du nu redan har bestämt dig för att du ska ha ett minikar, varför frågar du ens oss då? Minst 40 liter ska du ha.
Gina skrev:jag frågade bara vad som var bäst. så att jag vet
Gina skrev:då kanske du borde veta att hon inte har något med fiskarna på skolan att göra.
Gina skrev:så därför innebär det att dem ska ha det för litet tills dem blir sålda? det låter som djurplågeri för mig. till och med min lärare har varit där och klagat. Och då är hon utbildad inom djur områdena