akvarie rookie

#1 - 21 juli 2013 20:32
Hej alla. Ny på forumet!
Skaffade för tio dagar sen, ett litet 54 liters akvarium med:
10st neontetra
5st svärdbärare (2 hanar, 3 honor)
5st guppy

En av hanarna svärdbärarna dog efter 8 dagar , vilket kunde anses normalt när fiskar byter miljö.
Temp inställd på 25 grader
Lite smått o gott i växtväg.
Finns risk att det dyker upp lite frågor här inom kort.

Ha det gott alla!
#2 - 21 juli 2013 20:45
Håll koll på nitriten, det är nu den riskerar komma i ditt kar. Mata väldigt försiktigt!
#3 - 21 juli 2013 20:47
Tack, men kan du utveckla för en Rookie?
#4 - 21 juli 2013 21:07
Ansjo menar nog på att du har lite för mycket fisk i karet under incyklingsperioden, dvs. precis i början innan en ordentlig bakterieflora som bryter ned nitrit till nitrat utvecklats.
Mata pyttelite, varannan till var tredje dag eller så och byt inget eller väldigt lite vatten nu i början!

Sedan tycker jag dessutom att du borde tillsätta bakteriekultur typ Nitrivec den första tiden...
#5 - 21 juli 2013 21:12
Exakt, huvudet på spiken där:).
och välkommen hit, förresten;)!
#6 - 21 juli 2013 21:14
Ja, välkommen!
Det glömde jag också att säga... [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 juli 2013 21:17
Mr Woods skrev:
Ansjo menar nog på att du har lite för mycket fisk i karet under incyklingsperioden,.

Nja, inte lite för mycket utan mycket för mycket ;)

Annars instämmer jag- mata extremt lite i början (de först 4-5 veckorna) och tillsätt bakteriekultur
#8 - 21 juli 2013 21:23
Nja, inte lite för mycket utan mycket för mycket ;)

Nu skavivara nu skavivara snälla! ;)
#9 - 22 juli 2013 06:00
Tack alla för snabba och informativa svar!

Jag gjorde så att innan fiskarna fick bo i akvariet, så förberedde jag en vecka med vatten och ett tillsatsämne, som jag här och nu (på jobbet) inte kommer ihåg namnet på. Men det var en mörkblå vätska som jag tillsatte 5ml / 20 liter vatten, alltså 15ml till mitt 54 liters kar.

Efter en vecka inhandlades fiskar, enligt första inlägg, och allt ser fint ut, förutom att en stackars svärdbärare dog efter några dagar.
Då tillsatte jag ett par teskedar salt i karet.

Nu kommer ett par frågor:
1. Vad är det för bakteriflora man kan tillsätta? Nitrivec hur påverkar den?
2. Hur mäter man nitrit nivån?
3. Ska man ha koll på PH-värde?
4. Kan någon förklara varför man ska mata sparsamt första 4-5 veckorna? Ökar det risken för nitrit i vattnet?

Pumpen jag har är en:
http://arkenzoo.se/eheim-innerfilter-pick-up-2008-150-300-l-h-30-60-l.html

Den har en slang upptill som suger in luft som syresätter vattnet.
Vad händer om det tillfälligt kommer in vatten denna vägen? Kan pumpen ta skada?
Måste pumpen vara igång 24h om dygnet, eller bara dagtid?

Det var allt för stunden, ha en finfin dag alla!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 22 juli 2013 08:23
Tack alla för snabba och informativa svar!

Jag gjorde så att innan fiskarna fick bo i akvariet, så förberedde jag en vecka med vatten och ett tillsatsämne, som jag här och nu (på jobbet) inte kommer ihåg namnet på. Men det var en mörkblå vätska som jag tillsatte 5ml / 20 liter vatten, alltså 15ml till mitt 54 liters kar.

Efter en vecka inhandlades fiskar, enligt första inlägg, och allt ser fint ut, förutom att en stackars svärdbärare dog efter några dagar.

Då tillsatte jag ett par teskedar salt i karet.

1. Vad är det för bakteriflora man kan tillsätta? Nitrivec hur påverkar den?

2. Hur mäter man nitrit nivån?

3. Ska man ha koll på PH-värde?

4. Kan någon förklara varför man ska mata sparsamt första 4-5 veckorna? Ökar det risken för nitrit i vattnet?

Pumpen jag har är en:

Vad händer om det tillfälligt kommer in vatten denna vägen? Kan pumpen ta skada?

Att akvariet får gå tomt en vecka innan fiskarna släpps i gör varken till eller från - det viktiga är att starta med få fiskar (vilket du inte gjorde) och mata försiktigt. För mycket mat = för mycket skit och det har inte hunnit byggas upp några nyttobakterier i akvariet och då blir det nitrit.

Du hittar flera artiklar om hur man skall starta ett akvarium och om hur akvarieavttnet beter sig i Zoopets artikelarkiv
#11 - 22 juli 2013 08:44
OK. Eftersom jag redan gjort det, gör jag bra eller dåligt att byta ut en del vatten?
Eller tappar man ur för mycket av "de goda bakterierna" då?
Samtidigt som man blir av med en del nitrit...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 juli 2013 09:17
Man tappar ut även en del nyttobakterier när man byter vatten, men om det är akut så har man inget val och det är definitivt bättre att göra ett vattenbyte än att inte göra något alls.

Men vad är nitrithalten då - har du mätt den?
#13 - 22 juli 2013 09:18
Det leder mig till nästa fråga: Hur gör jag för att mäta detta, vilka produkter finns för det?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 juli 2013 09:34
Man köper en nitritest. Det finns flera olika fabrikat och de säljs och varje akvarie/zooaffär eller nätbutik har sådana i sitt sortiment
Christer5
#15 - 22 juli 2013 09:39
Köp ett dropptest,akvariebutiken vet vad det är.
#16 - 22 juli 2013 10:00

1. Vad är det för bakteriflora man kan tillsätta? Nitrivec hur påverkar den? [COLOR=#ff0000]#Den främjar tillväxten av nyttobakterier[/COLOR]

2. Hur mäter man nitrit nivån? [COLOR=#ff0000]#Med testvätska som säljs hos zooaffären[/COLOR]

3. Ska man ha koll på PH-värde?[COLOR=#ff0000] #Nja normalt behöver du inte det, bättre att ta reda på vattnets KH-värde[/COLOR]

4. Kan någon förklara varför man ska mata sparsamt första 4-5 veckorna? Ökar det risken för nitrit i vattnet? [COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000]#Ja och man måste vänta på att [/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000]kvävecyceln har etablerats och det tar ca 1 månad[/COLOR]

Pumpen jag har är en:

Vad händer om det tillfälligt kommer in vatten denna vägen? Kan pumpen ta skada?[COLOR=#ff0000][/COLOR] [COLOR=#ff0000]# Nej[/COLOR]

Måste pumpen vara igång 24h om dygnet, eller bara dagtid?[COLOR=#ff0000] #Pumpen ska alltid vara igång[/COLOR] [COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000]annars dör[/COLOR] [COLOR=#ff0000]filterbakterierna[/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR][COLOR=#ff0000][/COLOR] [COLOR=#ff0000]av [COLOR=#ff0000][/COLOR]syrebrist[/COLOR]

Lycka till:)
#17 - 22 juli 2013 10:07

Den skall vara på dygnet runt. Om den står avstängd KAN det hända otrevliga kemiska processer i filtret. Om ett ytterfilter stått avstängt ett tillräckligt antal timmar och sedan slås på kan det döda samtliga fiskar om man har otur, i ett innerfilter (sånt som du har) är risken mindre, men inte obefintlig. Utgå från att filtret är fyllt med gift om du råkar ut för ett längre strömavbrott.

Om det kommer in luft som syresätter vattnet är det bra för fiskarna - om de är lite för många är det nästan nödvändigt. Däremot påverkas inte pumpen.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 22 juli 2013 10:09

Pumpen jag har är en:

Mest en estetisk funktion

Vad händer om det tillfälligt kommer in vatten denna vägen?
Inget

ja den måste vara igång 24 timmar
#19 - 22 juli 2013 10:31
Jag vill tacka alla som ger så snabba och informativa svar till mig som är fullkomlig nybörjare!
Tack också att ni står ut med frågor som säkert besvarats tusen gånger innan.
Det ända jag vill är att mina fiskar ska må bra, och det ska jag göra allt som står i min makt att lyckas med!
#20 - 22 juli 2013 11:59
akvarie rookie

Med en så pass ödmjuk och nyfiken attityd som du har så kommer det inte att kunna gå annat än bra eftersom :). Alla här i forumet har gjort och gör tabbar. Det är hur man reagerar på tabben som gör skillnaden.
#21 - 22 juli 2013 17:28
Jag sprang och köpte ett Nitrit prov i den lokala zooaffären. Testet bestod av två små flaskor och ett mätglas. Man skulle ta 5ml akvarievatten, och sedan 7 droppar av vardera flaska. Efter 10 min kommer provsvaret.
Det visade sig att nivån av Nitrit ligger mellan optimal (<0.3) och godkänd (0.3) så det verkar OK för tillfället i alla fall.

Ska jag mata fiskarna säg, vad tredje till fjärde dag, räcker det?

Jag har också köpt Nitrivec och hällde i 2st kapsyler, vilket det enligt instruktionen skall göras en gång i veckan. Hur länge då?
#22 - 22 juli 2013 17:40
Kör nitrivecen tills flaskan är slut. När det gäller matningen skulle jag själv välja att ge pyttelite varje dag och ibland varannan istället för så sällan som var 3-4,e dag. Tror det är lätt att man tycker synd om dem då och det blir lite för stora nypor då;)
#23 - 22 juli 2013 17:44
Varför nöja sig med nitrivec en gång i veckan?
Personligen hade jag kört på en fulldos ett par gånger till, så snart vattnet klarnat helt, för att sedan trappa ned till en gång i veckan...
#24 - 22 juli 2013 17:56
Mr Woods skrev:
Varför nöja sig med nitrivec en gång i veckan?

Personligen hade jag kört på en fulldos ett par gånger till, så snart vattnet klarnat helt, för att sedan trappa ned till en gång i veckan...

OK. Det var instruktionen på Nitrivec som beskrev en gång i veckan. Men om det inte är skadligt att köra hårdare, så gör jag gärna det.
Menar du då att jag kör 2 kapsyler till så snart vattnet klarnat (2 gånger om) och sedan veckodoser?
#25 - 22 juli 2013 18:07
Jag vet ju inte hur stor en kapsyl är, men jag har slagit i en fulldos så snart vattnet klarnat ett par tre gånger i mina bägge kar och sedan kört med veckodoser tills flaskorna tagit slut. Liten flaska för 54-literskaret, och stor flaska (250ml) för 200-literskaret.
Detta gjorde jag enligt råd från en akvariehandlare som jag litar på, så det är ju alltså inte så det står på flaskan att man skall göra...
Sedan kan det vara bra att ha lite hemma också, om man av någon anledning skulle behöva rengöra filtret!
#26 - 23 juli 2013 06:58
Eftersom jag kollat nitritnivån som var låg, fortsätter och matar myyycket sparsamt, samt fortsätter med nitrivec,
kan man då utgå från att risken är låg att nitriten börjar vandra uppåt i karet?
#27 - 23 juli 2013 09:02
Den lär nog ändå stiga lite till, för att sedan börja dala.
Det tar ju ett par veckor innan nitritnivån börjar nå farliga nivåer.

Läs det här:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#28 - 23 juli 2013 09:19
Eftersom jag kollat nitritnivån som var låg, fortsätter och matar myyycket sparsamt, samt fortsätter med nitrivec,

kan man då utgå från att risken är låg att nitriten börjar vandra uppåt i karet?
Om jag gissar rätt så närmar sig ditt kar 2 veckor och då har nitriten sin peak, om processerna går som de ska. Med hjälpen från nitrivecen så kommer det nog gå bra;)
#29 - 23 juli 2013 10:17
Bluewing skrev:
Med en så pass ödmjuk och nyfiken attityd som du har så kommer det inte att kunna gå annat än bra eftersom :). Alla här i forumet har gjort och gör tabbar. Det är hur man reagerar på tabben som gör skillnaden.

Tack, det värmer!
#30 - 24 juli 2013 07:41
Såg att tempen i karet började närma sig 28 grader trots att värmaren står inställd på 25.
Kanske är svårt att reglera tempen tight när det är så varmt som det är nu.
Vid vilken temp kan det bli farligt för fiskarna?
Neontetra, Guppy och svärdbärare.
#31 - 24 juli 2013 08:00
Jag drar en gräns vid 28 grader. Då lägger jag i en vattenfylld, fryst petflaska. Har nu under sommartid alltid 2 styck 0,5 liters i frysen.
Doppisen har du ingen nytta av nu. Det är varmt ute o varmt inne. Dessutom värmer akvarielampan en hel del. Den har jag under varm sommartid släckt några timmar under eftermiddagen då det är som varmast. Fiskarna får lite siesta..
#32 - 25 juli 2013 18:00
Dag 11, mätt nitriten ligger mellan 0,3 - 0,9 enligt dropptest.
Vad tycker Ni, ska jag göra ett delvattenbyte? Isåfall ungefär hur mkt?
Jag har gett karet 2st fulla doser nitrivec, gör samma sak imorgon. Sedan kör jag veckovis, eller tycker ni att jag kan fortsätta köra daglig dos av nitrivec?
#33 - 25 juli 2013 18:02
Ser inte fisken ut att må dåligt tycker jag du kan vänta med vattenbytet...:)
#34 - 25 juli 2013 18:30
Nejdå, allt ser ut "som vanligt" fiskarna verkar pigga och gör inget som skulle antyda förgiftning.
#35 - 28 juli 2013 11:59
Dag 14. Nitriten ligger nu på ca 0,7 och som jag förstått det hela så peakar nitriten nu. Syns inget konstigt med fiskarna.
Fortfarande safe att inte byta en del av vattnet?
#36 - 5 augusti 2013 16:19
Det verkar som Nitriten börjar ge sig. Senaste mätningen visade något bättre siffror. :)
Dock verkar det som att växterna börjar se lite vissna ut. Kanske vattnat för dåligt .. :)
Är det nödvändigt att applicera växtnäring, etc?
#37 - 5 augusti 2013 20:10
Tveksamt att växterna skulle börja se vissna ut pga dåligt vatten, så dåligt blir det inte så fort. Lite beroende på växter kan orsaken vara näring, belysning, temp osv. Vet du vad de är för växter?
#38 - 6 augusti 2013 21:16
Nej, namn på de växter jag valde i Zoo affären har jag tyvärr inte. Tycker att bladen börjar bli brunaktiga, inte alla men några av dem.
Det var något skumgummi liknande material runt rötterna som vi skulle plocka bort innan vi satte i växterna i karet. Var det rätt gjort?
#39 - 7 augusti 2013 04:14
Om du går till denna sida på Tropica och så tittar du igenom den och berättar sedan vilka växter du tror du valt. Ok?
Då är det lättare att leta efter en förklaring som stämmer.
Materialet runt rötterna ska alltid tas bort (tycker jag) Det är ofta stenull och indränkt med växtnäring.
De växter som står i "kruka" kommer ju från en växtodlare där växterna är odlade på ett helt annat sätt en hemma. Så växten måste ställa om sig till din miljö och det tar ett tag. Det kan ta 1-3 månader innan en del växter helt anpassat sig till karet. Skulle du ha en enkel växt utan rötter som t.ex. Hornsärv så kan den däremot växa dag 1.
Så vissa växter "smälter ner" och startar om efter det. På vissa så släpper en del blad och dör etc. Men som sagt vill du förstå dig på dina växter så försök se om du kan hitta sorten. Sånt tycker jag själv är kul. Ju mer du kan desto lättare blir det att förstå vad som händer i karet.
Lycka till nu :)
#40 - 9 augusti 2013 12:39
Tack Bluewing, håller på att kolla sidan och försöka pricka in vilka växter jag egentligen har... Inte lätt :)
#41 - 9 augusti 2013 12:51
Men i detta kan du faktiskt inte få IG ;) Du mera värmer upp blicken för hur olika växter ser ut. När du sett någon du tycker det kan vara så klickar du på den och får då upp foton på växten. Aningen lättare att se då. Håller tummarna för att du hittar rätt.
#42 - 23 augusti 2013 17:53
Kan man köpa ett par fiskar till nu, när karet börjar bli 5 veckor? Nitriten verkar, enligt provet, vara på en riktigt låg nivå.

Ang. växterna så ska jag försöka få reda på dess namn, genom att gå tillbax till Zoo affären..
#43 - 23 augusti 2013 18:26
Det kan du gott göra, ganska kul va;)?
släng in ett foto på dem här, så får du säkert hjälp:).
#44 - 23 augusti 2013 20:41
Ja, det är väldigt rogivande att titta på fiskarna.:p
Jag funderar på om Black Molly kan vara en passande kamrat till mina svärdbärare, neontetra och guppy ?
#45 - 23 augusti 2013 22:43
Molly vill gärna ha lite varmare i karet, och kan annars lite lättare drabbas av vita prick. Men hittar du fina exemplar som gärna får vara svenskodlade, så skulle de säkert passa in i ditt kar:).
#46 - 24 augusti 2013 04:10
Köp inte fisk till ett överbefolkat kar :P
#47 - 24 augusti 2013 04:31
Ryskbompa skrev:
Köp inte fisk till ett överbefolkat kar :P

Håller med, såg nu att karet är lite väl litet för att öka på med mer fisk...:)
#48 - 24 augusti 2013 07:20
Är 15st fiskar max för ett 54 liters kar?
#49 - 24 augusti 2013 08:00

Är det fortfarande av dessa fiskar du har i karet...
(10st neontetra 5st svärdbärare (2 hanar, 3 honor) 5st guppy)
Så.. ja.. det låter rätt fullt. Både svärdbärare och guppies brukar vara duktiga på att yngla av sig.
#50 - 24 augusti 2013 13:14

Jag har 7 firrar i 147L och 5 Firrar i 180L för tillfället. Men jag gillar att mina firrar har space, fast jag ska köpa nån till 180litaren så fort jag får vägarna förbi stöshholm(stockholm och akvarielagret) :D
#51 - 24 augusti 2013 14:44
MonkanS skrev:
Är det fortfarande av dessa fiskar du har i karet...

(10st neontetra 5st svärdbärare (2 hanar, 3 honor) 5st guppy)

Så.. ja.. det låter rätt fullt. Både svärdbärare och guppies brukar vara duktiga på att yngla av sig.

Idag är det tyvärr 15st totalt. 8st neontetra, 4st svärdbärare (en av hanarna dog) och 3st guppy.
Borde väl få plats några till, eller? Detta är ju smååå fiskar vi talar om.
#52 - 24 augusti 2013 14:56
Idag är det tyvärr 15st totalt. 8st neontetra, 4st svärdbärare (en av hanarna dog) och 3st guppy.

Borde väl få plats några till, eller? Detta är ju smååå fiskar vi talar om.

Ditt kar är på 54liter, de pissar man ut när man går på muggen ;)
#53 - 24 augusti 2013 15:36
Ryskbompa skrev:
Ditt kar är på 54liter, de pissar man ut när man går på muggen ;)

Sådana medicinska bekymmer förtjänar en egen tråd i ett helt annat forum... :D
#54 - 29 augusti 2013 05:42
Jag har upptäckt liv i karet som jag själv inte placerat där. Det kryper omkring 4st snäckliknande djur (sniglar?) på glasen och inredningen.
Hur kommer det sig? Var kommer dem ifrån?
#55 - 29 augusti 2013 06:04
akvarie rookie

Troligen från växterna.
#56 - 29 augusti 2013 06:36
Gratis djur på köpet! :)
Är de skadliga för något i karet?
#57 - 29 augusti 2013 06:45
Gratis djur på köpet! :)

Är de skadliga för något i karet?

Nä, men de städar bra!
Jag ser inte så många malaysiska sandsnäckor i SA-karet längre, så jag tänker slänga i fler!
#58 - 29 augusti 2013 06:59
Jag har upptäckt liv i karet som jag själv inte placerat där. Det kryper omkring 4st snäckliknande djur (sniglar?) på glasen och inredningen.

Hur kommer det sig? Var kommer dem ifrån?

Kan komma med lite snäckor med växter. Själv har jag upptäckt att jag nu har fått med kanelbullesnäckor och har även hittat några Malaysiska sandsnäckor vid något tillfälle.
#59 - 1 september 2013 06:34
Eftersom ett antal av mina fiskar dött sedan jag startade karet, så kände jag att jag ville fylla på lite.
Det blev 5st mindre slöjstjärtar. Jag vet att mitt kar är i minsta laget för dessa, men har planer på att starta upp något större när fiskarna växer.
Efter ett dygn märkte jag att det inte stod rätt till med en av slöjstjärtarna. Den kändes trött och orkade inte simma ordentligt. Plötsligt kunde den simma upp och ner, och även de andra fiskarna "hackade" på den. Lite senare so dog den.
Idag när jag tittade in i karet så låg en annan slöjstjärt upp och ner. Vad är det som händer??
#60 - 1 september 2013 08:29
Menar du att du petade ner 5 slöjisar i ett 54 l kar? Oops.. de växer till sig rätt snabbt. Det vet du va! Hur stort kar planerar du att inhandla till dessa senare?
Tyvärr så är slöjisar en vanskapt art av guldfisken. Hoptryckt och böjd rygg. Då blir även inälvorna hoptryckta. Om de sväljer mycket luft när de äter och inte får ur sig den så kan det bli som du beskriver det. De tippar över och hamnar upp o ner.
Jag har själv en slöjis i mitt 180 l. Hade två från början men tyvärr så klarade hon sig inte trots allt jag försökte med för att hon INTE skulle svälja luft.
Man kan försöka med att lägga maten nere i vattnet istället för på ytan för att undvika just det där att de sväljer en massa luft. I det här fallet hjälpte det inte. Så till slut var jag tvungen att avliva henne för att hon skulle slippa lida.
När en fisk blir dålig händer det ofta att övriga innevånare i karet ger sig på den. Det är så det går till ute i naturen. De svagare individerna ska bort.
#61 - 1 september 2013 10:16
Eftersom ett antal av mina fiskar dött sedan jag startade karet, så kände jag att jag ville fylla på lite.

Det blev 5st mindre slöjstjärtar. Jag vet att mitt kar är i minsta laget för dessa, men har planer på att starta upp något större när fiskarna växer.

Efter ett dygn märkte jag att det inte stod rätt till med en av slöjstjärtarna. Den kändes trött och orkade inte simma ordentligt. Plötsligt kunde den simma upp och ner, och även de andra fiskarna "hackade" på den. Lite senare so dog den.

Idag när jag tittade in i karet så låg en annan slöjstjärt upp och ner. Vad är det som händer??

Ditt kar kanske är överbefolkat? Ditt filter/vatten byten kanske inte fixar fisklasten, då får du elaka vattenvärden.
Folk säger inte att ett kar är överbefolkat för att vara elaka, så är det bara :P

Hoppas de löser sig, och lämna tillbaka slöjjisarna ;)
#62 - 1 september 2013 12:41
Nitriten är i alla fall mycket låg enligt dropp testet. Vad mer ska jag testa kring vattenvärden, PH?
#63 - 1 september 2013 13:36
Läs på här om slöjstjärt så förstår du nog varför de inte fungerar i ditt lilla 54 l kar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
#64 - 1 september 2013 15:35
Jag inser problemet, men att de dör efter ett dygn första fisken och en till nästa dygn, det kan väl ändå inte bero på att karet är för litet ?
#65 - 22 september 2013 13:55
Hej alla.
Fyra av mina slöjstjärtar har dött sedan de två veckor sedan de inhandlades.
Idag har även två black molly visat på sjukdom / problem. Den ena av dem flöt upp till ytan alldeles nyss.
Vad händer med karet??
Kollade PH som var 7.5, nitrit finns det inget. Inga alger.
#66 - 22 september 2013 13:59
Jag inser problemet, men att de dör efter ett dygn första fisken och en till nästa dygn, det kan väl ändå inte bero på att karet är för litet ?
Jo indirekt genom att det håller för lite vatten för att det ska kunna fungera med en så stor oganism som en stor fisk! Har man 54 L så är man väldigt begränsad när det gäller fiskart och antal!
#67 - 24 september 2013 16:43
Frågan kvarstår, är ett PH på 7.5 OK i ett akvarium ?
Tog test på rent kranvatten som också visade 7.5
#68 - 24 september 2013 16:55
Frågan kvarstår, är ett PH på 7.5 OK i ett akvarium ?

Tog test på rent kranvatten som också visade 7.5

Helt ok PH.
#69 - 24 september 2013 18:08
Jag må vara trögtänkt och kanske till och med lite dum. Men jag får inte kläm på hur det hänger ihop.
Om man har ett kar där fiskar dör ofta, och man inte hittar något fel på vare sig nitrit eller PH. Inga alger, etc etc
Vilken vatten parameter kan då vara problemet?
#70 - 24 september 2013 18:40
Jag må vara trögtänkt och kanske till och med lite dum. Men jag får inte kläm på hur det hänger ihop.

Om man har ett kar där fiskar dör ofta, och man inte hittar något fel på vare sig nitrit eller PH. Inga alger, etc etc

Det är inte bara av vatten parametrar som fiskar dör av. Kan vara av stress av olika anledningar, trångboddhet, andra fiskar som stressar.
#71 - 24 september 2013 18:40

Jag tror vare sig du är trögtänkt eller dum. Den egentliga orsaken är ju inte klar än. Min son hade t.ex. köpt sand som visade sig innehålla något som slog ut hela beståndet efter ett tag. Först dog räkorna som är känsligast, sedan resten. Vi fattade inget men testade att byta ut sanden, då fungerade allt klockrent. Så grus, stenar etc. kan ju ibland innehålla sådant som är skadligt för innevånarna i akvariet.
Så det blir helt enkelt uteslutningsmetoden. Du inleder ju med att fundera på matnings och vattenbytesrutinerna därefter får man leta vidare. Men ska läsa igenom tråden igen och se om något kan ses där. Sedan är ju vissa alger snarare ett tecken på hälsa i akvariet än ohälsa.

Edit. När jag läser igenom noggrannare så har du ju fisk i karet som ska ha ett större kar. Är det så att du tänker att du ändå kan komma runt faktumet att karet är för litet?
#72 - 3 oktober 2013 06:16
Här finns en liten bild på mitt akvarium. Kallar det hela "Buddha i New York"
Ursäkta suddigheten.

http://lagatv.se/WP_000771.jpg

#73 - 3 oktober 2013 06:56
Kan inte öppna bilden.
#74 - 3 oktober 2013 09:04
Nu ska det fungera igen!
#75 - 7 oktober 2013 05:22
Jag har märkt att när jag tänder belysningen i karet på morgonen så är många av fiskarna kring botten och nästan "parkerat" sig där.
Är det för att de sover så eller?
#76 - 7 oktober 2013 06:31
Jo, de "sover" :) mina tetror ser ut som att de är döda ett par minunter innan de kvicknar till liv :)
#77 - 7 oktober 2013 08:05
Tack! Då behöver jag inte undra mer! :)
#78 - 23 oktober 2013 05:32
Använder ett innerfilter från Eheim i mitt 54L kar.
Vad kräver ett sådant för underhåll / rengöring för att man ska vara säker på att det inte är igensatt, etc?
#79 - 24 oktober 2013 16:01
Du märker när det börjar bli dåligt flås från ditt filter
Kramar ur filtret lite i vatten men inte helt rent för i filtret har du alla nyttiga bakterier
Som bryter ner nitrit. Gör Heller inte rent ditt filter samtidigt som du gör vattenbyte.
#80 - 24 oktober 2013 17:04
Du kommer säkert behöva rengöra filtermediet en eller ett par gånger i början... Sedan när du inspekterar det efter flera månader, bara för att du tror att nu måste det ju vara dags, kommer du knappt att se någon skit där! :)
#81 - 25 oktober 2013 06:11
Nu skäms jag, men jag har aldrig rengjort filtret, pga rädsla för att bli av med nyttiga bakterier.
Då är det nog dags o göra det nu ....[:o]

Annons