Akvariebakgrund!!

#1 - 23 januari 2005 16:06
Hej!!
Jag funderar på att göra en frigolit bakgrund till ett 375liters akvarium. Är lite fundersam på hur jag skall placera pump och filter i samband med detta. Hittade nyss en interessant sida på internet..
http://www.on-the-rocks.se/sweden/tips_filter.html
Är det någon nackdel med detta filtrationssystemet, någon som har provat detta?
Är det lmpligt om man skall ha malawiciklider i akvariet?
Tar även emot tips om vad slags pump som är aktuellt att använda i förhållande till akvariets storlek

mvh
martin
#2 - 23 januari 2005 16:45
Jag kör efter precis den modelen du visar och det funkar bra! Har haft mitt kar i gång nu i 4 månader och filtret fångar upp siten väldigt bra.
Jag kör med en aquabee 3000 up bakom bakgrunden och en aquabee 3000 i en flitermodul.
Har oxå Malawi precis som du och alla mår bra och trivs!

mvh PsyM
#3 - 23 januari 2005 18:28
tack för svaret!!
så det fungerar bra att ha enbart en cirkulationspump bakom bakgrunden. Vilken typ är aktuellt för ett 375liters akvarium? räcker Aquabee up 2000, 2000l/tim?
eller behövs det mer cirkulation?

snyggt 900liters akvarium, PsyM!! ett drömm-akvarium...

mvh
martin
#4 - 23 januari 2005 18:44
[QUOTE=martin05]tack för svaret!!
så det fungerar bra att ha enbart en cirkulationspump bakom bakgrunden. Vilken typ är aktuellt för ett 375liters akvarium? räcker Aquabee up 2000, 2000l/tim?
eller behövs det mer cirkulation?[/QUOTE]

Ja det funkar för mig med cirkulationspump iaf.. har ett rör som går från pumphuvudet med hål i. Dett rör har jag sedan tryckt ner i en stor bot filtermatta och i övrigt bakombakgrund så har jag filterbitar som på bilden du länkade.
Jepp 2000 l/h räcker för ditt 375 liters. Man brukar köra efter x5 reglen dvs i ditt fall 375 X 5 = 1875 så då räcker 2000 l/h

[QUOTE=martin05]snyggt 900liters akvarium, PsyM!! ett drömm-akvarium...
mvh
martin[/QUOTE]

Tackar , tackar =)
#5 - 23 januari 2005 19:03
vad bra, då har jag fått mina frågor besvarade

mvh
martin

Annons