Akvariesalt

#1 - 8 oktober 2008 14:49
Skulle köpa salt till mitt akvarium och fick en smärre chock när jag skulle betala. De hade höjt den allra minsta paketen med över 20 kr (nu 75 kr istället för 49 kr). Enligt zoo-affärens ägare så har Brustman blivit uppköpta av Hobby. Är verkligen marknaden så konkurrensbefriad att de kan ta vilka priser som helst? Finns det andra märken man kan välja istället och var får man tag på dom i Göteborg?:(:confused:
#2 - 8 oktober 2008 14:51
Om det är ektozon du är ute efter så går det lika bra med vanligt bordssalt(varför saltar du?)

Är det ektozon du MÅSTE ha så har jag ett 3 kilos paket som du kan ta en näve av förutsatt att jag inte känner ägaren till zooaffären, dom måste ju oxå leva ju.. ;)
#3 - 8 oktober 2008 15:13
Om det är ektozon du är ute efter så går det lika bra med vanligt bordssalt, eller varför saltar du?

Är det ektozon du MÅSTE ha så har jag en 3 kilos burk som du kan ta en näve av förutsatt att jag inte känner ägaren till zooaffären, dom måste ju oxå leva ju.. ;)
#5 - 8 oktober 2008 19:59
Intressant följdfråga, varför saltar man karet?
Behövs det?
Vad hjälper det för?
#6 - 8 oktober 2008 20:35
flygrc skrev:
Intressant följdfråga, varför saltar man karet?

Behövs det?

Vad hjälper det för?
Här kan du få svar;)
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#7 - 8 oktober 2008 20:56
Köp en 25 kilos säck med salt på Granngården för under en hundring, det heter Axal pro och är i en orange säck. Det funkar precis lika bra som vilket salt som helst fast det är billigare:D!
Men som Gaffel frågade, varför använder du salt?
#8 - 8 oktober 2008 21:30
Handlade själv 1 kg havssalt på Konsum idag (Göteborgs dyraste konsumbutik dessutom). Betalade 17 kr - och det funkar lika bra som Ektozon för det jag använder det till (svampangrepp, parasiter osv). Det enda är att växterna kan ta skada av det - men hellre 17 kr/kg än över 300.- Man får många växter för mellanskillnaden.
#9 - 8 oktober 2008 21:48
300:- var billigt, annars tar pwss 474 pengar för 3kg.. :D
Fast mina 3 kilo var fortfarande 17:- billigare än ditt kilo havssalt.
#10 - 9 oktober 2008 18:10
Upptäckte just att påsen med havssalt innehåller 2 kg - alltså 8.50/kg. Det går ju att leva med.
#11 - 9 oktober 2008 18:40
Jo det är ju förstås, fast eftersom min 3kg burk med Ektozon var gratis och dessutom har ett snyggt lock så vinner jag nog i alla fall.. :D
Bilagor:
#12 - 9 oktober 2008 18:44
Och jag kommer på en hedrande andraplats med ca 3:-/kg för Axal pro saltet:p!
#13 - 9 oktober 2008 19:54
ansjo skrev:
Och jag kommer på en hedrande andraplats med ca 3:-/kg för Axal pro saltet:p!

Det var då f-n - jag får be någon gammal kollega (har tidigare jobbat på en saltimportfirma) att ta med sig två 25 kgs säckar av lämplig produkt så vi får avgöra den här tävlingen.:)
#14 - 9 oktober 2008 20:16
Om man går på priset för motsvarande 3kg ektozon så får du nog be din polare att snällt komma med en pall full av salt, vad du nu ska med all den salten till om du inte planerar att förstöra Frölundas isrink inför säsongen..
#15 - 9 oktober 2008 21:14
Gaffel skrev:
om du inte planerar att förstöra Frölundas isrink inför säsongen..

Resultatet för Frölunda kan åtminstone inte bli sämre om man gör det....
#16 - 9 oktober 2008 21:26
Hv hv hv hv hv hv hv hv hv !!
#17 - 9 oktober 2008 21:59
Mick13 skrev:
Hv hv hv hv hv hv hv hv hv !!

Inget syre i lokalen;):p?
#18 - 10 oktober 2008 23:21
Jep det blev lite syrefattigt här i hemkontoret när jag började att tänka på HV71 seger i går =)
#19 - 8 november 2008 18:10
hur mycke salt/liter vatten

hur mycke salt/liter vatten kan man använda,medicinerar just nu för vita prick?
#20 - 8 november 2008 19:51
Använder du medicin och ska ha salt upptill, så kan du köra med 0,5 dl/100 liter akvarievatten.
#21 - 8 november 2008 22:28
man kan ju alltid salta den nya kommande bandyrinken på Heden!..
va fan sysslar dom med.. Bandy i gbg?.. hallå eller!...
#22 - 8 november 2008 22:48
Är ju skitkul att spela ;) bättre än att sparka boll iaf...:P
#23 - 9 november 2008 07:09
ansjo skrev:
Använder du medicin och ska ha salt upptill, så kan du köra med 0,5 dl/100 liter akvarievatten.

tackar för svaret!
#24 - 10 november 2008 00:16
Kolla tidigare i tråden så hittar du en länk om salt i kar driftern, det är länken till kramfors jag tänker på.
#25 - 10 november 2008 02:41
man kan ju alltid salta den nya kommande bandyrinken på Heden!..

va fan sysslar dom med.. Bandy i gbg?.. hallå eller!...

Göteborgs nya profilering, ingen industri eller produktion utan bara hotell, konferenser, kalas, mässor, arena spektakel och så snor vi allt det som landsbygden haft som sitt eget i urminnes tider, vänta bara snart har vi ett eget mini-vasa runt heden.
#26 - 10 november 2008 13:45
Jep snart görs volvo personbilar i kina och all västergötlands intelektuella kapital samlats i Göteborg , min chef bor ju i Göteborg =) Så varför tillverka något när man kan ta betalt för att tänka i storabnor och hålla event =)
#27 - 13 januari 2009 08:02
Fan det klingar inte rätt att nästan slänga i en deciliter salt i mitt 180l sötvattenskar, känns konstigt alltså..
Hur går man tillväga för att få det utspritt föressten?

Sen en till fråga, går det verkligen med vanligt salt? (Axal pro )
Enligt en butik jag var i finns det inget annat än ektozol för det är en speciell salt, och det måste jag köpa (blir mer och mer förbannad på allt rent ljug av vissa butiker)

Använder dom flesta (seriösa akvarister) salt i sina kar?
joakim.anderberg
#28 - 13 januari 2009 08:30
Allt finkornigt salt i mataffärer innehåller ju Jod eller klumpförebyggande medel vilket man ju inte ska ha i akvarium om jag förstått rätt. Ett alternativ är ju att köpa grovkornigt salt i affären och mala ner det och sedan sprida ut det i akvariumet. Är detta korrekt? Ska ha i salt för kommande black mollys.
#29 - 13 januari 2009 09:01
Allt finkornigt salt i mataffärer innehåller ju Jod eller klumpförebyggande medel vilket man ju inte ska ha i akvarium om jag förstått rätt. Ett alternativ är ju att köpa grovkornigt salt i affären och mala ner det och sedan sprida ut det i akvariumet. Är detta korrekt? Ska ha i salt för kommande black mollys.

Det är bara en myt med jodet i salt, så det kan man använda. Sedan löser sig salt väldigt snabbt i vattnet så att sprida ut det för den saken spelar heller ingen roll:).
Är Black mollyn odlad i Sverige kan du försöka köra utan salt, men hålla dem lite varmare istället. När jag haft Molly har jag aldrig haft i salt i karet, och det har funkat klockrent varje gång...
Gå till Granngården och köp en orange säck Axal pro salt, 25kg för ca 80:-.
#30 - 13 januari 2009 09:02

Det står ju högre upp om Axal pro-salt hos lantmännen.
#31 - 13 januari 2009 09:04
Bowman skrev:
Det står ju högre upp om Axal pro-salt hos lantmännen.

Och dessa saltklumpar kan du släppa ner hela i karet, det tar en halvtimme sedan är de borta...
10 st är ungefär lika mycket som 1 dl finkornigt salt.
#32 - 13 januari 2009 09:05
ansjo skrev:
Det är bara en myt med jodet i salt, så det kan man använda. Sedan löser sig salt väldigt snabbt i vattnet så att sprida ut det för den saken spelar heller ingen roll:).

Är Black mollyn odlad i Sverige kan du försöka köra utan salt, men hålla dem lite varmare istället. När jag haft Molly har jag aldrig haft i salt i karet, och det har funkat klockrent varje gång...

Gå till Granngården och köp en orange säck Axal pro salt, 25kg för ca 80:-.

Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)
Eller att jod är skadligt för fiskarna?

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det något framforskat eller motsv. för antingen eller. (om du förstår vad jag menar)
#33 - 13 januari 2009 09:07
ansjo skrev:
Och dessa saltklumpar kan du släppa ner hela i karet, det tar en halvtimme sedan är de borta...

10 st är ungefär lika mycket som 1 dl finkornigt salt.

Och det bryr sig ingen fisk om?!

Borde ju bli schyssta koncentrationer i närheten av "klumpen"?
#34 - 13 januari 2009 09:09
Bowman skrev:
Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det belägg för någon sak.
Att joden skulle ha dålig inverkan på fiskarnas hälsa. Sedan även att pansarmalar inte tål salt är en annan myt. Jag har länken till Azurs tester på hemmadatorn, kan länka dit ikväll efter jobbet.

Bowman skrev:
Och det bryr sig ingen fisk om?!

Borde ju bli schyssta koncentrationer i närheten av "klumpen"?

Det riktigt darrar i vattnet av salt som löser sig i närheten, men fiskarna brukar vara där och nappa då de tror att det är ätbart så de bryr sig inte;).
#35 - 13 januari 2009 09:30
Hittade bara inlägget av Azur nu, länken kommer sedan: http://zoopet.com/forum/showpost.php?p=1096613&postcount=11
#36 - 13 januari 2009 10:08
ansjo skrev:
Hittade bara inlägget av Azur nu, länken kommer sedan: http://zoopet.com/forum/showpost.php?p=1096613&postcount=11

Ok, tack för svaren, som vanligt! :)
#37 - 13 januari 2009 10:18
Bowman skrev:
Fan det klingar inte rätt att nästan slänga i en deciliter salt i mitt 180l sötvattenskar, känns konstigt alltså..

Hur går man tillväga för att få det utspritt föressten?

Sen en till fråga, går det verkligen med vanligt salt? (Axal pro )

Enligt en butik jag var i finns det inget annat än ektozol för det är en speciell salt, och det måste jag köpa (blir mer och mer förbannad på allt rent ljug av vissa butiker)

Använder dom flesta (seriösa akvarister) salt i sina kar?

Har endast använt Ektozonsalt vid svampangrepp eller liknande. Tror inte det gör någon nytta eller skillnad i ett sällskaps/växtkvarium. Jag har inte sett någon övrig positiv effekt av salt eller olika vattenberedningsmedel under mina 30år som akvarist. Däremot finns det zoohandlare som gärna vill pracka på en olika preparat som vattenberedningsmedel, Ektozon mm. Dyra och i regel helt onödiga produkter.
http://hem.bredband.net/b245714
#38 - 13 januari 2009 10:55
Sleaper skrev:
Har endast använt Ektozonsalt vid svampangrepp eller liknande. Tror inte det gör någon nytta eller skillnad i ett sällskaps/växtkvarium. Jag har inte sett någon övrig positiv effekt av salt eller olika vattenberedningsmedel under mina 30år som akvarist. Däremot finns det zoohandlare som gärna vill pracka på en olika preparat som vattenberedningsmedel, Ektozon mm. Dyra och i regel helt onödiga produkter.

http://hem.bredband.net/b245714

Ok, tack för ditt inlägg.
Men hjälp vad svårt det blir när två helt olika synpynkter finns av vad som verkar vara av vettiga personer on du förstår vad jag menar.
#39 - 13 januari 2009 11:40
Vilka är skillnaderna på synpunkterna då;).
Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...

Snyggt kar, Sleaper:)!
#40 - 13 januari 2009 11:46
ansjo skrev:

Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...

Ja, men inte bara, har läst massor på wida webben med ;)

Därav dom skiljda synpunkterna jag menade.
#41 - 13 januari 2009 12:01
ansjo skrev:

Tack!
Har ändrat lite i karet sen bilden togs. Får väl kompletera med lite mer bilder.
Tycker väl allmänt när man läser på forumet att många komplicerar det hela genom att tro att man måste tillsätta det en eller det andra i akvariet, eller förska ändra vattenvärden (Ph, KH mm.) på olika sätt. Risken är ju att det hela går snett och att man orsakar mer skada än nytta.
#42 - 13 januari 2009 12:03
Sleaper skrev:
Tycker väl allmänt när man läser på forumet att många komplicerar det hela genom att tro att man måste tillsätta det en eller det andra i akvariet, eller förska ändra vattenvärden (Ph, KH mm.) på olika sätt. Risken är ju att det hela går snett och att man orsakar mer skada än nytta.

Kan inte göra annat än hålla med till 100%:)!
#43 - 13 januari 2009 16:43
Ja personligen har jag alltid bara kört med vanligt hederligt kranvatten utan tillsatser alls, ända tills för några månader sedan då jag började med ciklider och fick höra att dom skulle gilla lite salt, så då blev det lite salt från min lokala zoobutik, dock 15kr för en påse med vad som känns som ca 250gram, dyrt ja men att köpa en säck med 25kg från tex granngården känns helt overkill för mitt 375l. iof har vi väldigt bra kranvatten här i sundsvall så det kan ju bidra en del till att mina värden är helt okej endå :)
#44 - 14 januari 2009 07:15
Bowman skrev:

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det något framforskat eller motsv. för antingen eller. (om du förstår vad jag menar)

Här är länken jag saknade: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
#45 - 14 januari 2009 09:52
ansjo skrev:
Här är länken jag saknade: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

Där ser man.

Det står dock under artbeskrivningarna på cordyras inte tål salt.
Tycker nog det borde tas väck på en seriös sida som denna?
#46 - 14 januari 2009 10:14
Det kan vara en liten parantes kanske, då någon akvarist har bahandlat med salt och det har hänt något med Corysarna och man har satt detta i samband.

Jag har själv trott på denna myt i ganska många år tidigare, men numera har jag vid sjukdomsbehov saltat ganska många akvarium med gott resultat och det har funnits Corydoras i de flesta av dessa kar.
#47 - 14 januari 2009 10:15
ansjo skrev:
Det kan vara en liten parantes kanske, då någon akvarist har bahandlat med salt och det har hänt något med Corysarna och man har satt detta i samband.

Jag har själv trott på denna myt i ganska många år tidigare, men numera har jag vid sjukdomsbehov saltat ganska många akvarium med gott resultat och det har funnits Corydoras i de flesta av dessa kar.

Japp, ok. det kanske är mer en "gammal sanning" än en myt.

Som att jorden var platt tills vi insåg det andra :)
#48 - 14 januari 2009 10:56
Jag kör c:a 0,5% bräckvatten i mitt växtkar, ynglar som sjuttsingen och västerna mår toppen. Inte en tillstymmelse till algbildning.

Jag använder det där Ocean Nutrition saltet(tror det heter så, ser ut som Vita flingpaket med lite koraller och text på)
#49 - 14 januari 2009 11:03
Markus1984 skrev:
Jag kör c:a 0,5% bräckvatten i mitt växtkar, ynglar som sjuttsingen och västerna mår toppen. Inte en tillstymmelse till algbildning.

Det funkar säkert bra i dit kar, men personligen skulle jag inte vilja ha salt i karet alltid;).
Frågan är vad du ska göra om någon fisk får svamp och du behöver bahandla detta och de är vana vid din nivå med salt i karet. Visst kan man använda "vanlig" medicin, men många av dessa sorter ger mer negativ effekt i karet än bara behandlar sjukdomen.
Nu är jag inne på lite okänd mark, men antingen får fiskarna ingen svamp med ständig saltnivå i karet (men det tror jag knappast) eller så behöver man ha i ännu mer salt för att det ska få den önskade verkan.
Jag har även sett vid saltning i kar att vissa växter skyr salt som pesten, och eftersom jag kör med växtkar är även det en anledning till mitt motstånd mot salt.
Men som tur är, så gör var och en som den vill:)!
#50 - 14 januari 2009 11:07
Har inte fått någon sjukdom sen jag startade upp det med salt, ej heller någon svamp elelr infektion. Anledning att jag började med denna 0,2-0,5% salthalt var just för att jag hade lite problem med de vanligaste guppy syndromen..

Med en så pass liten salthalt mår växterna riktigt bra också.

Kan tänka mig att det gynnar fisken/vattnet något om det där marina havssaltet innehåller en A4 sida med nyttiga 'salter'...

Jag är bara nybörjare men hittils funak det fin fint.

Annons