Akvarie som rums avdelare??

#1 - 23 oktober 2004 22:36
Hej.
Tänkte ha ett 325 liters akvarie för att dela av mitt rum.
på ena sidan ska ja ha tv hörna med soffa oså andra sidan ska ja ha sängen.
tror ni detta funkar??
Det kommer bara bli en kortsida som täcks mot väggen också som inredning en såndär vit kalksten med massa hål i och svarta stenar som stenar och ha malawi ciklider typ bara Röd zebra eller har ni tips på snygg färgkombination till ett akvarie me fiskar alltså??
Funkar detta??
Tobbe
#2 - 24 oktober 2004 07:59
Visst funkar det med akvarium som rumsdelare.. Fiskarna kommer säkert vara lite lättskrämda i början om du inte ger dom lite stora växter och lite annat bråte men sen kommer dom bli lugna..
Du kan ju bygga upp ett litet rev i mitten av akvariet..

Men sova brevid akvariet - störs man inte av ljud från pumpen?
#3 - 24 oktober 2004 08:24
Men sova brevid akvariet - störs man inte av ljud från pumpen?

Det finns faktiskt pumpar som knappt hörs. Jag tycker att det är en bra idé. Med rätt inredning kommer inte fiskarna att stressas

Guy
#4 - 24 oktober 2004 08:40
Det låter som en bra ide'. När jag jobbar så åker jag runt mycket till olika företag i Stockholm och dom flesta hyrakvarium som jag har sett är uppställda så att dom blir en rumsavdelare. Men som sagt här över så får man nog bygga upp nåt i mitten så fiskarna kan känna sig trygga. Färgkombination på fiskar är väldigt personligt men jag tycker inte man ska blanda för många färger.
#5 - 24 oktober 2004 08:59
Vi har vårt 720 l sydamerika som rumsavdelare. Från början hade vi det på aluställning, men det kändes lite väl osäkert, eller ostadigt.. så nu har vi det på en rejäl bänk. Det man får tänka på är som sagt att inredningen skapar trygghet när det är insyn från bägge sidor... en annan sak är ljuset... det blir ju dubbelt så stor yta som tar in dagsljus, så har man fönster från bägge sidor, finns det risk för alger. Vi sätter för ett skydd på ena sidan när vårsolen är som värst eftersom vi har ett fönster i vår halldörr som tar in för mycket ljus då
#6 - 24 oktober 2004 09:39
Hej o tack så jäyye mycket för alla svaren:)
Jag hade faktist tänkt bygga som ett stort rev upp till ytan i mitten av akvarietlängs hela mitten alltså så det blir som en bergsrygg eller va man ska säja.
Att sova vid akvariet tycker ja bara e skönt somnar lättare av att höra vattnet forsa i akvariet.
Men annars verkar allt oki??
det kommer tyvär komma lite solljus från mitt fönster men ska försöka få bort det.
tror ni siameser kunde fixa sånt??
Till fc25 jobbar du på akvarieleasing??

#7 - 24 oktober 2004 18:16
Jag har 10 olika L-malar samt 5 st Siamensis i karet, men det blir ändå alger när vårsolen ligger på...
#8 - 24 oktober 2004 18:24
I mitt rum står: Ett 310L me filter o allt d vanliga... en eheim och ett 16L me växter me luftpump som står på hela natten... så d låter oxå lite. Jag stördes bara första nätterna men nu hör jag det inte om jag inte tänker på det.... därimor min mamma som bor i rummet bredvid störs... men hon eju oxå lite överkänslig mot ljud. :P
#9 - 24 oktober 2004 19:22
Du kan väl lägga upp en bild när du är klar! Låter som att det kommer att bli snyggt [:-34]
#10 - 26 oktober 2004 16:33

Till fc25 jobbar du på akvarieleasing??

Nej jag jobbar med kaffe men ser mycket akvarium hos kunder.

Annons