Akvarielagret i örebro

#1 - 16 januari 2007 17:50
de har skitfina priser på fiskar, och de verkar på samma gång ha mycket att välja mellan. tror det stod att de har 200 olika arter.

min fråga e om en del av er handlat eller vart där? är det bra kvalite på fiskarna? blir lite fundersam då priset är så lågt gällande en del fiskar.

någon som vet??

föresten finns akvarielagret i en annan stad eller bara i örebro? är det lika billigt i de andra städerna lr ?

:D peace !!
#2 - 16 januari 2007 17:55
Finns i Filpistad vet jag iaf. Dom kan ha både höga och låga priser och fiskkvalitén är väl blandad som i de flesta butiker...
#3 - 16 januari 2007 18:40
hehe okej. jag hade tänkt mig lite närmare sthlms trakten =)
#4 - 16 januari 2007 19:06
Några 200 olika arter har jag aldrig sett när jag var där. säker på att du menar Akvarielager så du inte blandar ihop det med akvariekällaren? Akvariekällaren har mycket mer fiskar och bättre kvalitet på fisken.
#5 - 16 januari 2007 23:12
broder smegga, jag skall nu upplysa dig =)
1: http://www.akvarielager.se/
2: tryck på fiskar
3: läs det som står längst upp på sidan. det står vi har runt 200 olika att välja mellan lr nått liknande =)

eller så snackar dom skit hehe
#6 - 17 januari 2007 11:04
Har varit där en gång, och då kan jag lova att dom inte hade 200arter.Hemma!
Kanske menad att man har tillgång till 200 arter genom deras grossist, kanske?

Kvaliten är väl medelmåttig. Priserna mycket bra.
#7 - 17 januari 2007 11:17
Tycker inte det är så mycket att hurra för på akvarielagret i örebro, min egna åsikt. Akvariekällaren däremot kan du hitta smått och gott och ligger på samma gata (motsatt sida) ca 100-200m bort. 200 olika arter... :D

//Camilla
#8 - 17 januari 2007 13:11
hur är priserna där då ?? på akvariekällaren. intressant att du nämner att de ligger ca 100-200 meter bort..då får man väll ta en titt där också då =)
#9 - 17 januari 2007 13:21
Bra priser och fina fiskar. Tror han tar typ 10:- för en neontetra och billiggare vid fler köp osv. Han har just nu även kanonsnygga vf. diskus i bra strl och cert. spotted eruption (koster an slant). Har även mindre diskus i olika sorter och självklart massor av olika vanliga sälskapsfiskar, malar, grodor, räkor, ja, du kan nog hitta allt möjligt hos honom. :) Massor av akvarieartiklar.

//Camilla
#10 - 17 januari 2007 13:29
Ja detta var ju en förvirrande tråd...

Örebro Akvarielager har inget med Akvarielagret i Stockholm att göra, skulle jag inte tro. Den bästa/största affären i Örebro är ju annars Akvarium Malawi. Den stora i Filipstad heter väl ändå Akvarieteknik??
#11 - 17 januari 2007 14:55
Zaphi skrev:
Den bästa/största affären i Örebro är ju annars Akvarium Malawi.

Bortsett från ciklider så har dom väl inte så bra utbud?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 januari 2007 15:04
Micke skrev:
Bortsett från ciklider så har dom väl inte så bra utbud?

Tror inte att Zaphi känner till så mycket mer;)
#13 - 17 januari 2007 15:43
Amaro skrev:
broder smegga, jag skall nu upplysa dig =)

1: http://www.akvarielager.se/

2: tryck på fiskar

3: läs det som står längst upp på sidan. det står vi har runt 200 olika att välja mellan lr nått liknande =)

eller så snackar dom skit hehe

Asså jag bor på andra sidan gatan från akvarielager så jag är där ibland och köper då Beredningsmedel och Mediciner...Men 200 olika arter har jag inte sett nån gång. Det han menar när han skriver så är nog att han kan få tag på över 200 arter men vilken zoo butik kan inte det???
Bilagor:
#14 - 17 januari 2007 16:25
Zaphi skrev:
Ja detta var ju en förvirrande tråd...

Örebro Akvarielager har inget med Akvarielagret i Stockholm att göra, skulle jag inte tro. Den bästa/största affären i Örebro är ju annars Akvarium Malawi. Den stora i Filipstad heter väl ändå Akvarieteknik??

Nej de 2 butikerna har inget med varandra att göra. Akvarium Malawi ligger i andra änden av huset vid Akvariekällaren och har endast öppet vissa dagar/tider. Där hittar du malawiciklider, ev. en och annan mal och pilnäbb (snabelål osv) har jag sett med.

//Camilla
#15 - 17 januari 2007 19:49
jasså jassåååå, då vet man mer om detta då :D ska nog förbi där i örebro och köpa mig 4-6st praktisar, här i e.tuna kostar de 90kr st i örebro får man 2 för 120kr :) och neontetrorna kostar 5kr st. suveränt hehe några silverhajjar blir det också (3 för 100kr)

smegga ok jag hajjar nu hehe. föresten du som bor där. vet du om deras praktbotier och silverhajjar är stora exemplar eller om de e skit små. (med stora menar jag då 5-7cm lr mer) vore snällt om du kunde kolla upp det åt mig om du kan. =)
#16 - 17 januari 2007 20:40
Amaro skrev:
jasså jassåååå, då vet man mer om detta då :D ska nog förbi där i örebro och köpa mig 4-6st praktisar, här i e.tuna kostar de 90kr st i örebro får man 2 för 120kr :) och neontetrorna kostar 5kr st. suveränt hehe några silverhajjar blir det också (3 för 100kr)

smegga ok jag hajjar nu hehe. föresten du som bor där. vet du om deras praktbotier och silverhajjar är stora exemplar eller om de e skit små. (med stora menar jag då 5-7cm lr mer) vore snällt om du kunde kolla upp det åt mig om du kan. =)

Dom varierar i storlek. Annars om du vill ha stora eller små finns det Jätte små och jätte stora på Brazoo i Örebro...
#17 - 17 januari 2007 21:08
Zaphi skrev:
Den stora i Filipstad heter väl ändå Akvarieteknik??

Jo akvarieteknik ligger i filipstad och jag måste säga att jag inte tycker dom är något vidare. Har vart där och kollat och det var inte mycket att hurra för.

By the way om ni köper växter som kommer från dom så skölj av dom noga. När jag jobbade i zoobutik så började vi ta växter därifrån och en hel del fiskar dog i burkarna. Mätte värden och allt men hittade inget och då började vi fundera om det kunde vara något från gödningen till växterna så vi spolade av dessa ordentligt under rinnande vatten och efter att vi hade börjat med det så slutade det att dö en massa fisk i akvarierna.
#18 - 17 januari 2007 21:09
Amaro skrev:

Vart handlar du fisk?
#19 - 17 januari 2007 23:39
Jag har handlat där och kom hem med någon jäkla invasion av bakterier, hälften av mina dåvarande fiskar dog och vi fick börja om igen.......

Priserna är bra, men kvaliten suger är mitt omdöme.

Glömde säga att jag handlar på BraZoo inne i stan och där är kvaliten bra på både fisk och annat!
#20 - 18 januari 2007 12:45
Kanske skulle nämna att det var akvarieLAGRET jag menade, akvarieKÄLLAREN har jag handlat på med och är bara nöjd!
#21 - 18 januari 2007 13:02
Nevinx skrev:
Jag har handlat där och kom hem med någon jäkla invasion av bakterier, hälften av mina dåvarande fiskar dog och vi fick börja om igen.......

Priserna är bra, men kvaliten suger är mitt omdöme.

Glömde säga att jag handlar på BraZoo inne i stan och där är kvaliten bra på både fisk och annat!

Brazoo är min absoluta favorit affär, ligger några kr mer i pris men kvaliten är mycket bra då....sen finns det allt till i stort sätt alla djur
#22 - 18 januari 2007 13:26
Det är därför jag började handla där, vi har hund och jag hde hört att de var bra på hundtillbehör och mat. När jag kom dit såg jag deras fiskavdelning, och var såld!
Bilagor:
#23 - 18 januari 2007 13:41
Amaro skrev:

Om du pratar om akvariekällaren så har han små silverhajar (5-7cm) och han har/haft 2st stooora silvrisar. Skall ev. dit imorgon (akvariekällaren) Kan då ev. titta efter nått som du önskar. :)

//Camilla
#24 - 18 januari 2007 14:48
smegga okej =) jag vill ha praktbotior och silverhajar i typ 5-10cms klassen, får hoppas att jag hittar, ska till akvarielagret i örebro den kommande onsdagen har jag bestämt =)

mange jag handlar fiskar här i centrum. zoobutiken. sen drog jag en gång förbi fiskaffärn i tunapark..är inte så nöjd med stället. för lite fiskar, men jag fick lyckoträff när jag var där. hittade skit fina praktbotier och silverhajar =)

vart handlar du själv??
någon som kollat i västerås??
#25 - 18 januari 2007 14:50
c.ciklid vad snällt av dig..skulle gärna vilja ha info om deras praktbotier och silverhajar. storlek pris mm =)

ska ju dit och kolla också. det glömde jag =)
#26 - 18 januari 2007 15:48
vart handlar du själv??
någon som kollat i västerås??[/quote]

Jag handlar på lustgården, lätt bäst häristan iallafall, har för mig att dom tar 60:- för praktisar .. Åk ner och titta in , dom har bara öppet på torsdagar mellan 18-22 , så ikväll kan du gå ner o inhandla någe kul ;) .. Det ligger bakom vägverket i ett rött "trädmagasin".. Heter lustgården !
#27 - 18 januari 2007 15:52
mangeeee snällt av dig att informera mig om detta..helt perfekt ju. ska garanterat dra förbi där ikväll...hoppas verkligen att praktbotierna kostar 60kr. då jävlar får det bli ett 4tal =)

är det privatpersoner som har det öppet som hobby eller är det en butik ?
#28 - 18 januari 2007 16:01
Amaro skrev:
mangeeee snällt av dig att informera mig om detta..helt perfekt ju. ska garanterat dra förbi där ikväll...hoppas verkligen att praktbotierna kostar 60kr. då jävlar får det bli ett 4tal =)

är det privatpersoner som har det öppet som hobby eller är det en butik ?

Det va så lite så !
Hoppas bara att dom har inne, dom håller på o bygger om och uppgraderar med nya kar osv så .. Vi diskuterade det där i en annan tråd och dom är ett handelsbolag.. Kan rekomendera deras räkmix också !!
#29 - 18 januari 2007 16:16
I Västerås finns även Royal Zoo http://www.royalzoo.se/ Där kan man hitta lite olika malar som man inte hittar i vanliga affärer. Tycker de har fina växter med. Lite saltvattensfiskar/räkor finns med.

//Camilla
#30 - 18 januari 2007 20:46
Vill bara tacka er alla för er hjälp och info, ni är väldigt hjälpsamma :D

jag drog förbi stället mange nämnde..köpte 2 praktisar och 4 silverhajar...skit bra kvalite på dem...4 silverhajar för 100kr bara :O och praktisarna för 60kr styck...fint fintttt
#31 - 18 januari 2007 20:54
Grattis , kul att man kan göra någon nytta iallafall ;)
Dom har ju LITE större utbud en dom andra affärerna här i stan !
#32 - 18 januari 2007 21:03
mange joo fan..betydligt större vilka coola fiskar de hade..helt sjukt, ja tappa hakan då ja steg in där =) ska dit nästa torsdag igen och köpa 2 till praktisar o lite växter..ska först skänka bort ett par fiskar till flickvännen =)

ska också lämna tillbax mina marmorguramis..de e tuggar på de andra fiskarna =S
så ska ja ge bruden 2 fembandsbarber (en hona o en hane) och en liten damsugare =) och kanske lite mer hehe

så det så :P
#33 - 18 januari 2007 21:10
Amaro skrev:
mange joo fan..betydligt större vilka coola fiskar de hade..helt sjukt, ja tappa hakan då ja steg in där =) ska dit nästa torsdag igen och köpa 2 till praktisar o lite växter..ska först skänka bort ett par fiskar till flickvännen =)

ska också lämna tillbax mina marmorguramis..de e tuggar på de andra fiskarna =S

så ska ja ge bruden 2 fembandsbarber (en hona o en hane) och en liten damsugare =) och kanske lite mer hehe

så det så :P

Såg du deras STORA ormhuvudfisk Jürgen, fan va arg han ser ut =)
#34 - 18 januari 2007 21:24
aa fyfan den va läskig
#35 - 18 januari 2007 21:29
den var fan för stor för att ha där =)
#36 - 18 januari 2007 21:44
Amaro skrev:
den var fan för stor för att ha där =)

:)
#37 - 19 januari 2007 13:17
mange jag ska dit nästa torsdag också, ska köpa 2-3 praktbotier till och kolla upp lite annat..kom förbi du också om du har lust
#38 - 19 januari 2007 15:58
A kanske det , måste kanske ner o inhandla lite mat så kanske =)
#39 - 25 januari 2007 21:53
Samtliga fiskar inköpta på akvarielagret har dött efter en tid
väldigt svaga individer ...
och 200arter vetifan ... kanske 20 som max han har ju inte mer än max 25 akvarium med fisk

Rekomenderar akvariekällaren ... Stort sortiment o kunnig personal
ska själv ner i v o köpa ett fluval FX 5 av han.

Ska du ha malawi eller tanganika så rekomenderas Malawi Center
Fins nästan bara vildfångat Stort sortiment Öppen torsdag o lördag (Är tydligen grosister igentligen)
#40 - 26 januari 2007 19:49
Ganska intressant o läsa olika erfarenheter från de tre olika i örebro (akvarielagret, akvarie källaren och Bra Zoo).. Har handlat från alla tre och allra nöjdast måste jag säga är med dom på Bra Zoo och visst dom ligger några kronor högre men kvaliten har aldrig gått att klaga på.
Mina salamandrar beställde jag genom akvarielagret, det är väl dom ända som inte medfört några problem.
Akvariekällaren i all ära, han vet när man frågar om information eller kan ta reda på det ganska snart men jag köper nästan aldrig fisk där längre.
#41 - 26 januari 2007 20:54
Jag handlar också fisk på Bra Zoo, har hänt någon enstaka gång att jag köper på källaren, men det är ytterst sällan....... Men jag gillar Bra Zoo och handlar hellre där för några extra kronor, man får oerhört bra bemötande där!
#42 - 26 januari 2007 22:19
Dock e personalen på Bra zoo inte så kunniga
Fick minsan förklarat för mig att mot nitrit va de bättre med en bakteriekultur istället för nitravec. som sagt köpte mina algtabletter o sätter inte min fot där igen ... samt va inte imponerad över deras algtäckta ackvarium o döda fiskar här o där
#43 - 26 januari 2007 22:44
mayday skrev:
Dock e personalen på Bra zoo inte så kunniga

Fick minsan förklarat för mig att mot nitrit va de bättre med en bakteriekultur istället för nitravec. som sagt köpte mina algtabletter o sätter inte min fot där igen ... samt va inte imponerad över deras algtäckta ackvarium o döda fiskar här o där

Har aldrig sett det du beskriver och jag har dessutom bara fått bra råd därifrån, angående både nitritspikar och annat skit jag fått i karen...... Alla mina fiskar har varit fina och friska, inga problem med det heller......
#44 - 27 januari 2007 11:11
Har alltid fått bra bemötande på Bra Zoo jag med och angående om man får bra information eller inte så beror det mycket på vem av dom man pratar med. Aldrig har jag sett algtäckta kar men kanske någon död fisk nån enstaka gång däremot är dom den ända affär där jag sett att de medicinerar om de ser att de har sjukdom bland fiskarna.

Annons