Akvarieplacering i rum

#1 - 15 februari 2006 14:10
Efter den intressanta tråden om vinkelkaret så tänkte jag dra igång en tråd om planering av akvarie placering i rummet.
Vad är viktigast? estetik, praktisk placering, allt för fiskens välmående (även om det kvaddar all annan inredning) etc etc (mitt kar står inslängt i ett hörn och gör allt annat än lyfter rummet.)
#2 - 15 februari 2006 14:15
Det ultimata vore väl en kombination av allt? Jag har anpassat akvariet efter fiskarna, har delat av stora karet med bamburör så de knappt kan se varandra om de är på varsin sida. Detta för att jag har scalarer och de vill kunna ha egna revir, det funkar kanon. För min egen del har jag (eller låtsasfarsan=) byggt en snygg panel på bänken av rundade "plankor". akvariumet har en fin placering i vardagsrummet. Dessutom har jag rötter och frigolitbakgrund, detta både för min och fiskarnas skull.
#3 - 15 februari 2006 19:21
mitt akvarie står till höger om soffan där ja oftast är när jag är hemma.
detta gör att ja lätt kan ha koll på det och fixa eventuella problem som cirkulationspumpen igår.
fiskarna ser mej hela tiden vilket gör att dom är vana till det och inte bryr sej.
dom kommer tillåmed fram nyfikna när katten sätter sej vid akvariet, däremot backar dom om katten befinner sej "ovanför" akvariet.
#4 - 15 februari 2006 22:17
[quote=Raven]mitt akvarie står till höger om soffan där ja oftast är när jag är hemma.
detta gör att ja lätt kan ha koll på det och fixa eventuella problem som cirkulationspumpen igår.
fiskarna ser mej hela tiden vilket gör att dom är vana till det och inte bryr sej.
dom kommer tillåmed fram nyfikna när katten sätter sej vid akvariet, däremot backar dom om katten befinner sej "ovanför" akvariet.[/quote]

haha... din katt verkar vara en riktig skoning:p
mitt akvarium har fatt en vagg i mitt vardagsrum(valdigt avlangt)... som ar just bakom mina soffor.. mina soffor delar alltsa upp vardagsrummet till 2 delar... sofforna ar mest inriktade pa tv tittande medans jag har en fatolj som jag kan sittta och titta pa fiskarna i...
#5 - 15 februari 2006 22:19
minna akvarier står på rummet, på dom bättre platserna då :D
#6 - 15 februari 2006 22:24
och du själv sover ståendes i garderoben ;)
vill minnas du bara hade 8kvm ?
#7 - 16 februari 2006 00:14
mitt juwel 400 står i vardagsrummet o de e de första man srr när man kommer in, men de står precis vid dörren så de blir ganska mycke spring fram och tillbaka. tycker det är bättre att fiskarna får vänja sig vid de istället för att dom ska bli livrädda varje gång någon går fram eller förbi akvariet.,

mina fiskar är väldigt nyfikna o absolut inte rädda för nångting, och det tror ja beror på att ja har placerat det där de står nu.

det finns ju inget tråkigare med rädda fiskar som gömmer sig så fort man ska titta på dom.
#8 - 16 februari 2006 06:50
[quote=Raven]och du själv sover ståendes i garderoben ;)
vill minnas du bara hade 8kvm ?[/quote]

jo ca 8kvm :p.

sängen och ett skrivbord får med nöd o näppe plats :D men det går bra o röra sig där... funderar på att klämma in ett litet akvarie till nånstan :D.

har praoat på akvarielagret ett tag nu! kan bara säga att det är grymmt trevligt. måste vara bästa stället ja praoat på :)
#9 - 16 februari 2006 08:21
Vårt stora står i vardagsrummet längs med ena väggen, så har man två soffor som man kan ligga i samtidigt som man tittar på akvariumet.

Det andra akvariumet ska stå i hallen, som är tom i stort sätt. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det med sittplats där men rumpen på golvet funkar med.:D
#10 - 16 februari 2006 13:08
Jag har ett i sovrummet brevid sängen. Ett i hallen och ett i köket.
Det som står i sovrummet är jättebra som nattlampa. (det har samma sovtider som mig..)
#11 - 16 februari 2006 21:39
Jag har ett 100L mot ena väggen i tösens rum och håller på att sätta upp 650L Malawikar som delar av köket och vardagsrummet. Skall bygga upp ordentlig med grottor och gömställen i mitten av karet som kompensation.
#12 - 17 februari 2006 06:51
ja har planerat lite köp till mitt 250 liters akvarium i mitt rum!
2-3 nandus nandus
2 butis butis
1 Hara om dom finns och
1-2 bladfiskar om priset är bra (vet inte priset)
och eventuellt en till acutirostre då min större är elak mot den mindre!

Annons