Akvariebelysning, pump till 810liters

#1 - 9 november 2010 18:52
Tjena.
Precis fått ett erbjudande att ta över ett 810 liters för en liten symbolisk summa.
Men det finns inggen pump, doppvärmare eller belysning till detta.
Nån som vet var man kan få tag på hyffsat billiga grejer till detta?
Eller som har tips på vilken pump som funkar bäst till ett såpass stort kar?
Även vilka lysrör som är att rekomendera
Måtten på karet är 180, 70, 65.
#2 - 11 november 2010 09:15
Allt beror på vad du ska göra med akvariet och hur stor fisklast i akvariet samt vad för fiskar m.m. vilket gör att det inte finns ett rakt svar men ett svar generellt är:

Pumpmässigt så fungerar ett fluval fx5 ytterfilter. Vill du ha enbart innefilter så behöver du nog köpa en cirkulationspump (exempelvis eheim 1260 eller om du behöver kraftigare: 1262. Alternativ ha 2st mindre) och sen filtermatta och göra någon egen lösning (det är lättare än vad det verkar). Ska du ha mycket fisk behövs en hemmagjort innefilter för inga färdiga innerfilter klarar av belastningen såvida du inte vill rengöra dem ofta.
Edit: 1262 är en riktigt kraftig pump och antagligen mer än vad du behöver.

Belysning vet jag inte vad som passar 180 långt, finns ramper som man kan hänga i taket och då kan du köpa ett litet mindre, annars blir det nog att bygga för normala ramper är antingen 150 långt eller 200. Behöver du kraftig belysning stiger priset lätt så det är återigen vad du ska göra med akvariet, kraftig belysning och lysrörsval är direkt beroende på om du ska ha växter.

Doppvärmare är betydligt billigare än ovanstående och beror på var du har akvariet (rumstemperatur, isolering med frigolit?) och du kanske inte behöver en doppvärmare när belysning och pump värmer vattnet.

Vill du kolla priser kan du exempelvis kolla på www.pwss.se eller www.guldfisken.se för att nämna någon.
#3 - 11 november 2010 09:24
instämmer med MVN. fx5 o nått extra att komplettera med.
#4 - 11 november 2010 10:56
en billig och extremt bra variant är annars hamburgerfilter med ett par rejäla pumphuvuden.

kan se lite konstigt ut,,,,men det beror ju lite på vad du skall ha karet till.

.
#5 - 11 november 2010 13:14
ah, kanske gav lite dålig info ^^

Tanken var 4ögonfiskar :>
...hamburgerfilter? O.O
#6 - 11 november 2010 13:44
hamburgerfilter eller filterhörna var också min tanke ifall du kör med innefilter. Du har alltså en blå filtermatta 10ppi (grovporig dvs) i ett hörn eller längst med en kant (finns olika modeller) och pumpen innanför filtret så allt vatten passerar filtermattan och du tappar mer eller mindre aldrig flöde från pumpen. exempelvis kan det se ut såhär:
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/matthew_0_51b_4st.jpg där pumpen är innanför men med en slang från utblåset genom filtret då. En del gör som bilden jag länkade, andra silikonerar fast en glasskiva eller två i akvariet direkt. Som sagt billigare men mindre vackert. Den knallblåa filtermattan får alger med tiden och blir mörkblå till sist och syns mindre.

Har du lägre vattenyta än normalt minskar filtervolymen (vissa har det med 4ögonfiskar) och effektivitet av hamburgerfiltret försvinner en del då det bygger mer på höjden än bredd.
#7 - 11 november 2010 13:49
oj, tack! RIktigt fin info där. Låter ju riktigt bra :>
Ska kolla upp allt detta direkt :)
tack så mycket ^^
#8 - 11 november 2010 13:50
MVN skrev:
hamburgerfilter eller filterhörna var också min tanke ifall du kör med innefilter. Du har alltså en blå filtermatta 10ppi (grovporig dvs) i ett hörn eller längst med en kant (finns olika modeller) och pumpen innanför filtret så allt vatten passerar filtermattan och du tappar mer eller mindre aldrig flöde från pumpen. exempelvis kan det se ut såhär:

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/matthew_0_51b_4st.jpg där pumpen är innanför men med en slang från utblåset genom filtret då. En del gör som bilden jag länkade, andra silikonerar fast en glasskiva eller två i akvariet direkt. Som sagt billigare men mindre vackert. Den knallblåa filtermattan får alger med tiden och blir mörkblå till sist och syns mindre.

Har du lägre vattenyta än normalt minskar filtervolymen (vissa har det med 4ögonfiskar) och effektivitet av hamburgerfiltret försvinner en del då det bygger mer på höjden än bredd.

blir annu snyggare med svart matta...

.
#9 - 11 november 2010 14:05
Kensa skrev:
blir annu snyggare med svart matta...

.

Snyggare;)? Syns mindre möjligen:p...
#10 - 14 november 2010 01:06
När det gäller belysning så köpte jag till mitt 1200l en armatur som heter "HASSE" (finns på Bromma zoo).
Den är för lågenergi lampor, med väldigt bra reflktor i, sen att den var förhållande vis billig gjorde inget heller.
Det finns lite olika längder, men jag tycker det är bra om den inte är för lång att hantera, (kanske går och ställa 2 kortare tex.).

Annons