Akvarierummet

#1 - 10 november 2011 19:34
Hej hej hallå,
tänkte jag skulle passa på att dela med mig av mitt nya projekt,
Har varit utan akvarium nu i snart 1,5 år pga husköp, men nu blommade intresset upp igen.
Vi har en fristående byggnad för bastu och dusch, som används väldigt sparsamt, så för att kunna utnyttja dessa kvadrat så slänger jag upp lite akvarium,

Det som blir just nu är ett "gäng" kar, vet inte vilka jag ska använda ännu, men det lutar åt 3 st 200liters kar för Apistogramma

Sen 2st 400 liters hörnkar, ett "gott å blandat" och ett med växter som fokus, med CO2, bra belysning och hela den biten.

Automatiskt vattenbyte är också en sak som ligger långt upp på listan,

Här kommer lite bilder:
*är goldmember nu så ja editade lite i tråden, här kommer bildeR^

Lite olika kar, skrapade bort de blåa som var gammalt å sletet.

[ATTACH=CONFIG]50420[/ATTACH]

Målade om väggen bakom, gult är fult och de lär ju inte bli aktuellt att måla när karen står på plats.

[ATTACH=CONFIG]50421[/ATTACH]
Bygga ställning

[ATTACH=CONFIG]50422[/ATTACH]

Målade den vit..
[ATTACH=CONFIG]50423[/ATTACH]

Köpte ett hyllplan och gjorde en typ, dörr så man kan gömma elektroniken och skit...
[ATTACH=CONFIG]50424[/ATTACH]

3 kar på plats, fyllda med vatten, alla kar är borrade så jag kan cirkulera samma vatten genom karen om jag vill..
Belysningen nu är 14w t5 från IKEA (bänkbelysning) från fyndhörnan, 50pengar... kommer nog fungera då jag ska köra Apistogramma, och inte tänkte ha mer än mossa, anubias å sånt, visar sig.

[ATTACH=CONFIG]50425[/ATTACH]

Bräddavlopp från bottenkaret, (kopplar på slang när man ska tömma, eller göra VB, fylla i det översta tömma från botten, var tanken,

[ATTACH=CONFIG]50426[/ATTACH]

........---------------............
#2 - 10 november 2011 19:36
vilka skitbilder det blev, måste man vara guld för att ladda upp bilder?
#3 - 10 november 2011 20:19
japp!
#5 - 15 november 2011 06:33
tack mikito
#6 - 29 november 2011 20:41
Så här blev ställningen "tillslut" klart det blir lite mer småfix, men får duga medans jag fixar med resten,

http://imageshack.us/photo/my-images/843/img1486h.jpg/

Detta är bottenventil på det understa akvariet, vid vattenbyte.
http://imageshack.us/photo/my-images/190/img1453ef.jpg/

den andra ställningen, fix hem idag, kämpa och slet, gick inte in igenom dörren, så vinkelslipen åkte fram, kapade benen och lite annat, åkte och handla lekasten, får la snygga till det sen.... det blir 2st ~300lites hörnkar i den...

http://imageshack.us/photo/my-images/853/img1523qb.jpg/

PROBLEM
:mad:http://imageshack.us/photo/my-images/94/img1522go.jpg/

Karhelvetet sprack vid flytten, en liten flisa är borta i hörnet, hur gör man?! är inte så intresserad av utseende då det är slitna akvarium, tätheten ligger varmare om hjärtat, drälla på med silikon i flera lager?
#7 - 30 november 2011 06:34
Anmälde mig till goldmember... kass att ladda upp bilder på annat sätt...
#8 - 30 november 2011 11:17
Härligt! :D ska bli kul att följa, lycka till!
#9 - 30 november 2011 11:46
Jepp ska bli väldigt kul o följa .Håller själv på med ett 540 lit malawi med egen gjord bakgrund o div..
#10 - 1 december 2011 10:44
fergu65 skrev:
Jepp ska bli väldigt kul o följa .Håller själv på med ett 540 lit malawi med egen gjord bakgrund o div..

Det ska jag kolla upp ;)

Själv ska jag ge mig på att odla lite "Apistogramma" i dom små karen. skojj skojj..
#11 - 1 januari 2012 17:32
Lite bilder från när jag fick hem hörnkaren, visade sig att ställningen inte gick in igenom dörren, fram med vinkelslip, kapa, rusha iväg till bauhouse och handla leka sten, konka in karen, spräcka ett hörn osv... men ordnade upp sig tillslut.
[ATTACH=CONFIG]50427[/ATTACH]

belysningen till det undre karet blir detta....

[ATTACH=CONFIG]50429[/ATTACH]
Tanken var att dessa 3 skulle lysa upp det övre karet, men har för kort till tak... men lite kvicksilverlampor går alltid åt,
[ATTACH=CONFIG]50430[/ATTACH]
Planterade lite...
som bottensubstrat kör jag "anläggningssand" från byggmax 25kg 79:- sånt man lägger mellan plattor osv..
under det ett lager med 0.2-0.6 sand från infiltrationsbädd..
och i botten Coops kattsand (bränd lera)
[ATTACH=CONFIG]50431[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50432[/ATTACH]
#12 - 1 januari 2012 17:48
EDIT, det är inga 400liter kar, 297 liter är dom på..

[ATTACH=CONFIG]50433[/ATTACH]
#13 - 2 januari 2012 11:38
Hur påverkar Corydoras bottentäckare typ HC/Cuba? river dom upp sånt? tänkte att min "växtburk" skulle vara passande för en näve corydoras, för att eventuellt odla lite i.. har ju fin sand osv.. och bara guppys där i.. inte så jätte mycket rov i dom..
#14 - 2 januari 2012 11:48
Blir riktigt nice det där! Bra jobbat!
#15 - 2 januari 2012 12:24
najs!
#16 - 2 januari 2012 20:00
hannesc skrev:
najs!

Näe men man tackar^^ nästan allt är på plats, de ska bara "ställas i ordning" kapa till alla kablar till rätt längd osv..
Och även dra fram vattenledning till akvarieställningen, och dra ut CO2 slang till alla kar, ifall man behöver nångång..
#17 - 2 januari 2012 20:01
Blir riktigt nice det där! Bra jobbat!

tusen tack^_^
#18 - 7 mars 2012 16:55
Har varit en sväng till Kambodja, jagat akvariebutiker landet runt fyllde en resväska med diverse grejjor, mest nöjd med den lite större luftpumpen jag handla, den är på 35w, och pallar med att driva filter i mina 5 akvarium, 11 usd för den, handlade även lite lågenergi lampor med e27 sockel, och 7500kelvin, 1 usd stycket.. samt ett drös med toppfilter (sånna man har ovanför karet då det rinner ner filtrerat vatten) pump å slangar och låda... osv 2.5 usd... ruskigt nöjd =) billigt är kul, men räknar man in frakten i form av flygbiljett blir det ju lite annat...

ett litet PS, stora fina diskusar.. 3 dollar stycket^^

Annons