Akvariebaksida av plåt?

#1 - 2 maj 2010 08:01
Går det siliconlimma glas mot ex. rostfritt stål?

Jag tänker mig ett akvarium med en baksida av icke-glas - vilket vore bästa meterial att använda?
#2 - 2 maj 2010 10:42
Syrafast skulle vara bäst skulle jag tippa. Använd tec7 istället för silikon dock, håller längre har jag läst någon stans. :)
#3 - 2 maj 2010 13:41
Varför syrafast isf "enbart" rostfritt?

Är tec7 eftergivligt och mjukt som glassilikon?
#4 - 2 maj 2010 14:41
Får man fråga varför du vill ha metall på baksidan?
#5 - 2 maj 2010 15:28
Det var ganska inne för 15 år sedan med rostfria kar med endast frontglas och resten av karet i ganska tunn rostfri plåt. De rostfria karen som bara ramverket var i rostfritt var lite exklusivare, och man såg både fina ex av sådana kar och även skräckexemplar;).
De var ganska hållbara, om man nu inte hade oturen att få en pora i plåten med resultat att det givetvis läckte.
För att åtgärda detta var det en glasskiva som gällde, som silikonades fast mot plåten och karet var sedan tätt.
#6 - 2 maj 2010 16:14
Aha där ser man =)
#7 - 2 maj 2010 16:39
Jag tänker mig att det vore en bra lösning med en rejält kraftig rostfri plåt som baksida till ett större väggakvarium t.ex.
#8 - 2 maj 2010 16:40
Men återigen...varför syrafast och inte "bara" rostfri stålplåt?
#9 - 2 maj 2010 21:48
Syrafast rostar inte och tål iprincip allt, sen finns det många graderingar av rostfri plåt som man igentligen skall kalla rosttrögt plåt. dvs all rostfri plåt är inte rost fri i längden.
#10 - 3 maj 2010 14:21
cirs skrev:
Syrafast rostar inte och tål i princip allt, sen finns det många graderingar av rostfri plåt som man igentligen skall kalla rosttrögt plåt. dvs all rostfri plåt är inte rost fri i längden.

Precis som föregående talare sa så ska det alltså vara rostfritt av bra rang för att det ska hålla länge, syrafast plåt håller däremot bra mycket längre då det inte bara är vatten i akvarium utan salt (små mängder) och svängande pH-värden.

För att demonstrera effekten av vad "rostfritt" innebär kan du ta ett dricksglas och fylla det med 50% coca-cola och 50% vatten, tillsätt sedan 1tsk salt och ett "rostfritt" bestick och täck med plastfolie (välj ett bestick som du inte vill ha kvar bara) och avvakta ett par månader. Tänk då vad som händer under mindre extrema förhållanden men under mycket mycket längre tid.
#11 - 3 maj 2010 19:18
jag ägde ett 1200L med rostfri botten och baksida för ca 20 år sedan 12mm glas framsida och gavlar.. funkade sådär tittade man noga så hittade man lite angrepp av rost, eller snarare det såg ut som små porer som blev fler och fler i plåten sålde det senare... Tec 7nämdes här innan, det tycker jag är fantastiskt jag har lagat en del kar med detta även räddat vattanskador då det går använda under vatten med samma vidhäftningsförmåga....

Annons