Akvariebygge

#1 - 22 november 2004 13:17
Hej!
Tänkte bygga mig ett eget akvarium med måtten L120xD80xH80.
Jag har inte ägt nått akvarie innan, bara en inomhusdamm. Så jag behöver alla råd jag kan få.

Måste man ha glas i botten på akvariet?
Kan man byta filter mot tex musslor? Jag vill ha så lite sladdar och kraffs som möjligt.
Hur tjockt bör glaset vara?
Saker man bör tänka på?

Mvh,
Johan
#2 - 22 november 2004 13:27
Hur menar du med frågan "måste man ha glas i botten på akvariet" Det fattade jag inte, men menar du att ha något annat material i botten?
#3 - 22 november 2004 13:31
Jag skulle verkligen rekomendera att bygga ett lägre akvarium. Dels så behöver man nog 14mm tjockt och dyrt glas för så högt akvarium dels så behöver man specialverktyg för städning och plantering. Högre än 60 cm krånglar till det ordentligt. Bland annat krävs det väldigt mycket av belysningen för att orka ner så djupt.

Im man inte har filter så blir man begränsad av täta vattenbyten och man kan bara ha en bråkdel så många fiskar. Men med genomskinliga rör till ett dolt ytterfilter med värmare i så blir det minimalt med krafs och inga sladdar.

Musslor kan man ha men så vitt jag vet så går de inte att mata utan svälter på ett par månader. Som vattenrenare så tror jag inte på den ideen.

Man kan bygga akvarier med andra matreal än glas, jag har hört om glasfibertäckt formplyfa och stålakvarier men jag har ingen egen erfarenhet utöver glas.

/olivia
#4 - 22 november 2004 14:21
Ursprungligen skickat av johanth

Kan man byta filter mot tex musslor?

Nej. Visserligen filtreraf musslor en hel del vatten i timmen, men det finns olika slags filtrering. Musslan filtrerar t. ex. bort svävalger, men den utför ingen kemisk filtrering (ammonium -> nitrit -> nitrat).

-- MW
#5 - 22 november 2004 16:36
Ursprungligen skickat av figo

Hur menar du med frågan "måste man ha glas i botten på akvariet" Det fattade jag inte, men menar du att ha något annat material i botten?

Jag tänkte att glas är både skört och tungt, så om man kunde använda nått annat material som botteplatta vore det ju smidigt. Man ser ju inte in från det hållet iaf.

Jag har fattat det som att större akvarium är lättare att sköta än de mindre. Därför vill jag bygga på höjden, då jag inte har plats för större. Nån filterapparat kanske man kan ha under i ett skåp eller liknande.

Tack för svaren!
Mvh,
Johan
#6 - 25 november 2004 14:51
johanth:

Jag hade nog tänkt mig för en smula innan jag själv pulade ihop en behållare som skall rymma över 750 liter - om jag inte var en helt grymm glasmästare! Det är svårt att få det hela tätt, och dessutom hålla, vilket kan få katastrofala följder...
Gå hellre in på blocket.se och kolla efter ett begagnat. Det kan du få för ett hyfsat pris, och dessutom med tillbehör. Råmaterialet för ett hemmabygge är nog inte så billigt det heller...
#7 - 25 november 2004 15:48
jag håller på silicona om mitt 140L, och det vet ej tusan om det håller med perennator-silcone.
skulle aldrig våga drömma om att bygga ett på över 150L.

Annons