Köpte ju ett begagnat Caymankar för ett tag sedan. Två år gammalt och jag är så nöjd, det är verkligen jättefint. Har ju letat ett bra tag på Blocket och så äntligen dök detta upp bara några mil hemifrån.
Alla fiskarna från det gamla har inte flyttat ännu, men så här har det gått till hittills.
Dag 1: Fyllde karet med vatten. Tre spannar gammalt akvarievatten + att jag kramade ur det ena filtret från det gamla i det nya. Skitade ner ganska duktigt kan jag säga.:(
Dag 2: Satte i växter, rötter.
Dag 4: De tre siameserna flyttade in. Bara att flytta dom små rackarna var inte det lättaste. Jag hade dom i en spann och hade börjat koppa in dom genom att hälla i vatten från det nya i spannen. Rätt vad det var hoppade en av dom ur spannen....splatt splatt...vidare in i skåpet under karet. Min dotter satt bredvid spannen och fick bevittna mammas "panik light" innan fisken var i karet. Är ingen van fiskflyttare precis;).
Dag 10: Då var det dax för botiorna att flytta. Bävade lite över detta eftersom dom är extremt snabba, men med siamesens rymmningsförsök färskt i minnet var jag bättre förberedd. Mannen fick rycka in och vi hade sittunderlag att lägga på spannen och hålla över karet i jaktens hetta. Den första gick ganska bra men den andra var panikslagen och höll på att hoppa ur karet flera gånger. Ganska stressigt blev det ett tag och efter lite dividerande blev det ingen inkoppning alls, utan när vi väl hade den i håven, åkte den ner i sitt nya hem direkt. Vattenvärdena är väldigt lika mellan karen och hittills verkar det ha funkat bra. Med i flytten åkte åxå en av metallpansarmalarna. Tycker lite synd om den, men ikväll (dag 16) ska den få sällskap av sina artsfränder.
I eftermiddag ska jag köra och hämta mina beställda reflektorer och köpa nytt nitrittest.
Fortsättning följer...