Akvarieaffär som inte säljer alla fiskar!?

#1 - 17 april 2004 06:16
Jag ville köpa en stor Jack Dempsey hane som jag såg i en akvarieaffär men ägaren ville inte sälja den!? Jag trodde att man kunde köpa all fisk som fanns i akvarieaffärerna. Är detta vanligt och finns det några andra här som har råkat ut för detta? Kan tillägga att jag även har skänkt 3 st stora påfåglar och annan fisk till denna affär utan att ens ha fått rabatt på något som jag har köpt.
#2 - 17 april 2004 07:07
Det är väl upp till ägaren att avgöra om en fisk tillhör skyltningen eller är till salu.
#3 - 17 april 2004 08:03
Han kanske inte ville sälja enskilda fiskar utan bara par?!
#4 - 17 april 2004 08:08
Visningskar är inte alls ovanliga.
#5 - 17 april 2004 08:28
Jag prata med en tjej som har en djuraffär här i stan. Hon sa att ALLA djur måste vara till salu. Om man ska ha djur för visning så måste man ha papper på det. Men då är det som en djurpark också.
Så en vanlig djuraffär måste ha ett pris på alla sina djur. Men det är bara vad jag har hört.
#6 - 17 april 2004 08:38
Hummer: Du har hört något väldigt osant. Det är upp till ägaren av ett sak, djur eller tjänst att bestämma om han vill sälja, och till vem, och för vilket pris. Dvs affären i denna tråd kan utan vidare sälja fisken för 50:- till en annan besökare.

Huruvuda man får många kunder på ett underligt beteende kan man alltid ifrågasätta, men lagligen är det inga bekymmer.

#7 - 17 april 2004 08:42
Det är riktigt att alla djur ska vara till salu i en djuraffär annars är det ofentlig visning men det är skönt att man får bestämma priset själv det finns många anledningar tex lång tid att riva ett akvarium för att fånga dom eller det är ett växtakvarium det går sönder växter för tusentals kronor men kunden vill ha ett par tetror eller kunden vill tex ha en hona men dom säljs i par
vänligen
Christer
#8 - 17 april 2004 08:55
Ursprungligen skickat av CF Akvarielagret

Det är riktigt att alla djur ska vara till salu i en djuraffär annars är det ofentlig visning
Så alltså är det så att nybörjaren hade rätten på sin sidan om att köpa firren men pga andra omständigheter sade dom på affären nej. Eller???
#9 - 17 april 2004 09:06
Hej !

Eftersom butiken sätter priset, så spelar det ju mindre roll om kunden har rätten på sin sida att få köpa fisken.
Det är bara att värdera upp sina utställningsfiskar till ett pris som ingen har råd att betala !
MVH
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 april 2004 11:31
På den tiden jag hade affär så drog jag ofta upp några fiskar för att de skulle färga ut helt och därmed få sälja de mindre oansenliga - utställningsfisken var visserligen till salu men eftersom jag satte på två extra nollor på slutet så säldes de nästan aldrig (vilket var meningen).
Som Christer skriver så måste alla djur i affären vara till salu annars betraktas det som offentlig förevisning (samma krav gäller då som för en djurpark) men däremot har en affärsinnehavare alltid rätt att neka att sälja till vissa kunder - det kan t.ex. gälla om kunden är minderårig, kunden har ett för litet akvarium, kunden har redan för mycket fiskar i sitt akvarium etc. etc.
#11 - 17 april 2004 11:36
Det är ju bara att hänga en "karantän" skylt på de karen man inte vill sälja.
#12 - 17 april 2004 12:47
Det här gällde bara en ensam stor Jack Dempsey hane och jag var beredd att betala oavsett om bara den hade gått på några hundra för så fin tyckte jag att den var. Han har sålt de andra påfåglarna som jag skänkte till denna affär som var i samma akvarium och han har ingen lapp någonstans på akvariumet heller. Jag hade bara min ensamma hona i mitt akvarium och han tyckte inte att det var för litet kar heller. Är väldigt besviken på den ägaren och kommer nu bojkotta affären vilket är en stor förlust för ägaren som brukar få ta emot fisk och yngel ifrån mig gratis...
Tyvärr är jag lite för snäll av mig också och vill inte gå dit och kräva att han ska sälja fisken heller *s*. Intressant att höra vad alla andra tycker om detta!
#13 - 17 april 2004 12:57
du har så klart ingen rätt att kräva någonting MEN du kan ju fråga varför? kanske finns en bra anledning? kanske inte? men vore väl synd å bojkotta affären om det nu finns en vettig anledning?
#14 - 17 april 2004 15:11
Min akvarieaffär säljer inte sina uppvisningsfiskar (som är stora) och detta pga att fiskarna är gamla - inte så kul om fisken dör pga ålder efter ett par månader..
#15 - 17 april 2004 15:32
Jag har bestämt mig för att gå dit i nästa vecka och ifrågasätta varför..uppföljning kommer.
#16 - 17 april 2004 15:45
han vill väl ha den för att få nya jack's

(fortplanting, mao)
#17 - 17 april 2004 16:26

Ngn som tror att Christer på Akvarielagret skulle sälja alla sina fyrögonfiskar om man tog fram kortet och sa att man ville köpa allihopa :)

NOT !!!!!!

#18 - 17 april 2004 16:39
Hej oveb !

Tja varför inte ? Christer sålde ju alla vuxna fyrögonfiskar som han hade tidigare. "Allt är till salu-det hänger nog bara på priset"- och på hur svårt det blir med återanskaffningen.
MVH
#19 - 17 april 2004 17:59

Nja , det stod ju "INTE TILL SALU" länge !
#20 - 17 april 2004 18:30
Lagen säger att alla djur skall vara till salu, en av djuraffärerna här i stan gjorde så att dem satt hutlösa priser på fiskarna för att dem skulle få behålla dem... Lagen går det att gå runt...
#21 - 17 april 2004 18:57
Men det går även med hjälp av lagen att anmäla dessa...!!!!
#22 - 17 april 2004 19:06
Okej så då måste jag alltså kunna kräva att jag ska få köpa hunden som brukar vara i zooaffären där jag handlar? Allt va ju till salu sa ni ju!Nee-skämt åsido,man ska väl kunna få ha sina privata djur på jobbet utan att bli anmäld? *skratt*
#23 - 17 april 2004 19:27
Börjar bli lite smått sjukligt nu tycker jag..... det e ju självklart att man ska få ha ett typ utställnings kar på jobbet!!

/Niklas
#24 - 17 april 2004 19:54
Ursprungligen skickat av crossniklas

Börjar bli lite smått sjukligt nu tycker jag..... det e ju självklart att man ska få ha ett typ utställnings kar på jobbet!!

/Niklas

Visst på jobbet men inte i en Djur eller akavarie affär!!! där dessa finns eller ska finnas för försäljning...!!!
#25 - 17 april 2004 21:52
Men herregud... Allt detta rabalder över att någon inte ville sälja en fisk, Det är väl ändå inte så mycket att gnälla över? Vill du ha en Jack Dempsy så får du väl leta reda på en säljare som är villig att ge ett pris?

Och till de som talar om lag hit och lag dit... Trams! Det må vara så som ni säger men om personen i fråga vill behålla sin fisk så är det knappast ett stort lagbrott.
/J
#26 - 17 april 2004 21:53
Om det nu finns en lag som är så korkad att allt i en djuraffär måste vara till salu, så är det väl kanske dags att be våra kära politiker att ändra på den. Vad fyller den för funktion egentligen?

Annons