Här kan du få svar;)flygrc skrev:Intressant följdfråga, varför saltar man karet?
Behövs det?
Vad hjälper det för?
ansjo skrev:Och jag kommer på en hedrande andraplats med ca 3:-/kg för Axal pro saltet:p!
MagicFingers skrev:man kan ju alltid salta den nya kommande bandyrinken på Heden!..
va fan sysslar dom med.. Bandy i gbg?.. hallå eller!...
joakim.anderberg skrev:Allt finkornigt salt i mataffärer innehåller ju Jod eller klumpförebyggande medel vilket man ju inte ska ha i akvarium om jag förstått rätt. Ett alternativ är ju att köpa grovkornigt salt i affären och mala ner det och sedan sprida ut det i akvariumet. Är detta korrekt? Ska ha i salt för kommande black mollys.
joakim.anderberg skrev:Allt finkornigt salt i mataffärer innehåller ju Jod eller klumpförebyggande medel vilket man ju inte ska ha i akvarium om jag förstått rätt. Ett alternativ är ju att köpa grovkornigt salt i affären och mala ner det och sedan sprida ut det i akvariumet. Är detta korrekt? Ska ha i salt för kommande black mollys.
ansjo skrev:Det är bara en myt med jodet i salt, så det kan man använda. Sedan löser sig salt väldigt snabbt i vattnet så att sprida ut det för den saken spelar heller ingen roll:).
Är Black mollyn odlad i Sverige kan du försöka köra utan salt, men hålla dem lite varmare istället. När jag haft Molly har jag aldrig haft i salt i karet, och det har funkat klockrent varje gång...
Gå till Granngården och köp en orange säck Axal pro salt, 25kg för ca 80:-.
Att joden skulle ha dålig inverkan på fiskarnas hälsa. Sedan även att pansarmalar inte tål salt är en annan myt. Jag har länken till Azurs tester på hemmadatorn, kan länka dit ikväll efter jobbet.Bowman skrev:Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)
Eller att jod är skadligt för fiskarna?
vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det belägg för någon sak.
Bowman skrev:Och det bryr sig ingen fisk om?!
Borde ju bli schyssta koncentrationer i närheten av "klumpen"?
ansjo skrev:Hittade bara inlägget av Azur nu, länken kommer sedan: http://zoopet.com/forum/showpost.php?p=1096613&postcount=11
Bowman skrev:Fan det klingar inte rätt att nästan slänga i en deciliter salt i mitt 180l sötvattenskar, känns konstigt alltså..
Hur går man tillväga för att få det utspritt föressten?
Sen en till fråga, går det verkligen med vanligt salt? (Axal pro )
Enligt en butik jag var i finns det inget annat än ektozol för det är en speciell salt, och det måste jag köpa (blir mer och mer förbannad på allt rent ljug av vissa butiker)
Använder dom flesta (seriösa akvarister) salt i sina kar?
Sleaper skrev:Har endast använt Ektozonsalt vid svampangrepp eller liknande. Tror inte det gör någon nytta eller skillnad i ett sällskaps/växtkvarium. Jag har inte sett någon övrig positiv effekt av salt eller olika vattenberedningsmedel under mina 30år som akvarist. Däremot finns det zoohandlare som gärna vill pracka på en olika preparat som vattenberedningsmedel, Ektozon mm. Dyra och i regel helt onödiga produkter.
http://hem.bredband.net/b245714
ansjo skrev:Vilka är skillnaderna på synpunkterna då;).
Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...
Snyggt kar, Sleaper:)!
ansjo skrev:Vilka är skillnaderna på synpunkterna då;).
Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...
Snyggt kar, Sleaper:)!
Sleaper skrev:Tycker väl allmänt när man läser på forumet att många komplicerar det hela genom att tro att man måste tillsätta det en eller det andra i akvariet, eller förska ändra vattenvärden (Ph, KH mm.) på olika sätt. Risken är ju att det hela går snett och att man orsakar mer skada än nytta.
Bowman skrev:Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)
Eller att jod är skadligt för fiskarna?
vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det något framforskat eller motsv. för antingen eller. (om du förstår vad jag menar)
ansjo skrev:Här är länken jag saknade: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
ansjo skrev:Det kan vara en liten parantes kanske, då någon akvarist har bahandlat med salt och det har hänt något med Corysarna och man har satt detta i samband.
Jag har själv trott på denna myt i ganska många år tidigare, men numera har jag vid sjukdomsbehov saltat ganska många akvarium med gott resultat och det har funnits Corydoras i de flesta av dessa kar.
Markus1984 skrev:Jag kör c:a 0,5% bräckvatten i mitt växtkar, ynglar som sjuttsingen och västerna mår toppen. Inte en tillstymmelse till algbildning.