Akvarieansvarig?

#1 - 24 oktober 2004 19:16
Gick vilse förra veckan när jag skulle leta åt salen vi skulle va i på universitetet. Upptäckte att man i en av universitetets byggnader hade några akvarium och sprang givetvis dit för att titta närmare på dem.

I ett av dem simmade ett oräknerligt antal Zebraciklider gissningsvis (45-65 st) i olika storlekar plus två segelfenspleco ca:25cm. Akvariet var i 280-330 litersklassen. Det gick knappt att se vilken sort botten det var då den var täckt av en tjock matta alger. Pumpen var en eheim 2215 med endast makaroner (ej helt fylld).

De hade även vuxna scalarer i ett akvarium som definitivt inte var högt nog + en deformerad zebrafisk och lite tetror.

Min första fula tanke var att "detta vore ett perfekt tillfälle att få en stor gratis pleco"!

Sedan kom mitt goda samvete till tals och detta sa att om jag får tag i den som har ansvar för akvarierna så ska jag bara ge den lite råd om vad som kan vara lämpligt att byta ut de befintliga fiskarna med. Frågan är hur hårt det skulle bita...
#2 - 24 oktober 2004 19:19
Biologihuset?
#3 - 24 oktober 2004 19:31
jepp =)
#4 - 24 oktober 2004 19:41
Såg det där akvariet för ett år sen. Antar att det inte var missskött då, för det var inget jag la på minnet. Synd att de inte sköter det, för det var väldigt mäktigt.
#5 - 24 oktober 2004 19:50
hm du får berätta hur det går men det där..
#6 - 24 oktober 2004 20:05
Egentligen är väl det värsta att det är så överbefolkat. Fiskarna stog mest stilla och såg förskrämda ut då de inte kunde hitta en enda lugn vrå. Runt, på och under plecona simmade en massa zebrayngel omkrig och letade efter gömställen.

Får se om jag vågar samla mod till mig och prata med någon (vem det nu kan vara?)
#7 - 25 oktober 2004 09:08
Det klart att du vågar prata med dom! Du kanske kan erbjuda din hjälp med att sköta det för dom. Säkert är det en eller flera elever som fixat detta kar en gång i tiden och nu går ingen kvar i skolan.
#8 - 27 oktober 2004 16:02
hur går det med akvariet?!
#9 - 28 oktober 2004 07:34
Jag kommer att vara hemma i intensiv tentapluggning i typ 10 dagar nu så jag lägger universitetsakvariumen på is.

Annons