Akvarier som gungar

#1 - 21 januari 2009 11:54
Har ett par frågor om akvarier som inte står "stumt"
1.
Mitt 240 liters Juwelstår på 4 fötter vinkelrät över golvåsarna, borde vara minst 2 åsar.
Det står i ett hörn av två bärande väggar.
Golvet lutar en aning så jag har pallat lite med en masonite bit, vilket var det hårdaste jag hittade.
Men när barnen hoppar och springer på golvet så blir det krusningar på ytan, jag har också testat att gunga
på karet (jag vet, det ska man inte...) och då blir det ett svaj på ca 3 mm i toppen på karet.
Golvet känns bra, inte gungigt eller knarrigt eller några konstigheter, det är ett trägolv av ca 1 1/4 - 1 1/2" tjocka plank.
Verkar som om det "bara" är rörelserna som fortplantas i träet.
Kan man få Juwelkar att stå riktigt stadigt? tycker att benen sitter för långt in mot mitten på karet för det.
2.
Köpte ett 112 liters för ca 5 år sedan, ett helglas, då följde det med en sorts foam som skulle vara mellan karet
och bänken. Köpte ett till likadant, begangnat, för ett år sedan utan foam med bara ett papper limmat i botten på karet.
Det hade då karet var nytt varit en plastram som karet stått på/i, är det nödvändigt att ha den.
Fick den nu ca 1 år efter köpet.....När karet har varit i gång ett bra tag, utan foam med bara pappen...
I övrigt så står karen helt i våg både i längstled, tvärs över och diagonalt.
Är det här nått jag borde göra nått åt eller kan jag sova lungt??
Har iofs inte nått bättre golv nån annanstan heller...
mvh
Anders
#2 - 21 januari 2009 12:23
Du kan sova lugnt i båda fallen, och i exempel 1 spelar det ingen roll om det vore en benställning i alu eller världens dyraste akvariemöbel, du hade fått dessa rörelser ändå;).
I exempel två kan du vid tillfälle byta ut pappret mot en Aquapad eller liknande för säkerhets skull:).
#3 - 21 januari 2009 13:40
ansjo skrev:
Du kan sova lugnt i båda fallen, och i exempel 1 spelar det ingen roll om det vore en benställning i alu eller världens dyraste akvariemöbel, du hade fått dessa rörelser ändå;).

I exempel två kan du vid tillfälle byta ut pappret mot en Aquapad eller liknande för säkerhets skull:).

TACK!!
Man blir ju lite nojjig när man går och kollar på krusningarna mer än på fiskarna...
Ska lägga nått imellan på 112 liters karet vid nått tillfälle när det är tomt nån gång.
mvh
Anders

Annons