Akvarieramp och elförbrukning

#1 - 6 juli 2006 19:42
Drar min ramp 2x30Watt eller mer. Vad jag hört så drar de betydligt mer än vad man tror. En kondensator kan minska kostnaden men elektroniska don som kostar lite mer ska vara bäst. Kan det stämma?
#2 - 6 juli 2006 19:45
[QUOTE=StefanA]Drar min ramp 2x30Watt eller mer. Vad jag hört så drar de betydligt mer än vad man tror. En kondensator kan minska kostnaden men elektroniska don som kostar lite mer ska vara bäst. Kan det stämma?[/QUOTE]
Bortsett från det med kondensatorn så stämmer det nog... (Hade en kondensator minskat förbrukningen hade tillverkaren nog satt dit en sådan och elektroniska don varit överflödiga...) Jag har mätt lite på mina ramper och det verkar vara så...
#3 - 6 juli 2006 19:55
Ett lysrör ska helst dra den effekt den är uppmärkt för. En konding rekomenderade elektrikerna. Men gamla järndrosslar utvecklar mycket värme. Så elektroniska drosslar kanske är värt sitt pris i längden?
#4 - 6 juli 2006 20:00
Så kallade HF-don / Drosslar är energisparnade
#5 - 6 juli 2006 22:27
klassisk drivning med drossel kan i extremfall dra 2ggr mer än vad själva röret drar, läste för ett tag sen att generellt sett ligger det på 20% men även läst att drosseln drar samma effekt som röret så varierar.

ett hf-don drar något mer än själva röret men har flera nackdelar.
begränsad livslängd 30.000 timmar eller 50.000 timmar för högkvalitet.
sen är även hf-don värmekänsliga då det är elektronik.

fördelen är att man slipper flimmret med hf-don.
#6 - 7 juli 2006 12:51
stefana: ja, elektroniska don drar minst ström, jag räknade lite för ett tag sedan på det hela, och med ett elpris på 1kr/kwh så betalar sig ett byte ganska snabbt, en hagen glomat 2(2x30w) betalar sig på mindre än ett år.
#7 - 8 juli 2006 15:18
Lysramp

Hej hej.. på tal om lysrampar m.m. så undrar jag hur många timmar om dygnet lampan ska vara på?
Ngn som vet?
Vore tacksam för svar rätt så fort.. :p
#8 - 8 juli 2006 15:29
Hej Emelie1!

Har du tropiska växter och fiskar bör du ha 12 timmar ljus, och 12 timmar mörker, som det är i Tropikerna. Men i regel 12-14 timmar ljus fungerar väl. Kan spela roll om du har flera ljuskällor osv...Men kör på 12 timmar du! :)

Hej hopp i värmen!
Scalara
Bilagor:
#9 - 8 juli 2006 16:40
10 timmar rekommenderar jag. Inte lika stor risk för alger då.
#10 - 8 juli 2006 16:58
Jag har 12 timmar ljus per dag höst/vintertid. När våren och sommaren kommer kör jag på 10 timmar, med 2 timmars avstängning (med timer) mellan typ kl 2-4, beroende på när solen ligger på. Så 10 timmar är väl bäst överlag, för att undvika problemet med alger. Håller med Daniel! Men det är många bud angående detta med hur många timmar per dygn man ska ha ljus till sina firrar :)

MVH: Scalara
#11 - 8 juli 2006 20:58
Okej.. bra att veta.. :) tack så mkt för era svar :)
#12 - 8 juli 2006 21:52
kör 12timmar på 12timmar av och funkar bra för min del, FÖR bra...
#13 - 8 juli 2006 23:29
För att förtydliga det där med kondensatorn, så är detta en kompensation för den induktiva last som en klassisk järn-drossel skapar och behövs därmed inte på en elektronisk dito.
Detta påverkar inte våran del av elnätet något nämnvärt, men elbolagen gillar inte den fasförskjutning som kan uppstå totalt sett på "huvud"nätet eftersom det ökar deras energiförluster.
Bilagor:
#14 - 9 juli 2006 16:58
jag har inte märkt någon skillnad vad gäller algtillväxten när jag fipplat med belysningstiden, jag har igång ljuset ca 13 timmar och sedan 11 timmar med "månljus"(två LED-lister). iofs så har jag bara 0,25w/l och dessutom flytväxter som täcker ytan.
#15 - 9 juli 2006 19:37
Drosslar hit och hf-don dit... Skulle någon kunna beskriva det där på svenska kanske???

Jag har en ganska hög elräkning p g a mina akvarier, det är det värt! Men skulle det finnas något sätt att få belysningarna att dra mindre ström (för det är väl de som drar mest?) så skulle jag genast nappa...
#16 - 9 juli 2006 20:54
[quote=StefanA]Dr En kondensator kan minska kostnaden men elektroniska don som kostar lite mer ska vara bäst. Kan det stämma?[/quote]

Faskompensering innebär att en induktiv eller kapacitiv last i ett växelströmssystem balanseras bort genom att man adderar en kapacitans (kondensator) eller en induktans (spole) till lasten, beroende på typ. En induktiv last kompenseras med en kapacitans och en kapacitiv last kompenseras med en induktans. Anledningen att man faskompenserar är att minska reaktiva strömmar i ledningar och komponenter som skapar problem. Om man inte faskompenserar en induktiv eller kapacitiv last så kommer spänningen att ligga ur fas med strömmen vilket innebär att en del av strömmen i ledningen inte kan utnyttjas. Som privatperson behöver man inte betala mer för icke-faskompenserade belastningar (i teorin. I verkligheten tillkommer andra faktorer som kan påverka elförbrukningen) men det ligger ändå i allas intresse att eftersträva optimal faskompensering då större strömmar innebär att säkringar går oftare och högsta möjliga effektuttag minskar. Företag med stora induktiva belastningar (exempelvis el-motorer)anslutna till nätet måste faskompensera. Hur väl faskompenserad en last är kan mätas med effektfaktorn, cos φ (fi), där φ anger fasskillnaden mellan ström och spänning. Vid perfekt kompenserad last erhålls cos φ=1, vid induktiva laster erhålls värden under ett (strömmen kommer efter spänningen) och vice versa. Ett okompenserat lysrör med vanligt driftdon brukar ha en effektfaktor på ca 0,3 och en asynkronmotor mellan 0,7 och 0,8. I nya installationer strävar man efter en effektfaktor på ca 0,9-0,95. Rent resistiva laster (motstånd) har alltid effektfaktorn ett då de ej ger upphov tioll fasförskjutning. Exempel på vanliga resistiva laster är radiatorer och spisar.



Källa: Wiki
#17 - 9 juli 2006 21:00
[quote=Tant Nancy]Drosslar hit och hf-don dit... Skulle någon kunna beskriva det där på svenska kanske???[/quote]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Drossel
drossel är enkelt uttryckt en järnklump och hur den funkar kan du läsa om i mitt förra inlägg.

hf-don har ingen drossel utan elektronik används för att få lysröret att tända.
fördelen är att det drar mindre ström nackdelen är att hf-don har begränsad livslängd och lämpar sej inte i våtutrumme då elektroniken inte är fuktskyddad samt måste ha ventilation för att kyla av elektroniken.
om inte luften kan cirkulera "brinner" elektriken helt enket upp.
en annan fördel är att man slipper allt vad glimtändare heter med hf-don samt att man får ett för ögat bättre ljus.











Annons