Akvariebänk i leca-block

#1 - 11 november 2008 10:26
Hej

Håller på med min akvariebänk med lecablock för mitt nya 375L kar, men har stött på problem.
Såklart gäller det att få in allt i våg.

Lecablock är ju inte så raka och fina som man tror, då jag har staplat upp det som jag vill ha så misstämmer det lite varstans då jag kollar med vattenpasset.

Så, igårkväll spacklade jag upp så nära jag kunde komma, får slipa ner lite och eventuellt lägga på lite mer spackel för att få in allt i våg.

Men, jag tror detta kommer att bli jättesvårt att få till 100%, därför undrar jag lite, tänkte att man kunde lägga en typ tätningslist runt toppen på blocket, och sedan fylla med sand och jämna av.

På golvet har jag 22mm spånskiva under blocken, sedan blocken, sedan spacklat upp på toppen, på sanden skall det ligga typ aqua-pad 8 mm eller vad den är (minns inte riktigt), sedan en 22mm spånskiva, och sedan en aquapad på skivan, sen kommer karet.

Hur noga är det att det inte får bli brytningar diagonalt, kraschar karet direkt, eller bara om man har otur?
Jag menar, en spånskiva på 22 mm är ganska styv, men med ett fullt kar med vatten och inredning så blir det ganska tungt och skivan kanske sviktar iallafall.

Hur har ni andra gjort med era lecablocks ställningar?
#2 - 11 november 2008 10:57
Om du lägger något lite mjukare, tex spånskiva över, och sen ett liggunderlag så borde det gämna ut sig? Enda idéen jag hade...
#3 - 11 november 2008 10:59
det är ju precis det jag skriver, från golvet sett:

1. 22mm spånskiva
2. lecablock.
3. spackel för att jämna av, eventuellt sand? förslag?
4. skumunderlag/aqua-pad
5. 22 mm spånskiva
6. skumunderlag/aqua-pad.
7. akvariet
#4 - 11 november 2008 11:49
Alltså, nu diskuterar jag med mig själv :)
Jag tror inte det funkar med sand, jag tror att vikten kommer att pressa ut sanden på sidorna, även om jag hittar en bra skumlist att fästa runt stenens topp.
Jag får nog helt enkelt spackla o spackla tills jag får ett perfekt resultat.
#5 - 11 november 2008 17:37
Du går över ån efter vatten, om du murar upp blocken så kan du få dom i så mycket våg du vill..
#6 - 11 november 2008 18:34
jag vet :) men nu har jag vägt in alla hörn, skiljer bara 1-2 mm på 1,5 meter, så jag känner mig ganska nöjd.

Annons