Akvarie utan växter !?!?

#1 - 1 september 2005 21:31
Hej!
Ska starta upp mitt första akvarium och funderar lite på om jag ska ha växter i det eller inte. Har inte riktigt bestämt mig hur jag vill ha det. Vet heller inte riktigt vad för- och nackdelen är med att ha växter så lite tipps skulle uppskattas.
Och sen om någon vet någon bra sida med bilder på kar utan växter som ser snyggt ut så kan ni gärna få posta länken här.
#2 - 2 september 2005 07:36
Det vanligaste om man inte har växter är att ha malawi- eller tanganiykaciklider, kolla på fiskavdelning här på zoopet så kan du se många sorter
#3 - 2 september 2005 07:43
Som greken säger så är det vanligast att inte ha växter med Malawi (vet inte mkt om Tanganyika). Har själv Malawikar, iofs har vi lite växter i för det tycker vi är fint.

Fördelen med att ha mycket växter är att fiskarna trivs, det syresätter vattnet och kan också minska alger. Om du startar med mycket växter, innan fiskarna så kanske du slipper alger. Och växter tar upp mycket smuts, som dom använder till näring.

Att ha ett akvarie utan växter kräver att du har otroligt mycket gömställen och fiskar som klarar sig utan växter. Vissa fiskar mår dåligt om dom inte har växter, då dom inte kan gömma sig som dom vill. Att ha höga och låga växter blandat gör att din fisk kan simma runt och känna sig trygg.
Men om du vill vara utan växter så föreslår jag Malawi (eller kanske tanganyika)
#4 - 2 september 2005 08:40
Att strunta i växter har några nackdelar:
* Nitrat och andra föroreningar stannar kvar tills du byter vatten. Jag är dock osäker på HUR stor nytta växter gör. Med någorlunda cirkulation behövs växter inte för syresättningen.
* Algerna får fritt spelrum.
* Små fiskar kan få svårt att gömma sig om du inte vräker ner rötter o dyl.
* De flesta tycker nog att växter är trevliga (fast växter som inte trivs ger ett helt motsatt intryck).
Men det även fördelar:
* Billigare och enklare, inga växter som fiskarna kan slita/gräva loss. Du slipper ångest över att de nyinköpta, dyra växterna tynar bort.
* Inga krav på belysningen - här finns många kronor att spara på både inköp och strömförbrukning. I ett dunkelt akvarium med torvbrunt vatten blir till exempel många tetror hur snygga som helst. Och algerna syns inte så bra...
* Inga blad och plantbitar som ligger och skräpar eller täpper igen filtret.
* Du kan inrikta dig på att hålla vattnet rent och perfekt för fiskarna. Ingen trixande med gödning och koldioxid.
* Du kan ha skivtetror och andra snygga växtmarodörer.
* Du kan glatt låta bli att försöka förstå växtakvaristernas foruminlägg med massor av förkortningar och kemiska termer.
Det finns förstås mellanlägen - som flytväxter eller att bara ha växter i en liten del av akvariet och punktbelysa dem (ursnyggt).
Kolla igenom "Snygga akvarium" (länk på första sidan). Där finns några burkar med inga eller väldigt få växter. Diskusakvarier brukar också vara växtfattiga.
Men det är väl bara att pröva?
mvh Daniel
...som väl inte kan sägas ha gröna fingrar.

Annons