Akvariebygge: akvarium + möbel + lysramp

#1 - 15 oktober 2007 16:40
Hej allihopa! :)

Jag går nu 3e och sista året på gymnasiet och som kanske de flesta känner till så har man då något slags projektarbete. Jag har då valt att inrikta mitt projektarbete mot akvaristik då det är ett stort intresse och har kommit fram till att jag ska bygga mig ett akvarium själv, med frågeställningen om det blir billigare att bygga allt själv än att köpa det i handeln.

Tanken är att akvariet ska bli ett vanligt rekatungulärt på ca 200 liter och till det ska jag bygga en möbel och en lysrörsarmatur (ej bestämt material ännu).
Det ska också inredas och fiskar och växter ska bo där när det är dags för redovisning i april -08.

Jag har aldrig byggt något liknande själv, men har läst många trådar om det här på zoopet och endel på andra forum, bloggar, hemsidor etc. Jag har förstås många olika funderingar och alla tips och råd är välkommna! :)

För att börja med själva akvariumet så har jag inte fastställt några mått ännu, men det lutar just nu åt 100 cm långt, 40 högt och 50 djupt. Anledningen till att jag tänkt ha det så pass djupt är att jag tänkt placera en bakgrund där i sedan och placera doppvärmare och pump där bakom och använda ytan innanför som filter.
Frågan är också om det är bäst att göra ett akvarium med ram eller utan? Det känns som att det borde bli stabilare med ett ramakvarium?
Det är också tänkt att det ska vara täckglas ovanpå akvariet (eventuellt inbyggt i rampen?) och då är det kanske smart att bygga en ram som sträcker sig över kanten som täckglasen kan vila på och där man också kan fästa ett mittstag?
Hur tjockt bör glaset vara, för övrigt? Har för mig att det fanns en sida för att beräkna detta, men jag kan inte hitta den?

Tror jag börjar med det än så länge och tar de andra delarna senare, annars så blir så mycket frågor på en gång och då får jag nog inte svar på allt ;)
Och alla frågor, funderingar och tipps är som sagt välkommna! :)
#2 - 15 oktober 2007 17:32
Ramen är bara en smakfråga inte en hållbarhetsfråga.
MVH
Magnus
#3 - 15 oktober 2007 19:09
http://www.arosglas.se/akvarium.htm
Här kan man se hur tjockt glas man bör ha. Nu är jag helt värdelös på att avläsa grafen, men jag skulle tro att du hamnar på runt 4,6mm med, vilket avrundas till 5mm?
En ram som sträcker sig längs kanten tror jag skulle vara en bra idé! Frågan är om man verkligen ska bygga in täckglasen i rampen eller inte, då man måste rengöra dessa och det kanske blir jobbigt att lyfta av hela rampen för detta ändamål... Har själv tänkt på det men kom fram till att det blir enklare helt enkelt att ha en ram som man kan lägga täckglasen på ;P
#4 - 15 oktober 2007 19:18
kan säga direkt att du inte får det billigare om du bygger själv (beror ju såklart hur mkt begagnat du kan använda)

skippa ramen, blir bara MKT mer jobb än du bör lägga ner på arbetet och troligen blir det inte bra ens (är jag rädd för).

du kan använda smala remsor glas runt hela toppen som stöd för ev. täckglas..

tror du klarar dig på 6mm för 40cm högt...
Bilagor:
#5 - 15 oktober 2007 19:36
Bara en kort fråga. Hur ska du kunna veta vad som blir billigast om du inte gör två liknanade akvarier? Ett där du gör allt själv och ett där du köper allt.
#6 - 15 oktober 2007 20:25
Man borde kunna jämföra med rådande priser på marknaden? Det är väl egentligen bara akvariet, bänken och rampen som hon gör själv, och det borde väl vara ganska lätt att jämföra? Kan tänka mig att Aqauel är bland de billigare paketen man kan köpa, och ett 200L kostar 2400kr på pwss. Att bygga själv kan kosta ungefär lika, beroende på hur snyggt man vill ha allt, tex om man ska göra en bänk i ek eller om man nöjer sig med lecablock.
#7 - 15 oktober 2007 20:37
Jo, det borde väl funka, åtminstånne för ett gymnasieprojekt.
#8 - 15 oktober 2007 20:53
Jepp :) Man kan ju säkert ändra frågeställningen med, och försöka få ett akvarium så billigt som möjligt, men det är ju annat att ha ett akvarium där man byggt och gjort allt själv i största mån (tänker då på att man kanske inte bygger doppvärmare och pumpar själv).
För mig personligen skulle jag se mer nöjd på ett akvarium där jag byggt allt själv än köpt allt ;)
Kanske kommit lite off topic och ber om ursäkt för det :)
#9 - 16 oktober 2007 05:41
Tack för alla svar hittills :)

Tropfrog: Okej, är det så så skippar jag nog den! :) Får fundera på om jag ska ha nån slags ram för syns skull istället, kanske någon slags bottenram, som juwel har? http://shop.aquafon.ru/products_pictures/Vision_260.jpg

mongoloj: Hmm, jadu! Fick läsa igen om anvisningarna mer än en gång för att förstå den grafen! :p Men 5-6 mm var väl det jag hade tänkt mig i alla fall så det får väl bli något sånt :) Hade tänkt börja kolla upp priserna på glas häromkring så att jag eventuellt kan börja bygga ihop själva akvariet under lovet vi har V. 44 (29/10-4/11).
Jo, det där med rengörning av täcklgals inbyggda i rampen har också slagit mig och isåfall skulle de vara lösagbara på något vis. Men varför krångla till det egentligen? Det enklast vore ju som sagt att ha dem liggandes på själva akvariet :)

MagicFingers: Om man kan få det billigare eller inte beror nog på var i landet man bor, skulle jag vilja påstå. Själv bor jag en bit uppåt i landet, Sundsvall närmare bestämt, och här ligger priserna rätt högt på möbelakvarium, även begagnade. Ska ta upp sådanna jämförelser i mitt arbete också. Var i landet man måste bo för att gå med vinst på att bygga ett möbelakvarium själv, så att säga :)
Som sagt så finns här inte mycket begagnat att använda då priserna ligger ruggigt höga.. ibland kommer det förstås upp riktiga fynd, men det är mer och mer sällan nu!

MrLogic: Jag kanske var lite otydlig :) Idén är att bygga ett möbelakvarium själv och sedan jämföra den totala kostnaden för det med ett möbelakvarium på marknaden, hänger du med nu?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ska kanske också tillägga att det är tänkt att det ska sluta som ett möbelakvarium, alltså inga lecablock och aluminiumrampar liggandes ovanpå akvariet! Det ska bli en RIKTIG möbel i trä och lysrampen lika så. Går in mer ingående på dessa delar senare :)
Det är också bara tänkt att jag ska bygga möbel, ramp och akvarium själv, så filter och liknande ska så klart köpas ;) Eventuellt så blir det ett bygge av bakgrund senare, men det får vi se då :)
#10 - 16 oktober 2007 06:32
OK. Jo det ska nog vara ganska lätt att jämföra slutpriset med vad det kostar att köpa ett nytt.

F.ö. ett förslag, inte menat att din frågeställning är dålig, utan bara ett förslag på en annan. Kan man bygga/inreda ett skvarie så att varken värmning eller pump behövs, alternativt att enbart inte pumpen behövs? Skulle jag tycka vara intressant. Rent teoretiskt borde doppvärmaren gå att använda till viss cirkulation, och övrig syresättning kan växter stå för. Bara ett förslag som sagt.
#11 - 16 oktober 2007 08:10
Glaspriser ligger ganska högt med ;) Eller tror jag iaf, har kommit över vissa trådar där man angett priser som 200kr/kvm för 4mm glas i vissa delar av landet, här i Sundsvall ligger det närmare 500kr/kvm... Annars är det ju billigt att få ett akvarium gjort efter egna mått i tex Stockholm.
En mycket intressant frågeställning MrLogic :) Kanske ett projekt till framtiden? ;)
#12 - 16 oktober 2007 08:24
MrLogic skrev:
Kan man bygga/inreda ett skvarie så att varken värmning eller pump behövs, alternativt att enbart inte pumpen behövs?

Det borde spela in vilken typ av fisk och hur många man tänkt ha.
#13 - 16 oktober 2007 08:28
Hehe, har faktiskt funderat på det, coolt med att akvarie utan sladdar, ska stå lite lagom bredvid ett fönster så att det får kanske en timme sol om dagen så behöver man ingen ljusramp heller :P.

Angående glas så är det ju skilnnar på härdat glas och vanligt fönsterglas, inte för att jag vet vad man ska ha till akvarier, men det är en enorm prisskillnad iaf.
#14 - 16 oktober 2007 08:33
Jo, få fiskar så behöver man inte nödvändigtvis ett filter, men man kanske kan konstruera ett akvarium för att det ska funka bättre utan filter och teknik?

Mjo, det är klart, men jag hade liknande tankar förut, men bara bygga en liten kub. Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl floatglas man använder huvudsakligen för för akvarier då dessa till skillnad från härdat inte går i tusen bitar ifall en spricka skulle uppstå?
#15 - 16 oktober 2007 08:34
JohanRex skrev:
Det borde spela in vilken typ av fisk och hur många man tänkt ha.

Jo, det måste ju helt klart vara en fisk som föredrar stillatående vatten och ganska låg syrehalt. Borde inte någon Asien boitop fungera? Säg ifrån om vi snor tråden från dig, spånar mest, tråden handlar ju om ditt projekt [:o]:D
#16 - 16 oktober 2007 15:28
MrLogic: Det var ingen dum idé faktiskt :) Har för mig att snubben som har södermalms akvarieaffär i stockholm har ett stort växtakvarium som har gått ett bra tag utan pump. Då är det som du säger mycket växter som gäller, och om jag inte minns fel så hade han något speciellt bottenmaterial som hjälpte till..?
Problemet då blir ju som någon nämnde att man inte kan ha vilka fiskar som helst, och heller inte för många (är ju aldrig bra att ha för många fiskar, men i det här fallet kan man ju ha ännu färre för att syret ska räcka till ;)). Förstår dock inte hur du menar att doppvärmaren skulle kunna stå för viss cirkulation..? Kan du utveckla det? :)
Cirkulation i ett akvarium utan pump blir ju en svår nöt att knäcka ivf! :p Det vore ju trevligt om vattnet kunde bli varmt på fler ställen än just vid doppvärmaren.. ;)
Och det är ok att ni diskuterar runt det här, glider ni iväg alltför långt så säger jag till ;)
Asien har jag faktiskt funderat på redan :) Ursprungstanken var att ha channa bleheri, Beaufortia leveretti, zick-zack och eventuellt någon stmmfisk, men när jag tänkte ut den kombination så hade jag också ett större akvarium i åtanke :p Och dessa vet jag väl inte riktigt om de lämpar sig för ett akvarium utan pump/filter som diskuterades i detta fall ;)

mongoloj: Ligger glaspriserna verkligen så högt?! :eek: Det skulle betyda att bara glaset skulle kosta ca 1.200 kr? Urs! :p
Man skulle kanske kunna köpa det på annan ort då? Någon som känner till en ort med lägre glaspriser mellan stockholm och Sundsvall?
Nästa fredag ska jag troligen skjutsa en kompis till arlanda, så eventuellt skulle jag ju kunna köpa glas någonstans efter vägen!
Och ja, floatglas är det jag hade i åtanke jag med :)
#17 - 16 oktober 2007 16:04
Utan pump kommer det bli olika temperaturer i karet oavsett hur du gör, men det är just den skillnaden man kan utnyttja till cirkulationen. Varmt vatten stiger, kallt sjunker. Ska försöka illustrera på en lite paintbild. Har aldrig testat själv så jag har ingen aning om ifall det funkar eller blir tillräckligt effektivt. Termostaten på doppvärmaren måste sättas ganska högt, mät temperaturen på flera ställen. Ju kallare det är i rummet desto mer kyls vattnet ner och dest högre blir cirkulationen.

Om du är intresserad kan du väl testa i en balja. Med en stark doppvärmare och om baljan är utomhus borde du kunna se ett flöde, testa med lite karamellfärg.
[ATTACH]8255[/ATTACH]
#18 - 16 oktober 2007 16:13
man skulle kolla med en glasmäster om beg. glas o bara köpa nytt till framrutan, om det ända skall byggas in
mvh janne
#19 - 16 oktober 2007 16:55
MrLogic: Nu är jag med! Låter riktigt smart :) Ska testa med karamellfärg och se hur det fungerar, skulle ju vara ett alternativ isf! :)

janne dansk: Vem har sagt något om att bygga in? Det är inget som ska byggas in, det ska bli ett vanligt akvarium med möbel och armatur till - möbelakvarium helt enkelt :)
#20 - 16 oktober 2007 17:01
Tror han menade att du kan köpa begagnat glas till sidor och botten, och bara köpa nytt till framrutan, att de är repiga gör ju inget då.
#21 - 16 oktober 2007 17:11
MrLogic skrev:
Tror han menade att du kan köpa begagnat glas till sidor och botten, och bara köpa nytt till framrutan, att de är repiga gör ju inget då.

Men sidorna ser man ju in genom..? :) skulle vara bakrutan och bottenglaset då. Det är ingen dum idé, men det känns ändå som att jag vill ha nytt och fraisht glas :)
#22 - 16 oktober 2007 17:33
Ja, ska du jämföra priset på nytt och eget, så är det ju nyskick som gäller.
#23 - 16 oktober 2007 17:48
Jo, det också :)
#24 - 16 oktober 2007 17:55
MrLogic skrev:

precis:D
mvh janne
#25 - 16 oktober 2007 17:58
Det värkar att din projekt bli riktigt utmaning för dig, lycka till[:-106]
Ska följa den med stor intresse och håla tummarna;):)
#26 - 16 oktober 2007 18:22
Ja, men det var ett tag sen jag kollade, och mitt minne kanske sviker mig så kolla själv för säkerhets skull ;) Någonstans runt stockholm borde väl vara lägst då konkurransen är större där?
#27 - 16 oktober 2007 20:06
Hehe, okej ;) Ska ta och skicka mail/ringa runt och höra vad olika företag tar för de glas jag behöver. tänkte höra med de lokala och nedåt efter vägen mot stockholm, så får vi se sedan :)
Kommer med uppdatering när jag vet mer och under tiden så är fortfarande alla tips och råd välkommna! :)

Tack så mycket, jarecki68! Läste igenom din tråd om 840l karet du har, blir jäkligt snyggt måste jag säga! :)
#28 - 17 oktober 2007 07:04
Lubbe skrev:

Tack så mycket, jarecki68! Läste igenom din tråd om 840l karet du har, blir jäkligt snyggt måste jag säga! :)

Man Tackar Evelyn.
Roligt att läsa att du tycker om den .;)
#29 - 17 oktober 2007 10:28
Jag tror du kan höra med Globefish, nu verkar dom tagit bort priserna från hemsidan men dom har varit rätt billiga.
Det är ju en lite försäkringsfråga att ha burken bygd av fackman.

Det finns inte så många bänk byggen på Zpet, däremot så är det mycket vanligt på saltsidan (saltvattensguiden) att folk bygger eget.
Det handlar dock mest om att de inte finns färdiga lämpliga system till nåt rimligt pris.

Jag skulle nog ha nån form av vattenrörelse, det finns inte något stillastående vatten i naturen vind regn och annat syresätter och rör om.
Misstänker att de skulle börja lukta gott efter ett tag;)

//NiXoN
#30 - 21 oktober 2007 20:44
Tack för tipsen, NiXoN! :)
Jo, det där med försäkringar har jag klurat på.. Jag har för mig att jag läst i en tråd här på zoopet att någon som byggt sitt akvarium själv fick det godkänt av sitt försäkringsbolag ändå, men vad jag vet så vill ju de flesta att det ska vara byggt av en fackman?
Jag vet heller ännu inte var jag ska ha akvariet! jag får inte ha det hemma (mina föräldrar tycker att det räcker med TVÅ (?!) akvarium :confused:). Jag håller just nu på att flörta lite med släktingar och kanske kan jag ha det hos min mormor och morfar. Men eftersom jag inte vet var det ska stå än så blir det ju extra krångligt med försäkringsbolag...
Fick dock en idé som jag tänkte kolla upp! Kanske kan man beställa ett akvarium av Globefish, dom tillverkar ju i de mått jag vill ha (100x50x40) och dom kanske skulle tillåta att man kom på studiebesök..? Om så är fallet så skulle jag ju kunna vara med vid tillverkningen av karet och i alla fall dokumentera det :)

Ni får ursäkta att jag varit lite inaktiv också, men som vanligt inför nalkande lov (har vårat höstlov v. 44, det vill säga 29/10-4/11) så packar ALLA lärare på eleverna en massa hemtentor och planerar in en massa prov, så därför har jag det jag gör en vecka frammåt :p

Jag återkommer när allt lugnat ner sig och jag har bestämt mig för hur jag ska göra med akvariet och kollat upp vad som gäller hos försäkringsbolagen och hört med Globefish om plan B är möjlig ;)
#31 - 22 oktober 2007 08:02
NiXoN skrev:
Jag tror du kan höra med Globefish, nu verkar dom tagit bort priserna från hemsidan men dom har varit rätt billiga.

Det är ju en lite försäkringsfråga att ha burken bygd av fackman.

Faktum är att det bara behöver vara fackmannamässigt byggt, vilket inte betyder att det måste vara en fackman som byggt det. Bara du får det godkännt av någon som säljer egentillverkade kar så ska försäkringen gälla, fast självklart bara om försäkringen täcker akvarier från första början.
#32 - 22 oktober 2007 08:05
NiXoN skrev:
Jag skulle nog ha nån form av vattenrörelse, det finns inte något stillastående vatten i naturen vind regn och annat syresätter och rör om.

Misstänker att de skulle börja lukta gott efter ett tag;)

Det finns många stillastående vatten där det lever både fiska räkor m.m. Och vad gäller regn, motsvaras inte det då av vattenbyte :).

PS. Provat baljan med doppvärmare än? DS.
#33 - 22 oktober 2007 10:20
MrLogic;Visst de är ju enkelt att få en fackman o komma hem o granska bygget, billigt blir de också kan jag tänka mig...
Stillastående vatten heter väl is ;) jag hävdar fortfarande att vatten inte är stilla.
Bara för att man inte direkt ser rörelsen så betyder de inte att den inte finns där.
Skall de hela vara ett skolprojekt så bör man väl maxa oddsen för att lyckas? Om man inte har nån teori att bevisa eller ifrågesätta.
#34 - 22 oktober 2007 16:48
Teorin är att det är billigare att bygga eget än att köpa, och ifall det sen är det eller inte är ju skit samma, bara man kommer fram till ett resultat så är man godkänd. Men sen skadar det ju inte att ha mer än en frågeställning :).
#35 - 22 oktober 2007 17:10
Man bör ju ta kostnaden/risken för eventuella vattenskador med i kalkylen.
Sen så måste man bygga nåt som motsvarar det man köper i handeln för att kunna jämföra kostnaden.
-Prestanda
-Estetik
-Användarvänlighet
-Pålitlighet

Jag menar att projektet är rätt krångligt om de skall tåla granskning.
Skippar man pumpar och kör utanför normen så är de rätt lätt att ifrågesätta resultatet.

Har du nåt akvarium du tänker jämföra med?

//NiXoN
#36 - 23 oktober 2007 08:02
Ska bli roligt att följa Lubbe!

mvh

Fredrik
#37 - 23 oktober 2007 09:39
Håller med NiXoN lite där, kan bli svårt att göra en jämförelse som håller för granskning, finns många dolda kostnader, för att inte tala om kostnaden i tid. Skulle personligen rekomendera att du faktiskt gör ett akvarium utanför normen, och istället ställer dig frågan, kan man få akvariet att fungera på det här sättet också.
#38 - 14 februari 2008 15:53
Okej, jag har fått lägga projektet åt sidan ett tag på grund av allt skolarbete våra lärare har envistats med att packa på oss ;)
Nu är jag dock igång igen och tanken är fortfarande att jämföra prismässigt till viss del och sedan att utforma möbeln och akvariet efter mina och fiskarnas behov. Sedan ska jag också skriva ett fördjupningarbete om akvariets historia på sidan av, men det hör ju egentligen inte hit :p

Jaja, jag orkar inte dra allt jag gjort hittills, jag har inte börjat bygga något än ändå. Har dock fått hem själva akvariet, ett vanligt rektangulärt utan ram med måtten 100x40x50 (LxBxH). Så nu ska jag ta tag i det hela igen! :)

Är någon intresserad så har jag fört blogg på allt jag gjort här:
http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/
Där finns lite skisser och planering för vad som ska vara i akvariet etc.

Jag har dock en fundering angående möbeln. Hur många ben tror ni jag behöver? Måste jag ha 6 st, eller räcker det med 4? Jag har nämligen 2 skisser på hur möbeln ska se ut och den ena har 6 ben i "grundstommen" och den andra 4 st. Den med 4 sitter dock fast i en "bottenplatta" och har 2 väggar på mitten. Vad tror ni? Fungerar båda i praktiken?

Skisser:
6 ben:
http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1195820560_skissplanering_allmnt.html
4 ben:
http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1203003166_ny_mbelskiss.html

Jag behöver svar så snart som möjligt, så alla som har några teorier eller vet - skriv vad ni tror nu! :)

PS. Bloggen är egentligen en loggbok för min projekthandledare, så ni får ha lite överseende med att det kan vara lite övertydligt här och var ;)
Guest
#39 - 14 februari 2008 18:44
Det var längesen man såg dig in action:)
Till ett 100cm akvarium så räcker det med fyra ben.
#40 - 14 februari 2008 18:51
Haha, ja, det var inte igår! ;)
Har haft sjukt mycket saker att göra på siståne, men nu ska jag försöka hitta lite tid åt projektet så jag lär nog bli lite mer aktiv här framöver!

Okej, tack så mycket! Tänkte nästan det, men man kan aldrig vara nog säker :p Men i sådana fall så kör jag med 4 ben :)
#41 - 15 februari 2008 18:34
Välkommen tillbaka Evelyn tycker jag med ,
100x40x50 (LxBxH) att det räcker med fyra ben.
Föresten väldit bra gjord blogg och fina skisser på din kommande möbeln.
:)
#42 - 17 februari 2008 21:43
Tackar så mycket jarecki :) Blir nog inte så ofantligt mycket skisser framöver då de var aningen jobbiga att göra i paint :p Bloggen kommer jag dock försöka hålla rätt uppdaterad (för min handledares skull) så den som är nyfiken kan titta in där emellanåt :)
Jag återkommer i den här tråden när det är dags att börja bygga (blir förmodligen under mitt sportlov v. 10, om 2 veckor vill säga) eller om jag har fler frågor :)

Tips, funderingar, frågor är fortfarande varmt välkomna om någon har några sådana! Om inte annat så får ni ha det så bra så länge! :)
Bilagor:
#43 - 7 mars 2008 11:14
Ja, nu är det då sportlov och det var tänkt att jag skulle ha kommit igång med möbeln. Tyvärr har jag inte gjort det ännu, då hyveln på skolan varit och fortfarande är trasig... Jag hoppas att den blir lagad snarast då jag börjar få snålt om tid!

Tänkte dock införskaffa det material jag kommer att behöva och ska ut på jakt efter laminatskivor att klä möbeln i (har slopat idén om furuskivor, då de blir så tugnt [de är 18 mm tjocka]). Jag ska också titta in på clas ohlsson och köpa vinkeljärn, skruvar och pluggar. Sedan tänkte jag också göra en beställning från pwss, men jag har några frågetecken kring den beställningen som jag hoppas ni kan hjälpa mig att lösa :)
Till att börja med så funderar jag över lysrör. Hur många och vilken längd? 2x60 cm och reflektorer till, blir det tillräckligt ljus tro?
Till lysrören så behöver jag ju också lysrörshållare och har kollat på dessa:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2120
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2124&cat=879&page=1
Vad tror ni?
Och sedan har jag inte riktigt förstått hur man fäster lysrören i rampen..? är det bara att skruva fast de hållare som följer med?

I övrigt tänkte jag också beställa följande:
EHEIM ytterfilter: http://www.pwss.nu/product.php?productid=511
Jäger doppvärmare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3939
BTN slim-line 50 A+B: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3687
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3688
Digital termometer: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3404

Termoetern tänkte jag förövrigt försöka bygga in i sidan av rampen.
Sedan hade jag också tänkt montera en blå ljusslinga i rampen som nattbelysning någon timme efter akvariet släckts samt innan det tänts. Men var hittar jag en sådan!? Kollade på clas ohlsson när jag var där och har också letat på lampaffärer i stan (Sundsvall). någon som har något tips på var man kan beställa en sådan slinga?
#44 - 11 mars 2008 15:46
Ingen som kan besvara mina frågor? :)

1. Blir 2 st 60 cm lysrör (+ reflektorer) lagom till karet (för den som missat det är det på 200 l)

2. Några erfarenheter/kommentarer angående dessa lysrörshållare?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2120
http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=879&page=1

3. Hur fäster man lysrören i rampen? Skruvar man bara fast de hållare som medföljer med ovanstående hållare i locket, hur tätt sitter de då? Finns det någon risk för brandfara?

4. Var hittar jag en blå ljusslinga? (har kollat med clas ohlsson)
#45 - 11 mars 2008 16:46
Nu har jag inte just Arcadias lysrörshållare, men en liknande iallafall.
Det man fäster lysrören i rampen med är de genomskinliga clips som syns på bilden, de kan limmas, skruvas, eller sättas med små plastkilar som följer med, som man kan haka fast i springor eller motsvarande.
Vad gäller brandfara skulle jag gissa på att även med den här versionen, så kommer mestadelen av värmeutvecklingen från själva reaktorn snarare än lysrören, så det beror på vars du gör av den...

Beroende på vad du har för ramp till ditt akvarium, så tror jag det funkar lika bra att sätta fast clipsen med silikon som det gjorde för mig.:D
Jag satte mina på ett lysrör, ca en decimeter från vardera ände, och smetade på lite silikon och tryckte dit dom.

Blå ljusslinga kan finnas på Rusta eller Biltema.
#46 - 11 mars 2008 17:04
Tack så mycket för svaret :)
Reaktorn hade jag tänkt ha i rampen (som ska byggas av trä, förmodligen laminatskivor), men den borde man kanske inte fästa direkt mot träet, alltså? Kan jag fästa den mot något annat för att sprida värmen, tro?

Om ingen har några kommenterare om de olika lysrörshållarna så blir det nog så att jag köper den sistnämnda ivf (http://www.pwss.nu/product.php?productid=2124&cat=879&page=1) då det blir billigast ;)

Ska ut och kika på rusta och biltema i veckan, så fpr jag återkomma om jag inte hittar någon slinga där :)

Då återstår mina första fråga:

"Blir 2 st 60 cm lysrör (+ reflektorer) lagom till karet (för den som missat det är det på 200 l)"

Samt om någon har något tillägg på Trollsvans svar? :)
#47 - 11 mars 2008 18:06
Lubbe skrev:
MrLogic: Det var ingen dum idé faktiskt :) Har för mig att snubben som har södermalms akvarieaffär i stockholm har ett stort växtakvarium som har gått ett bra tag utan pump. Då är det som du säger mycket växter som gäller, och om jag inte minns fel så hade han något speciellt bottenmaterial som hjälpte till..?

Problemet då blir ju som någon nämnde att man inte kan ha vilka fiskar som helst, och heller inte för många (är ju aldrig bra att ha för många fiskar, men i det här fallet kan man ju ha ännu färre för att syret ska räcka till ;)). Förstår dock inte hur du menar att doppvärmaren skulle kunna stå för viss cirkulation..? Kan du utveckla det? :)

Cirkulation i ett akvarium utan pump blir ju en svår nöt att knäcka ivf! :p Det vore ju trevligt om vattnet kunde bli varmt på fler ställen än just vid doppvärmaren.. ;)

Och det är ok att ni diskuterar runt det här, glider ni iväg alltför långt så säger jag till ;)

Asien har jag faktiskt funderat på redan :) Ursprungstanken var att ha channa bleheri, Beaufortia leveretti, zick-zack och eventuellt någon stmmfisk, men när jag tänkte ut den kombination så hade jag också ett större akvarium i åtanke :p Och dessa vet jag väl inte riktigt om de lämpar sig för ett akvarium utan pump/filter som diskuterades i detta fall ;)

mongoloj: Ligger glaspriserna verkligen så högt?! :eek: Det skulle betyda att bara glaset skulle kosta ca 1.200 kr? Urs! :p

Man skulle kanske kunna köpa det på annan ort då? Någon som känner till en ort med lägre glaspriser mellan stockholm och Sundsvall?

Nästa fredag ska jag troligen skjutsa en kompis till arlanda, så eventuellt skulle jag ju kunna köpa glas någonstans efter vägen!

Och ja, floatglas är det jag hade i åtanke jag med :)

Kolla med zoo afären som ligger i sundbyberg. Tror dom heter zooland.Har köpt glas där till terrarier jag haft.
Å dom ligger betydligt billigare än glasmästaren.
Du kan även be dom skära till glasen åt dig.
#48 - 11 mars 2008 18:30
Heddon skrev:
Kolla med zoo afären som ligger i sundbyberg. Tror dom heter zooland.Har köpt glas där till terrarier jag haft.

Å dom ligger betydligt billigare än glasmästaren.

Du kan även be dom skära till glasen åt dig.

Glas är inte längre något som är aktuellt då jag köpte ett akvarium istället ;) men tack i alla fall!
#49 - 11 mars 2008 18:37
2st rör på 60cm á 18W ger ju 0,18W/L. Vad jag hört och läst mycket bör man ha åtminstonde 0,3W/L. Nu vet jag inte om man ska stirra sig blind på detta och hur mycket mer ljus reflektorerna ger, men bara något jag hört.
I annat fall kan du väl köpa två st glomat hållare? Vet ju att man lever knapert som student men du får bättre ljus vilket kommer att uppskattas av växterna. Om inte så kan du bygga rampen med tanken att du ska kunna köpa till en ytterligare lysrörshållare i ett senare skede?
#50 - 11 mars 2008 20:01
mongoloj skrev:
2st rör på 60cm á 18W ger ju 0,18W/L. Vad jag hört och läst mycket bör man ha åtminstonde 0,3W/L. Nu vet jag inte om man ska stirra sig blind på detta och hur mycket mer ljus reflektorerna ger, men bara något jag hört.

I annat fall kan du väl köpa två st glomat hållare? Vet ju att man lever knapert som student men du får bättre ljus vilket kommer att uppskattas av växterna. Om inte så kan du bygga rampen med tanken att du ska kunna köpa till en ytterligare lysrörshållare i ett senare skede?

Hmm, de 2 rören ger ju hälften av den rekomenderade effekten isf, det låter ju lite väl lågt, kanske.. reflektorena sägs iof ge 100% mer ljus, men om det är sant eller inte vet man ju inte riktigt ;)
Ger glomathållarna så pass mycket bättre ljus än de två hållarna från pwss, menar du? Har nämligen väldigt snålt om pengar till det här projektet, har endast ca. 3000 kr att köpa virket, prylarna från pwss och övriga tillbehör för (+ att man ska kunna leva! :p) så varje krona börjar bli viktig nu [:o] Kan inte heller vänta till nästan studiebidrag då det blir allt för snålt om tid att sno ihop grejorna eftersom det ska redovisas 8-9 april (bidraget kommer den sista och sedan måste man ju lägga till levreanstiden).
Men om man kör på ett 60 cm rör och ett 90? Då kommer man upp i 18 + 30 W = 0,24W/L? Och plus reflektorena då. Det blir kanske bra? Också kör jag på den dubbla hållaren, 2x30W?
#51 - 11 mars 2008 20:20
Har ett ytterfilter som står.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=515&cat=304&page=1
helt fungerande. det enda som behövs är nya slangar. då dom gamla är lite hårda. du kan få den billigt om du vill.. =)
#52 - 11 mars 2008 21:04
kardon skrev:
Har ett ytterfilter som står.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=515&cat=304&page=1

helt fungerande. det enda som behövs är nya slangar. då dom gamla är lite hårda. du kan få den billigt om du vill.. =)

Det vore väldigt bra! Skickade ett PM till dig om detta :)
#53 - 12 mars 2008 13:46
Vet inte hur mycket bättre ljus reflektorer ger, men säg 75% då ;)
Jag tänkte att du kunde köpa två st glomat hållare för (alltså 2x(2x20W)). Men om du kan ha rör som är 90cm långa är nog detta en fördel skulle jag tro. Varför inte köpa glomat hållaren för 2x30W (http://www.pwss.se/product.php?productid=2125&cat=879&page=1). Köper du två rör á 30W (90cm långa) så kommer du upp i 60W på 200L, vilket skulle ge 0,3W/L prick. Med två stycken reflektorer tror jag det skulle bli jättebra!

För övrigt så har Ströms zoologiska rea just nu på bla bakgrunder. Kanske värt att ta en titt? Vet att de har slimline 50A röd gneiss iaf för 300kr. Köper du bakgrunderna där kan du nog sänka fraktkostnaderna från pwss eftersom slimline kräver skrymmande frakt :)
#54 - 14 mars 2008 07:44
mongoloj skrev:
Vet inte hur mycket bättre ljus reflektorer ger, men säg 75% då ;)

Jag tänkte att du kunde köpa två st glomat hållare för (alltså 2x(2x20W)). Men om du kan ha rör som är 90cm långa är nog detta en fördel skulle jag tro. Varför inte köpa glomat hållaren för 2x30W (http://www.pwss.se/product.php?productid=2125&cat=879&page=1). Köper du två rör á 30W (90cm långa) så kommer du upp i 60W på 200L, vilket skulle ge 0,3W/L prick. Med två stycken reflektorer tror jag det skulle bli jättebra!

För övrigt så har Ströms zoologiska rea just nu på bla bakgrunder. Kanske värt att ta en titt? Vet att de har slimline 50A röd gneiss iaf för 300kr. Köper du bakgrunderna där kan du nog sänka fraktkostnaderna från pwss eftersom slimline kräver skrymmande frakt :)

Jag tror att jag ska få plats med ett 90 cm rör, men jag är inte säker på jag får plats med 2 st, det beror på hur jag kommer att bygga upp rampen inuti, har några idéer, men har inte riktigt bestämt mig än. Lägger ut lite skisser framöver :)
Men annars borde ju 90 cm + 60 cm + reflektorer vara tillräckligt i alla fall.

Tack för tipset! Var in på Ströms igår, men bakgrunden kostade 350 kr, så jag vet inte riktigt om jag skulle tjäna så mycket pengar på att köpa bakgrunden där, då måste jag dessutom vänta på att dom beställer hem 50B.. Blev dock sugen på L034 dom hade fått in och köpa den till 310 l karet.. Det sliter i plånboken från många håll nu ;)

Var dock ut till djurkompaniet och pratade med Rickard där och fick ett erbjudande av honom som inte vore helt fel! :) Han hade nämligen en BTN testbakgrund 110x50 cm stående hemma som jag eventuellt kunde få köpa för en tusenlapp! Det blir ju dock dubbelt så dyrt som slimline och frågan är om jag har råd med det just nu - väldigt tveksamt. Eventuellt funderar jag då på att vänta med att köra igång akvariet tills jag fått lön och studiebidrag så att jag kan slå till på bakgrunden ;) Skulle höra av mig till honom om en vecka och se om han har den kvar (eventuellt var någon av hans vänner intresserade) så får vi se hur jag gör sedan.
Dock så passade jag på att köpa de första invånarna till karet när jag var där - påfågelsålar! 2 st á 10 cm som får simma i 70 l karet tills jag fått igång det här, mycket fina är dom (bilder finns i bloggen som finns som länk i min signatur).

För övrigt så har jag inte kommit någon vart med möbeln än, skolans hyvel är fortfarande trasig.. Min lärare funderar istället på att klyva virket och sedan köra det genom någon slip, men då var det inte säkert att det skulle bli 100% rakt och det klunde bli jack från slipen. Vi hoppas därför båda två att hyveln ska lagas snarast möjligt, men blir inte hyveln lagad innan påsk så får jag nog köra på alt. 2 då det måste byggas ihop under lovet (v.13).
Ska i alla fall ta en sväng med bilen idag och besöka Fresks i jakt på laminatskivor och sedan blir det en sväng förbi Clas Ohlsson för att inhandla lite tekniska prylar och om jag hinner ska jag förbi Biltema och Rusta och se om jag kan hitta någon blå ljusslinga.
#55 - 14 mars 2008 14:46
Aha, ja du får se hur du ska göra med rampen först innan du bestämmer dig då. En glomat 2x30W blir väl billigare än 30W+18W annars? Annars bör 30W+18W med reflektorer räcka fint, bara du inte väljer allt för ljuskräsna växter! :)

Lappen om reapriser på bakgrunder är väldigt liten, och sitter på ena kortsidan av det stora akvariet som står vid rötterna. Men om du måste ha 50B så kanske det är bättre om du beställer. Tror skrymmande frakt går på 140kr.

Fint erbjudande på bakgrunden! Kikade på ålarna med och de såg fina ut! :)
Får hoppas att det löser sig med hyveln snart. Det finns ingen annanstans du kan få det gjort?
#56 - 14 mars 2008 14:50
Hade fel angående Slimline-bakgrunderna på Ströms, missade skylten där det stod att det var rea igår! Såg den idag då jag var där och köpte mat till påfågelsålarna och slog till på L034:an (kunde inte låta bli - urs vad dålig jag är på att handskas med pengar! :p) 300:-/st kostade i alla fall bakgrunderna, så jag kan kanske spara på fraktkostnaderna ändå. Får dock se hur jag ska göra med BTN bakgrunden jag blev erbjuden, måste sätta mig ner och räkna ihop mina pengar ;) Men nu åker jag iväg och letar laminatskivor och diverse saker. Återkommer ikväll med en rapport :)
#57 - 14 mars 2008 19:09
mongoloj skrev:
Aha, ja du får se hur du ska göra med rampen först innan du bestämmer dig då. En glomat 2x30W blir väl billigare än 30W+18W annars? Annars bör 30W+18W med reflektorer räcka fint, bara du inte väljer allt för ljuskräsna växter! :)

Lappen om reapriser på bakgrunder är väldigt liten, och sitter på ena kortsidan av det stora akvariet som står vid rötterna. Men om du måste ha 50B så kanske det är bättre om du beställer. Tror skrymmande frakt går på 140kr.

Fint erbjudande på bakgrunden! Kikade på ålarna med och de såg fina ut! :)

Får hoppas att det löser sig med hyveln snart. Det finns ingen annanstans du kan få det gjort?

Han visst skriva innan jag läst ditt svar :P
Jag tänkte köra på 2x30 W, det gör ju inget om jag kopplar i ett lysrör på 18 W där och då kan jag också byta till ett 90 cm rör rill om jag skulle ångra mig sedan :)

Jo, bakgrunden är jag riktigt sugen på! Tror nästan att jag ska slå till å det ändå, är ju inte var dag man får ett sådant erbjudande :)
Tyvärr vet jag inte var ska ska kunna hyvlar virket annars, har inte en aning. Så jag sitter bara och hoppas på att det ska lösa sig snart ;P

Jag varju för övrigt iväg och för att leta skivor att "klä" möbeln med, och det gick riktigt bra! Var till Fresks där min vän jobbar (så att jag får rabatt! :p) och jag visade dem skisserna som finns på min blogg och de föreslog att jag ska använda MDF-skivor och special-behandla dem så att de blir resistenta mot vatten (min väns pappa som också arbetar där är specialiserad på färg och behandling av virke, så han ska hjälpa mig att ta fram rätt färg och ytbehandling). I rampen ska jag dock fästa en träskiva på insidan så att jag inte fäster belysningen mot MDF-skivan. Sedan ska insidan där också behandlas så att den tål vatten.
Detta tror jag kan bli riktigt bra och jag ska lämna in en ritning med de olika delarna och måtten på dem så ska de kapa till dom till mig och priset för det hela skulle sluta runt ca 250-300 kr, trodde dom, så det skulle underlätta mycket för min ekonomi! :p
Jag var dock aldrig in på Clas Olsson, ska bläddra lite i katalogen och bestämma mig vad det är jag ska köpa för något först så tar jag allt i ett svep sedan ;) Var dock in på Rusta och löpte mig en blå ljusslinga! Den kortaste de hade var dock på 3 meter, så jag får ringla den något varv i rampen.. ;) Det känns som att jag på gång nu i alla fall, får jag bara till virket till grundstommen nu så ska det nog ordna sig till slut!
#58 - 14 mars 2008 22:17
Kan man göra så med lysrör? Jag ställde en liknande fråga förut, och då fick jag rådet att jag inte bör göra så. I mitt fall tänkte jag köpa en 2x20W glomat, och sätta dit 15W rör. Men som sagt så blev jag avrådd. Men jag är ingen elektriker, och jag funderade inte vidare på det! :P

Jag tycker nog du borde köpa bakgrunden från djurkompaniet!
Borde väl finnas en del som har hyvlar runt om i stan? Vet ju inte vad det är för hyvel, men är nog ingen såndär man håller i handen ;P
#59 - 15 mars 2008 10:21
Tja, de som jag har rådfrågat har sagt att det är kolugnt, men jag är inte heller någon elektriker, så jag vet inte ;) Får kanske ta reda på hur det ligger till med det :P

Jo, jag är ganska inne på det, faktiskt! Blev jääkligt sugen! Hoppas bara att hans vänner inte vill ha den.. nu när möblen blir mycket billigare så har jag nog faktiskt råd att köpa den :)
Jo, det borde det göra, men jag vet inte riktigt var? :P Ska kolla hur det ligger till med hyveln nu efter helgen, är den inte lagad då så får jag kolla efter andra ställen eller välja alternativ 2: att klyva och skicka in i någon slags slipmaskin.
#60 - 20 mars 2008 13:34
Okej! nu ska det börja hända grejor!
Har (tillslut!) fått hem virket till grundstommen. Hyveln var fortfarande trasig så min mentor/formlärare fick stanna kvar på skolan igårkväll för att klyva virket till rätt mått och slipa det ocH sedan var jag dit imorse och hämtade det. Har därefter varit och köpt en vinkelhake och har sedan spenderat dagen med att mäta upp de bitar jag behöver och kapat till dem - så nu har jag alla bitar till grundstommen färdiga och det är bara att skruva ihop dem!
Igår var jag också och hämtade alla MDF-bitar som jag ska "klä in" möbeln med. De på Fresks hade kapat till dem i de mått jag behövde så nu ser det ut som en IKEA-byggsats :p Skivorna ska bara limmas och borras fast på grundställningen när den är klar och därefter ska det spacklas och målas, borde inte vara allt för svårt!
På tal om målningen så ska jag nu i eftermiddag prata med min granne som också jobbar på Fresks som ska hjälpa mig att ta fram en lackfärg som jag vill ha och som också skyddar MDF-skivorna från vatten. Förmodligen så blir det någon mörk färg, svart-brun eller kanske riktigt svart. Måste höra med min pojkvän bara, då det är hos honom akvariet ska stå ;)
Jag ska också åka till glasmästaren och beställa ett täckglas och det ska göras en beställning från PWSS. Jag har väntat med beställningen från PWSS då jag inte har fått klart än om jag får köpa BTN-bakgrunden jag nämnde, så om det inte går vägen så ska jag lägga till slim-line i beställningen, och därför får det vänta tills jag fått besked.

Jag kommer att börja bygga ikväll eller imorgon och bilder kommer att komma under processens gång :)

En fråga bara!
Angående grundstommen, tror ni att jag behöver vinkeljärn till den? Jag vill helst inte ha det då jag inte tror att det kommer att bli vidare snyggt... MDF-skivorna kommer ju också att hjälpa till att hålla ihop stommen, så är det verkligen nödvändigt? Vad tror ni?
Skissen: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1203003166_ny_mbelskiss.html
#61 - 21 mars 2008 09:01
Ingen som kan säga något angående vinkeljärnen? Annars kör jag utan!
#62 - 31 mars 2008 08:25
Nu har det blivit endel ändringar!

För att jag ska slippa skriva allt igen så hänvisar jag er till att läsa min blogg:
Inlägg 1
Inlägg 2
Inlägg 3

Därifrån sammanfattar jag det som har hänt:

Jag var och köpte smalare skruv och skruvade sedan fast mellanväggarna och "locket" på bänken och också rampen och ramen som ska ligga runt karets botten. Jag borrade också hål för de "metallploppar" (kommer inte ihåg vad de heter! :p) som hyllorna ska vila på. Sedan var jag också till glasmästaren och köpte ett täckglas och in till Ströms zoologiska och köpte "sittunderlag" att ha i akvariet och mellan karet och bänken och 3 paket torv att ha på botten under gruset.
Jag borrade också 60 mm hål i baksidan av rampen och bänken samt i ett hyllplan för att kunna dra sladdar däremellan.
Jag har också varit hem till Rickard och hämtat bakgrunden och har kapat till den och borrat hål för 60mm raster och den ska nu bara silikonas fast.
Möbeln har sedan spacklats (över skruvhålen och ojämna kanter) och sedan slipats. Jag har ickså hämtat färgen och målat första lagret och ska måla det andra lagret idag. Därefter ska det skruvas fast gångjärn till ramp-locket och skåp-dörrarna.
Sedan väntar jag nu bara på min beställning från pwss så att jag kan montera lysrören i rampen och sedan också den blå ljusslinga som jag köpte på Rusta som ska få bli nattbelysning.
Så fort jag fått allt det klart och silikonet har härdat så är det bara att köra igång alltihop!

Endel sand är tvättad och jag ska börja tvätta mer i dagarna och roten och torven ska läggas i blöt. Växter kommer att tas från mina 2 andra kar plus 4 knippen med svärdsplantor som jag köpte till extrapris i veckan och som just nu ligger i 70 l karet och väntar. Vatten kommer att tas från mitt 310 l och 70 l kar när karet ska startas upp och jag ska också krama ur filtret till 310 l karet i vattnet så att fiskar kan släppas i så snart som möjligt (påfågelsålarna behöver få flytta från 70 l karet då det är så svårt att mata dem med alla andra glupska fiskar i karet!)

Det är kort och gott vad som hänt hittills! Fler bilder kommer eftersom bygget fortskrider :) Kommentera gärna och säg vad ni tycker - både ris och ros!
#63 - 31 mars 2008 15:39
detta ser väl bra ut.
Dock så är jag lite tveksam till att ha akvariet precis framför fönstret, är det där det ska stå?
#64 - 31 mars 2008 16:37
Jag tycket det ser GRYMMT bra ut!
Man borde kanske själv göra något liknande som projektarbete;).. blir ju jäkligt sugen när jag läser detta:)

Skummläste bara igenom tråden fort och hittade inte vad du hade tänkt att ha i, eller det kanske du inte har bestämmt än;) :D

Axel
#65 - 31 mars 2008 18:38
fredd: Nej, akvariet ska inte stå framför fönstret ;) Råkade vara så att jag höll till där när jag byggde bänken bara :)

axeisi: Tack så mycket :)
I karet kommer det att gå påfågels ålar (2 st, redan inköpta som väntar i mitt 70 l kar) ett par channa bleheri och någon/några beaufortia leveretti. Själva karet kommer förutom BTN-bakgrunden att inredas med rådasand (0,8-1,2 mm), någon mindre rot och växter (vallisneria och div. svärdsplantor).
#66 - 31 mars 2008 19:01
kul att höra att det är fler som tänkte samma gymnasieprojekt som jag, men går bara i 2:an än :p lycka till;)
#67 - 31 mars 2008 19:23
Grymt snyggt bygge tjejen!
Respekt!!
#68 - 18 april 2008 10:32
Jag har kanske varit lite väl snål med uppdateringar, så det får jag be om ursäkt för [:o]

Kul att ni gillar det jag åstakommit i alla fall! Själva möbeln är klar och jag har slängt upp en uppdatering på min blogg här: http://gukoret.blogg.se/akvarieprojekt/1208502678_nstan_klart.html#comment
(OBS! långt inlägg!)

Jag ska försöka slänga in en uppdatering i tråden här också, men då måste jag sätta mig och förminska alla bilder för att kunna ladda upp dem och det orkar jag inte göra just nu :D Men det kommer senare under veckan!

Jag hoppas på att få allt klart innan nästa helg då jag ska åka ner till Stockholm med skolan (ska besöka en massa muséer och grejor) och jag ska då stanna en dag extra för att besöka akvarielagret och förhoppningsvis köpa med mig channorna och någon/några Beaufortia leveretti hem :)
#69 - 20 april 2008 01:08
Måste säga Evelyn att jag är ganska imponerat riktigt fint projekt och väldigt bra
resultat:)
#70 - 20 april 2008 05:35
Riktigt bra jobbat!!
#71 - 20 april 2008 06:43
ser ju ut som ett riktigt juwel
#72 - 22 april 2008 16:53
Tack så mycket för era snälla kommentarer :) Kul att höra att någon gillar det! (Här hemma suckas det mest över ännu ett akvarium i huset :p)

Dröjer nog innan det blir några bilder i den här tråden, insåg att jag har väldigt mycket att göra just nu och på torsdag bär det iväg till Stockholm där jag blir kvar tills på lördag och förhoppningsvis har jag då med mig ett par Channa bleheri och några Beaufortia leveretti hem! :)

Filtret jag hade köpt fick jag aldrig igång (Eheim 2213) så jag köpte ett nytt (Tetratec ex 700) och nu fungerar det fint! Tänkte låta det gå utan fisk tills imorgon och testa släppa i några fiskar då och se hur det går. I och med att jag åker på torsdag så får min mor uppdatera mig om hur fiskarna mår så att jag inte köper hem channor från Sthlm om vattnet visar sig vara dåligt. Bör dock inte vara någon risk för det då jag tog 2/3 av vattnet från mitt välfungerande 310 l kar och sedan också kramade ur filtret därifrån :)

Köpte förövrigt också 3 st små och smala mangroverötter för ett tag sedan som just nu ligger i blöt och förmodligen ska flyttas till karet i morgon och kläs med javaormbunkar, får se hur det blir! :)

Annons