Akvariehuset på 112L

#1 - 9 april 2014 21:19
Hej!

Äntligen dax att få presentera sig och starta ett litet projekt och dels en liten egen "dagbok/komihågbok)
Jag har sedan en längre tid tillbaka snokat runt lite här på Zoopet och inte riktigt känt mig bekväm med att deltaga i vissa trådar.
Det tänker jag nu ändra på i och med detta!

Med mitt Zoopet namn kan man ju tro att jag är intresserad av killis fiskar, men om sanningen ska fram så visste jag inte att
det fanns en fisksort vid detta namn först för ett par år sedan. jag har haft mitt smeknamn (förutom numret då) sedan barnsben dvs sen det härliga 80-talet!

Som grabb har jag nog haft dom flesta fiskar i blandad kompott och dessutom (tyvärr) inte haft koll på vattenkrav och dyligt!
Blandat hejvilt från olika världsdelar har jag nog också gjort!
Men jag har alltid skött min akvarium bra (tror jag), för jag har aldrig haft ngn massdöd eller några större problem och det viktigaste
av allt fiskarna har sett ut att må bra! Detta har jag mkt bättre koll på nu, tack vare bla Ni här på Zoopet och Zoopet isig klart!

Jag hittade ett 54liters akvarium hos mina föräldrar för drygt ett år sedan, och det tog inte lång tid förrän det var igång:-)!
Men jag insåg att det var lite litet så jag skaffade ett lite större akvarium på ca100L!
Detta akvarium har en välvd framrutan som jag inte riktigt kan med och köpte då ett akvarium till på 112L(detta är projekt akvariumet)!
För tillfället kunde det inte bli större då vi inte har plats för det!
Trots att mitt nuvarande akvarium verkar må riktigt bra så ska jag nu inom en snar framtid avveckla det för att sattsa på den nya!

112:an står nu på vinden och jag torr inreder det ett par gånger i veckan:)!
Tyvärr är jag riktig dålig på att inreda och får inte riktigt till den känslan och utseende jag vill, så kom gärna med feedback och idéer!
För tillfället tänker jag satsa på en stor rot(för det akvariet) och inte mkt mer än småsten och växter!
Fiskar som ska i där kommer från det gamla akv. plus lite nya dvs:
L. Dorsigera (helt klart mina nya favoriter)
Otocinclus
Fjärilciklid (dessa ska jag förhoppningsvis ha själva i 54l, så fort jag hittat en bra plats till det)
Ett par amanoräkor och posthornssnäckor!
Dessa fiskar fungerar kanon ihop nu utan några problem, både fjärilshannen och dorsigera hanen kommer bar överens!

Ny fisk blir
Ett gäng av Kolglödstetran.

Tyvärr har jag upptäckt med denna hobby att det blir ett sånt J.vla sug efter andra arter och större och fler akvarium!
Hade det gått hade jag nog satt ett i varje rum och kanske till och med avsatt en större yta i det redan fullmatade garaget!

Lite bilder på inredningsförsöken!
Med red moor rötterna tyckte jag att det blev för rörigt och jag fick inte den fria simytan jag ville ha!
Vill ju ha ett lummigt och samtidigt ett "rent" område!
Därför köpte jag en mangrove rot som är större men smal, tänker med att med den dela akv. så att det lummiga blir baktill och lite renare framtill. Önskemålet är ju att det ska se ut som en bit ur moder natur och inte ett inrett akvarium!

Ni får ursäkta mina riktigt dåliga foto. Passar även på att be om ursäkt för mitt kassa skrivande, formuleringar osv!Då var det gjort, NU KÖR Vi:d!
[ATTACH=CONFIG]68440[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68441[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68442[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68444[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68443[/ATTACH] Det lutar åt den sista bilden (fast kanske spegelvänt)
#2 - 9 april 2014 21:46
Jädrar vilket härligt inlägg (tydligt och välformulerat, tycker jag), och fin start på ett projekt.
Dina "torrskisser" ser alldeles utmärkta ut, och kommer att utvecklas fint!
Det skall bli kul att följa ditt projekt vidare!
:)
#3 - 9 april 2014 21:53
Jädrar vilket härligt inlägg (tydligt och välformulerat, tycker jag), och fin start på ett projekt.

Dina "torrskisser" ser alldeles utmärkta ut, och kommer att utvecklas fint!

Det skall bli kul att följa ditt projekt vidare!

Roligt att höra Mats, det är ju så att din tråd och ditt nya bygge inspirerar väldigt mkt! Tror att jag på ett annat forum läst just ditt/dina inredningtips ifrån en tråd där säkert ett tiotalsgånger!
#4 - 9 april 2014 22:32
Ja, jag har väl varit på något annat forum och gaggat lite inredning - men mestadels är jag här på Zoopet, mycket på grund av att jag försöker uppdatera min "stugtråd" allt som oftast - och att det är så många härliga personer här att snacka med.
Förr om åren brukade jag i större utsträckning orda om inredningsdetaljer, hur man kunde gå till väga o.s.v. men det har klingat av betydligt den senaste tiden.
Nu ser man ju att du har fin inredningsförmåga - men är det något du "fastnar" i, eller bara behöver lufta lite, så tveka inte, utan fråga loss så kan jag och andra försöka hjälpa till!
#5 - 10 april 2014 05:34
Jag gillar den snirkliga redmoore roten, jag har en förkärlek för dessa "trassliga" rötter framför dom raka mangrove rötterna:).
Har du provat att ha redmoore roten som enda rot tillsammans med sten och utgå från det, sedan testa pch plocka dit en rot i taget till det är "nog"? Jag kan se bild 2 utan roten till vä t.ex - inte symmetriskt och fri yta på vänstersidan.

Ja, det var mina tankar. Lycka till och du ska se att akvarierna "ynglar av sig" och blir fler, eller "växer till sig" och blir större ;)
#6 - 10 april 2014 16:15
Ja, jag kanske går tillbaka till den. Testade lite idag med den och skala bort alla andra rötter och körde lite nya stena till blev helt ok! Jag var ju inne på den linjen först....men är nu mest sugen på den stora roten! Lägger in lite bilder på hur det nuvarande akvariumet ser ut! Är inte nöjd med det!
Vänster sida[ATTACH]68447[/ATTACH]högersidan[ATTACH]68448[/ATTACH] och ett från höger kortsida[ATTACH]68449[/ATTACH]
#7 - 10 april 2014 16:16
Där är lite för mkt växter pga av att jag köpt/fått som ska användas till det nya!
#8 - 10 april 2014 16:21
Jag vill se en helkarsbild!! :).

//Inger
#9 - 10 april 2014 16:23
Dumt av mig att inte lägga in det😉[ATTACH]68450[/ATTACH]inte den bästa bilden men...
#10 - 10 april 2014 16:36
Killis75 skrev:
Dumt av mig att inte lägga in det[ATTACH]68450[/ATTACH]inte den bästa bilden men...

Ditt kar är ju hur snyggt som helst, ändra absolut ingenting! :)

//Inger
#11 - 10 april 2014 16:43
Inger: detta akvarium ska avvecklas!!!
#12 - 10 april 2014 17:21
Killis75 skrev:
Inger: detta akvarium ska avvecklas!!!

Jag kanske har missat något inlägg, men varför ska du avveckla det?

//Inger
#13 - 10 april 2014 17:32
Är inte riktigt nöjd med den välvda framrutan och inredningen är lite väl rörig. Saknar lite av den fria ytan som kommer i det nya akvariumet! Har tänkt att halva den bakre delen ska var lummig och främre lite mer kal dock med växter ändå!
#14 - 10 april 2014 18:45
Killis75 skrev:
Är inte riktigt nöjd med den välvda framrutan och inredningen är lite väl rörig. Saknar lite av den fria ytan som kommer i det nya akvariumet! Har tänkt att halva den bakre delen ska var lummig och främre lite mer kal dock med växter ändå!

Okey då :).

//Inger
#15 - 10 april 2014 21:02
Förutom inredningen funderar jag på bottensubstratet, jag har nu Biltemas sand och gillar väl den. Till det nya har jag köpt Råda sand strl 04-08 just för att den är lite mörkare men jag undrar nu om jag inte kommer att tycka att den har lite för stora korn!
Biltemas känns ju mer som en riktig sandbotten och jag ser ju att fiskarna gillar att tugga lite på sanden, Kan råda sanden bli för stor?

Jag har dessutom införskaffat mig en liten LED-ramp som jag är riktigt nyfiken på att se live:p!
Rampen är en sådan här:http://current-usa.com/aquarium-led-lights/satellite-freshwater-led-plus/
med en sån här oxå:http://current-usa.com/accessories/single-ramp-timer/
Mina förhoppningar är ju att ljuset (kan man iåförsig ställa som man vill) ska vara ganska svagt!

Växterna kommer till att bli några Anubias nana och kanske en barteri, hornsnäv, [COLOR=#000000][FONT=Open Sans]Indisk Hygrophila, skruvvallisneria och lite växter från mitt gamla som jag tror är ngn form av [/FONT][/COLOR]Cryptocoryne!

[FONT=Open Sans, arial, helvetica, sans-serif][COLOR=#000000]Jag tror minsann att jag får ta ner akvariet från vinden och sätta det i garaget så jag kan prova rampen till helgen iallafall[/COLOR][/FONT]:D
För det börjar klia ordentligt i fingrarna nu!!
#16 - 12 april 2014 15:35
Testade rampen och måste ändå säga att jag är super nöjd med den[ATTACH]68462[/ATTACH]
#17 - 12 april 2014 16:00
Killis75 skrev:
Testade rampen och måste ändå säga att jag är super nöjd med den[ATTACH]68462[/ATTACH]

Ser tjusigt ut med led-rampen!
Har kollat på några liknande förra veckan, som det var ett jädra fös i - vet inte vad de heter, men det blir nog ett par led-ramper för min del också.
#18 - 12 april 2014 16:16
Ser tjusigt ut med led-rampen!

Har kollat på några liknande förra veckan, som det var ett jädra fös i - vet inte vad de heter, men det blir nog ett par led-ramper för min del också.

Vet inte om jag har ngt jättetryck i min, men jag tänker ändå satsa på lite växter som inte behöver mkt ljus!

Testade även en funktion som ska efterlikna åskväder! Kan tänka mig att fiskarna blir nog rätt så rädda så funktionen kommer inte att användas!
" target="_blank">
#19 - 12 april 2014 16:19
Killis75 skrev:
Vet inte om jag har ngt jättetryck i min, men jag tänker ändå satsa på lite växter som inte behöver mkt ljus!

Testade även en funktion som ska efterlikna åskväder! Kan tänka mig att fiskarna blir nog rätt så rädda så funktionen kommer inte att användas!

" target="_blank">

Den rampen du har där räcker nog hur fint som helst! Ser väldigt bra ut!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 april 2014 16:35
Trevligt projekt att följa - ser fram emot testerna IRL med lysrampen.
Roten längst ner till vänster i ditt första inlägg ser för härlig ut med sina "2 ögon" och "näsa":D
#21 - 12 april 2014 16:37
Trevligt projekt att följa - ser fram emot testerna IRL med lysrampen.

Roten längst ner till vänster i ditt första inlägg ser för härlig ut med sina 2 ögon:D

Ha ha ser det nu, ser ut som en Zorro mask!
#22 - 12 april 2014 18:29
Det här blir roligt att följa :)
#23 - 14 april 2014 18:45
Idag har jag lagt roten i blöt för att den skulle tappa flytkraft, det visade sig dock att den inte flöt:-) det kanske inte dessa rötter gör? Den verkade inte färga av sig ngt speciell så roten kom upp ur sitt bad igen. Nu börjar vi närma oss:-)!
#24 - 22 april 2014 17:49
Eftersom jag är väldigt osäker på rådasanden var jag ju tvingad till att testa[ATTACH]68590[/ATTACH][ATTACH]68591[/ATTACH][ATTACH]68592[/ATTACH][ATTACH]68593[/ATTACH][ATTACH]68594[/ATTACH][ATTACH]68595[/ATTACH]
Vet inte riktigt om jag är nöjd med sanden, vill nog ha den lite ljusare. Kanske kommer att testa Julas blästersand.

Om ni undrar varför i hela världen jag inte fått i några fiskar än är det pga av jobb och kommande utlandsresa! Har oxå stressat fram dom andra akvariumen jag haft så jag känner att detta ska jag vara 110% nöjd med innan fiskar kommer i!

Om Ni vet vilken som är ljusast av Biltemas akvariesand eller Julas blästersand får ni gärna skriva det!

Kom gärna med feedback oxå ang scapen:-)
#25 - 22 april 2014 17:56
Julas är lite ljusare, och själv så tycker jag att den är snyggast :)

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
#26 - 22 april 2014 17:58
Tack då blir det nog den:-)

Börja om från början, börja om på nytt:-/
#27 - 22 april 2014 18:23
Fast jag var kanske lite kortfattad.
Det där är ju också riktigt snyggt :)
Men i mina kar har jag Julas sand :)

#28 - 22 april 2014 18:53
Jag tycker att din sand är jättesnygg, så börja inte om från början! :). Jag har letat rådasand här i Sundsvall men inte hittat...tyvärr.

//Inger
#29 - 22 april 2014 19:50
Tjusigt!
Har själv Biltemas sand och min ser ljusare ut än på ditt foto, men det kan vara en synvilla! (Antar att det kan skifta på olika sändningar av sand också) Tycker inte du ska ändra något , det ser bra ut nu!
#30 - 22 april 2014 20:54
Fast jag var kanske lite kortfattad.

Det där är ju också riktigt snyggt :)

Men i mina kar har jag Julas sand :)

Tack. Jag upplever att det blir en mjukare övergång mellan sand och sten med ljusare och mindre korn!
Behövde bara en liten övertalningsknuff:) så tack igen!

Inger H skrev:
Jag tycker att din sand är jättesnygg, så börja inte om från början! :). Jag har letat rådasand här i Sundsvall men inte hittat...tyvärr.

//Inger

Tack Inger! Jag letade oxå väldigt mkt efter rådasand, men nu när jag köpt ser jag den lite överallt:)!

Juni skrev:
Tjusigt!

Har själv Biltemas sand och min ser ljusare ut än på ditt foto, men det kan vara en synvilla! (Antar att det kan skifta på olika sändningar av sand också) Tycker inte du ska ändra något , det ser bra ut nu!

Det som ligger i akvariumet som är igång är biltemasand, men i detta tomma är det rådasand.
Tycker att nog att bägge är lite mörka, har sett ett par akvarium här på Zoopet med ljus sand och tycker att den ser bättre ut. Men jag kan ändra mig:) får låta denna smälta in ett par dagar!!
#31 - 23 april 2014 05:59
Jag började med julas sand, väldigt ljus och fin. Men jag tyckte att den var för finkornig så bytte till råda i en snäppet större mm-storlek. Rådan är lite rödaktigare i mitt tycke. Jag blandade båda i ett kar och det var snyggt. :) ska se om jag hittar nån bild på de båda.

Vet inte vilken som är mest ljus av biltema och Jula.
#32 - 23 april 2014 06:07
[ATTACH]68610[/ATTACH]

[ATTACH]68612[/ATTACH]

De två över är julas.
De två under är råda sand.

[ATTACH]68613[/ATTACH]

[ATTACH]68614[/ATTACH]

Om det var till någon hjälp. :) nu valde jag bilder nära sanden så du ser skillnad på dem. En bit ifrån gör ljus, skuggor etc så mycket.
#33 - 25 april 2014 07:04
Likan skrev:
[ATTACH]68610[/ATTACH]

[ATTACH]68612[/ATTACH]

De två över är julas.

De två under är råda sand.

[ATTACH]68613[/ATTACH]

[ATTACH]68614[/ATTACH]

Om det var till någon hjälp. :) nu valde jag bilder nära sanden så du ser skillnad på dem. En bit ifrån gör ljus, skuggor etc så mycket.

Tack, perfekta bilder! Just lutar det åt rådasanden. Men det är minst 2v till innan vatten ska i så jag hinner säkert ändra mig ett par gånger:-/
#34 - 15 maj 2014 01:31
Inget speciell har hänt här förutom att jag nu bytt till Julas blästersand och kommit underfull med att jag gillar nog råda sanden lite bättre (kanske:confused:)!

Det börjar iallafall kännas som att det är dax att starta upp det till helgen eller nästa då både fronten på resor och jobb är lite lugnare nu!!!
#35 - 9 september 2014 20:56
Jepp, då var väl sommaren slut och man kan få tid till Akvariet igen:D!!!!
Jag har slagit till med en BTN slimline och ska nu göra ett filterhörn med den.
Det ser ju så mkt bättre ut än en svart platt film på baksidan.
Så just nu läser jag flitigt på om allt jag kan hitta med/om filterhörn, raster osv.
Har iallafall beslutat mig för att jag ska snedställa slimlinen på kortsidan så att filtret och pumphuvud för plats där.
Hur exakt jag ska göra är jag dock lite mer osäker på, så om det finns ngn som skulle vilja bistå med info är det VARMT välkommet!
Jag har ett Aquael Turbofilter 500 som jag har tänkt att demontera och använda som cirk.pump, har även 2st raster
som är 4cm (osäker om dom släpper igenom tillräckligt mkt?) Filtermatta PPI10 som kanske blir en massa kuber!
Min första tanke var att göra på det krångligaste sättet[:o] (bild), men jag kanske tar en hel bit istället som snedställs![ATTACH=CONFIG]71091[/ATTACH] Måtten på filterhörnan är inte exakta utan kommer nog att bli lite bredare.
Förutom detta har jag även hittad en fisk jag vill ha i karet, som dessutom är beställd och jag har därför lite brått med att färdigställa akvariet ASAP! Dock gör jag ju inget förhastat eftersom jag tänkt på hur jag vill ha akvariet ett par månader nu:p

På ngt sätt är det ju "skönt" med en blåslampa i baken så man kommer igång ordentligt igen;)

Som sagt har Ni några förslag på förbättring, maximering och opitmering hojta gärna till!
#36 - 16 september 2014 15:34
Då har det hänt lite saker[emoji2]! Bakgrunden är på plats och filterhörnan är fixad. Där är numera mkt filtermatrial och jag hoppas att den ska funka galant!
Jag har börjat på inredningsdetaljerna och jag tror jag är nöjd[emoji28]! Eftersom att jag kommer tömma ett gammalt kar och flytta över vatten och filtergojs hoppas jag att karet kommer att vara i hyvsad balans i början, men kommer ändå att köra igång det relativt lugnt! Sanden kom att tillslut heta råda då jag tycker den passar bra till bakgrunden. Det är den första jag satt/gjort så där är säker mkt att önska, men jag är ändå hyfsat nöjd. Det var trots allt inte lätt att få till skarvarna på det snedställda partiet![ATTACH]71252[/ATTACH]
Kom gärna med feedback på inredningen, tack! Jag vet ju att det finns många duktiga inredare här på Zoopet:-)!
#37 - 18 september 2014 21:01
Då var karet fyllt och igång. Jag hade tänkt att sätta in två st guppys men eftersom jag fyllt på med filtergojs och jag hade pumpen på fullt drag för att få så klart vatten så fort som möjligt. Dom stackarna flög ju bara omkring som löv så dom fick åka tillbaka i det gamla i väntan på klarare vatten.
Jag har ju satt in en Aquael cirkulator 500 och jisses vilket drag där var i den, det är nästan så jag undrar om den inte blev för bra krut i den , får testa imorgon att sänka flödet.
Lite bilder på det(även om dom är kassa och man knappt ser ngt:confused:)[ATTACH=CONFIG]71267[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71268[/ATTACH]
Funderar lite på om man ska börja med en dos pmdd nu på direkten eller vänta!
Ska även sätta ner några snabbväxande växter (Ceratopteris [I]cornuta) för att försöka minimera algtillväxten.[/I]
#38 - 22 september 2014 21:52
Då har två st guppys gott i karet ett par dagar och redan första dagen upptäckte jag mitt första misstag[:(!]!
Misstaget var att jag gjort filterhörna lite för låg och eller fyllt på lite för mkt vatten:confused: så den ena hade simmat över och hamnade i lådan! Det gick dock snabbt att få ut han igen genom att ta bort rasten! Tror jag kan lösa detta genom att bla skära ut en bit filtermatta som kläms mellan täckglaset och filterhörnan. Troligtvis inte den snyggaste lösningen men men....Jag har nu kört utan täckglas och måste säga att det är riktigt snyggt och bekvämt, framför allt nu när man pillar en del i karet. Men det måste då på jag tänkt att ett ex antal amono räkor ska ta hand om städningen, hört att dessa gärna vill ta sig en sväng utanför karet!
Jag har dessutom skaffat solfilm som ska täcka ett par cm vid karets överkant, tror det kommer bli snyggast att inte behöva se vattenlinjen!
#39 - 25 september 2014 21:54
Karet har nu tuffat på i en vecka och jag tänkte byta lite vatten i det. För att inte störa för mkt tänkte jag att av det vattnet som bytas blir 50% nytt vatten och 50% av vattnet blir från det andra akvariet!
Jag hoppas att denna metod inte ska störa bakteriefloran. Tänkte även testa vattnet lite och se om nitrit existerar överhuvudtaget vilket jag inte tror då jag matat väldigt sparsamt och att fiskarnas och räkornas beteende inte visar några symtom alls!

En av anledningarna till att jag vill byta vatten är att dom vallisneria jag köpte inte såg så 100%ut och vill därför slänga i lite pmdd, rätt eller fel?

En liten film på karet
" target="_blank">
#40 - 1 oktober 2014 17:50
Eftersom jag tänkt ha 1+2 borelliisar i karet funderar jag på vilken "stimfisk" som ska vara i! Kolglödstetran har jag haft som nr 1 länge men börjar fundera på om dom kanske skulle äta upp ev. yngel! Finns det ngn annan fisk man skulle kunna ha 15-20st av som inte äter rom eller yngel?
#41 - 15 oktober 2014 21:13
Då har karet puffat på i snart en månad och allt verkar flyta på:D. Måste säga att jag är super nöjd med min filterhörna då jag har riktigt klart och fint vatten (iallafal om man jämför det med gamla karet).

Köpte ett par av borellii opal, tyvärr hade jag sjukt brått när jag svängde inom djuraffären och hann inte studa fisken som jag borde ha gjort. Hanen var väldigt tunn och fast jag fick han till att äta var han nog försvag och vandrade tyvärr vidare i livet!
Så just nu simmar honan själv utan en partner medans husse letar ny kavaljer!

Har även köpt en "stim" fisk som inte stimmar:confused:. Men det är klart dom har ju inte direkt ngt hot i karet!

Slänger upp lite dåliga bilder och en riktigt dålig film, med det sagt....
[ATTACH=CONFIG]71924[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71925[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71926[/ATTACH]
" target="_blank">
#42 - 16 oktober 2014 05:22
Ser superfint ut.
#43 - 16 oktober 2014 14:50
Ser superfint ut.

Tack:-)! Är himla nöjd med karet, vilket gör att man suktar efter fredagens titt på karet med en kall go.....valfri dryck;-)!
#44 - 16 oktober 2014 16:59
Gjorde ett pH test och blev lite överraskad att det låg mellan 6,5-7, vill minnas att i förra karet låg mer åt 7,5. Känns ju helt klart bättre nu!
Men jag kan inte riktigt begripa hur det blivit så, har inte mer rötter men dock större bitar än i förra.

Idag fick jag hem catappa löv och guava löv, eftersom att jag hört mkt gott om catappa löven och dess effekt på fiskar och vatten är jag sugen på att slänga i dom. Men tror nog jag väntar tills jag hittat en borellii hane.
#45 - 18 oktober 2014 18:38
Då har fru borellii fått en ny karl att sukta efter! Såg direkt skillnad på denna herre än vad jag såg på den första. Helt klart inte så smal i formen och bättre färger redan:-)! Tog en bild där man knappt skymtar han men ville inte störa för mkt.[ATTACH]71981[/ATTACH]

Var dock tvungen att filma när jag såg att dom hittat varandra, är inte så säker på att dom "funnit" varandra än men det kommer väl.
" target="_blank">

Har helt klart hittat en art. jag fastnat för, skulle gärna vilja inreda ett kar till med en miljö som kanske liknar med en apistos lite mer.
Och på tal om det så har jag ju ett 54l och ett 102l varav de senare har lite mindre höjd och mer djup än dom karen jag ser i zoobutikerna nuförtiden. Det ända negativa är att det har en spricka i botten:-(.
#46 - 20 oktober 2014 17:47
Testade fota med en "riktig" kamera idag med väldigt blandade resultat. Ser nu hur svårt det är att få till ett bra foto, om bara fiskj.vlarna varit lite still;)!

Fick tyvärr ingen bra alls på min borellii hona, hon ville tydligen inte alls vara i bild.
[ATTACH=CONFIG]72016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72018[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72019[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72020[/ATTACH]
#47 - 20 oktober 2014 21:22
Kan det vara så att honan tycker att hanen inkräktar på hennes territorium eller är det lite "dans" på G:confused:
" target="_blank">
#48 - 21 oktober 2014 20:21
Jag börjar bli lite rädd för att jag gjorde ett misstag med att bara stoppa i Borellii hanen sådär. Kanske skulle jag möblerat om lite innan, för att det verkar som att honan tagit hela karet i sitt revir. Istället för "dans" som jag trodde är det mest jagende av den stackars flyende hanen! Tänker dock ha lite is i magen och vänta ngn vecka till för att se om dom reder ut det,
om ingen fisk far illa förstås.
#49 - 22 oktober 2014 06:51
Killis75 skrev:
Jag börjar bli lite rädd för att jag gjorde ett misstag med att bara stoppa i Borellii hanen sådär. Kanske skulle jag möblerat om lite innan, för att det verkar som att honan tagit hela karet i sitt revir. Istället för "dans" som jag trodde är det mest jagende av den stackars flyende hanen! Tänker dock ha lite is i magen och vänta ngn vecka till för att se om dom reder ut det,

om ingen fisk far illa förstås.

Vilken fin Borelliihane (min favorit) du har hittat. Jag tror att det löser sig bara dom lär känna varandra ordentligt, honan är förmodligen inte på lekhumör just nu :)
För att få till en kanske lite naturlig miljö, så kan du addera lite eklöv och mindre kvistar/rötter lite huller om buller på sanden.
Apisarna gillar att smyga runt och böka bland blad och kvistar, bara ett tips :)

//Inger
#50 - 22 oktober 2014 23:03
Tack Inger! Ja jag håller tummarna på att det löser sig så småningom!
Jag har faktiskt köpt catappa och guava löv som ska i karet! Och tänkte även hitta lite pinnar och sätta i, såg ju hur mkt det gjorde i ditt kar!
#51 - 23 oktober 2014 15:42
Det svänger snabbt i karet:-) idag är där ingen som helst tillstymmelse av jakt utan bara dans! I think love is in the air! (Därav musikvalet:-)
" target="_blank">
#52 - 23 oktober 2014 15:46
Och på tal om det... Imorgon är det dax för ett VB, får se om det triggar igång lite. Eller är det ngt som kan störa?
#53 - 23 oktober 2014 15:50
Ett vattenbyte, med kanske en grad lägre temperatur kan simulera ett skyfall i naturen som syresätter vattnet vilket i sin tur kan trigga igång lek. Har även läst att det med fördel görs på kvällen. De gånger mina diskusar lekt så har det altid varit i samband med just ett vattenbyte.
#54 - 23 oktober 2014 15:56
Killis75 skrev:
Och på tal om det... Imorgon är det dax för ett VB, får se om det triggar igång lite. Eller är det ngt som kan störa?

Testat att mata med svarta mygglarver (frysfoder)?

//Inger
#55 - 23 oktober 2014 16:02
Glömde en sak, jag menar inte att du ska "sätta" Pinnar i karet, lägg dom ungefär som jag har gjort på bilden :)
#56 - 23 oktober 2014 18:05
Ett vattenbyte, med kanske en grad lägre temperatur kan simulera ett skyfall i naturen som syresätter vattnet vilket i sin tur kan trigga igång lek. Har även läst att det med fördel görs på kvällen. De gånger mina diskusar lekt så har det altid varit i samband med just ett vattenbyte.

Ska göra precis så, dock blir VB på eftermiddagen då kvällen är bokad!
#57 - 23 oktober 2014 18:08
Inger H skrev:
Testat att mata med svarta mygglarver (frysfoder)?

//Inger

Matar på med både svarta och vita:-)!
Försökte hitta levande men inga butiker i närheten hade hemma!

Helt klart ska här letas pinnar! Löven åker i imorgon efter VB!
#58 - 3 november 2014 21:00
Efter dagens vattenbyte hände en rolig/konstig sak. Efter ett tags letand kunde jag inte hitta honan eller hanen någonstans , men när jag äntligen hittade honan var hon vid öppningen på en min kokonötsgrotta tänkte jag äntligen dax för lite lek:-) . Men hon simmade ut därifrån och strax efter henne simmade hanen ut ! Inget mer hände och det verkade som om de bara checkat in platsen och inte gillat den . Kan det vara så , eller finns det någon annan förklaring varför dom avbröt??
#59 - 6 november 2014 21:32
Det ska bli spännande att göra denna veckas vattenbyte, då förra nästintill resulterade i lek:D!
Hittade desutom en liten sten som har ett litet hål i sig som bildar en liten grotta!
Kanske tycker dom cocosnötterna är lite stora, vad vet jag:confused:
Dessutom har jag fått tag i lite levande foder så dom matas för fullt med det!

Hanen blir bara snyggare och snyggare och jag blir mer och mer sugen på fler kar med apistos:p!
[ATTACH=CONFIG]72383[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72384[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]72385[/ATTACH]

Annons