Akvariegrus för en växtakvarist?

#1 - 24 augusti 2006 16:48
Vet om att denna ev. hade passat bättre i inredning. Men jag vill veta speciellt från er som är växtakvarister vilket som e snyggast o bäst.

vet att Aquaclay är rött o snyggt. Men jag har inte hittat någon som säljer det.
Har funderat på Biltemas Blästersand... men har hört att det kan bli för kompakt att näring o sådant inte kommer ner till rötterna...
#2 - 24 augusti 2006 17:26
Återigen är du där med dina "bäst" - det är ju högst subjektivt, det finns inget facit förrän man själv har provat. ;) Men knock yourself out:

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=91627&highlight=substrat
#3 - 24 augusti 2006 17:40
Jag gillar gulguld botten och gärna runda stenar i storlek 1-3mm bäst e det nog inte men jag gillar hehe
#4 - 24 augusti 2006 18:30
[quote=PatrikS]Återigen är du där med dina "bäst" - det är ju högst subjektivt, det finns inget facit förrän man själv har provat. ;) Men knock yourself out:

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=91627&highlight=substrat[/quote]

Gud va negativa VISSA ÄR...
Vill ha tips o råd o så.. är mer ute efter ett vanligt grus/sand som man bara häller i lixom, inget med jord o sånt...

Rötter man har i karet ska ju tydligen ta lite ljus från omgivningen, är det likadant gällande svart sand?
#5 - 24 augusti 2006 18:32
ADA s aquasoil !
#6 - 24 augusti 2006 19:49
hur ser det ut o vart kan man köpa det då?
Hur mycket kan man behöva till ett 240l?
#7 - 24 augusti 2006 19:52
#8 - 24 augusti 2006 20:36
HAHAH... tror jag gjorde i brallan när jag såg det priset.

Andra förslag?
#9 - 24 augusti 2006 21:17
Riktigt fin sand kan ju ge problem för växterna då det blir väldigt kompakt och syrefattigt... men annars kan du använda vilket sand/grus du vill! det hänger väl mer på vad det finns i vattnet som växterna kan ta upp;)
#10 - 24 augusti 2006 22:14
Jag tycker att fin (0,8-1,2) rådasand är helt värdelös på grund av att den har ett helt eget "liv". Den formas av pumparna och inte akvaristen. Den är åxå halvsvår att få fast växter i.

Halvstor (2-3) engelsk sjösten är jättelätt att plantera i men tyvärr åxå ganska ful. Jag hade gärna sett sjösten sorterad i färger så att man kunde använda färgen som designelement men det är förståss omöjligt.

Aquaclay har nackdelen att vara väldigt lätt vilket gör den skitsvår att plantera i men å andra sidan så är den snygg och verkar göra ett gott jobb rent biologiskt.

Det var mina åsikter om de sorter jag testat
#11 - 24 augusti 2006 23:32
Södermalms Akvarieaffär säljer en Aquaclay-liknande produkt. Snygg, och växter lär trivas i den. Den är som sagt relativt lätt, men det sägs att den sätter sig med tiden. Har köpt in till ett akvarium, men inte hunnit testa den än.
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
(under 'specialare'. Kan inte länka direkt, för LM Data har varit "listiga")
#12 - 25 augusti 2006 00:17
[quote=Azur]Södermalms Akvarieaffär säljer en Aquaclay-liknande produkt. Snygg, och växter lär trivas i den. Den är som sagt relativt lätt, men det sägs att den sätter sig med tiden. Har köpt in till ett akvarium, men inte hunnit testa den än.
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
(under 'specialare'. Kan inte länka direkt, för LM Data har varit "listiga")[/quote]
Ser ut så här:
#13 - 25 augusti 2006 12:17
"tyvärr" blev det Svart råda sand 0.5-1.2mm. Hoppas det blir snyggt :)

Men hur många kg behöver man till ett kar på 120x50cm?
Räcker det med 60kg?
#14 - 25 augusti 2006 13:36
[quote=daniel60]Ser ut så här:[/quote]vad heter flytväxten med dom långa rötterna?? vill ha!!
#15 - 25 augusti 2006 13:50
[quote=roysan]vad heter flytväxten med dom långa rötterna?? vill ha!![/quote]

Gissar att det är Limnobium laevigatum
#16 - 25 augusti 2006 20:00
[quote=Nitra98]Gissar att det är Limnobium laevigatum[/quote]
Då gissar du alldeles rätt! ;)
#17 - 26 augusti 2006 12:35
[quote=MoZZe]"tyvärr" blev det Svart råda sand 0.5-1.2mm. Hoppas det blir snyggt :)

Men hur många kg behöver man till ett kar på 120x50cm?
Räcker det med 60kg?[/quote]

??????
#18 - 26 augusti 2006 18:04
engelsk sjösten är jättelätt att plantera i men tyvärr åxå ganska ful.???[/quote]

Är det bara jag som gillar engelsk sjösten? Är den för vanlig är det därför många tycker den är ful. I mina akvarium är den jättefin o lätt att rengöra.

Mvh Cecilia

(Det översta är citat vet inte riktigt hur man gör)
#19 - 26 augusti 2006 18:07
[quote=MoZZe]??????[/quote]6o kg är lite väl mycket 20 -25 lite bättre
#20 - 26 augusti 2006 18:14
[quote=miluhe]engelsk sjösten är jättelätt att plantera i men tyvärr åxå ganska ful.???
Är det bara jag som gillar engelsk sjösten? Är den för vanlig är det därför många tycker den är ful. I mina akvarium är den jättefin o lätt att rengöra.

Mvh Cecilia

(Det översta är citat vet inte riktigt hur man gör)[/quote]

Ful var kanske fel ord, lite tråkigt vanlig är nog en bättre beskrivning :)
#21 - 27 augusti 2006 14:22
[quote=stene]6o kg är lite väl mycket 20 -25 lite bättre[/quote]

ojda... jag har beställt 60kg :) 30kg kostade 150kr, så jag ville vara på säkra sidan :D Men då har jag iaf inte fått för lite.
Men är det inte bättre med förmycket än förlite? Menar, har du mycket så blir det ju tjockt lager, och då även lättare att trycka ner växterna lite längre ner vilket resulterar till att dem inte åker upp så lätt, eller har jag fel?
#22 - 27 augusti 2006 15:52
[quote=MoZZe]ojda... jag har beställt 60kg :) 30kg kostade 150kr, så jag ville vara på säkra sidan :D Men då har jag iaf inte fått för lite.
Men är det inte bättre med förmycket än förlite? Menar, har du mycket så blir det ju tjockt lager, och då även lättare att trycka ner växterna lite längre ner vilket resulterar till att dem inte åker upp så lätt, eller har jag fel?[/quote]Om du häller i 60 kg sten i ditt akvarium så är det det ända du ser en bra bit upp på rutan till mitt 325 använde jag ,nu hade jag frigolit under ca 15 kg sten blev precis lagom till mitt Malawi kar om du nu ska ha växter kanske 20-25 kg tag av plast behållaren på växterna så slipper du dränka dem med grus;)
#23 - 27 augusti 2006 16:11
[quote=stene]tag av plast behållaren på växterna så slipper du dränka dem med grus;)[/quote]

Vad menar du med plastbehållare?
#24 - 27 augusti 2006 16:31
När du köper en akvarie växt så får du dem i en nät korg under gjort av plast
#25 - 27 augusti 2006 21:37
Jaha du menar en sån! men sånna har jag inte, o har absolut inga planer på att köpa växter pga alla våra zoologiska affärer i närheten inte är ett dug intresserade av att ta hem lite "roligare" växter..
#26 - 27 augusti 2006 21:45
Ursäkta att jag smyger in med en liten fråga. För växtkar har jag hört att det ska vara bra att ha en jordbotten? Skulle inte vattenväxtjord vara bra för det? Tillfört mikronäring, men ej makro och näringsfattigt. :)
#27 - 27 augusti 2006 22:43
[quote=stene]Om du häller i 60 kg sten i ditt akvarium så är det det ända du ser en bra bit upp på rutan till mitt 325 använde jag ,nu hade jag frigolit under ca 15 kg sten blev precis lagom till mitt Malawi kar om du nu ska ha växter kanske 20-25 kg tag av plast behållaren på växterna så slipper du dränka dem med grus;)[/quote]plast behållaren på växterna ska man ALLTID ta bort!!!
#28 - 28 augusti 2006 03:30
[quote=åheim]plast behållaren på växterna ska man ALLTID ta bort!!![/quote]Ja precis;)
#29 - 3 september 2006 15:55
Så därjan, nu har jag fått hem allting o allt är igång utom min AM 1000... Bilder kommer upp väldigt snart på min blog

Annons