Akvariepensionering

#1 - 21 oktober 2006 14:00
När börjar det bli dags att pensionera ett akvarium? Tänkte plocka fram ett gammalt kar, men det har hunnit fylla 25 år vid det här laget (fyllt med vatten ca 20)... De bruna plastlister borde iofs vara tillräcklig anledning för en pensionering. :)
#2 - 21 oktober 2006 17:08
rnd skrev:
När börjar det bli dags att pensionera ett akvarium? Tänkte plocka fram ett gammalt kar, men det har hunnit fylla 25 år vid det här laget (fyllt med vatten ca 20)... De bruna plastlister borde iofs vara tillräcklig anledning för en pensionering. :)

Mitt 250 liters har också bruna plastlister och är säkert ungefär lika gammalt men det är jättefint. Några små repor men inget jag stör mej på. Så länge de inte läcker är det väl ingen anledning att pensionera dem?
#3 - 21 oktober 2006 18:08
Jag har också ett akvarium på gång troligen från slutet på 1970-talet.
:)
#4 - 21 oktober 2006 20:39
Jag har ett gammalt 250 l helglas från 1975-1980 men jag vågar då inte använda det utan omlimmning men jag ids inte göra det pga nya eller lätt begagnade är ganska billiga, så det blir nog skrot av det.

Men man kanske är feg och det skulle vara intressant att veta hur länge silicon håller.
#5 - 21 oktober 2006 20:48
albjohn skrev:
nya eller lätt begagnade är ganska billiga
allt är relativt... [:o]
#6 - 21 oktober 2006 21:04
Vist är det så, men vattenskador kan ochså bli dyrbara, men var och en gör ju som han/hon vill.

Men jag vet faktiskt inte vad som händer när siliconet blir gammalt, förmodligen börjar det läcka men skräcken vore ju om en hel sida släpper så jag tar nog hellre det säkra före det osäkra.

Annons