Akvariesand

#1 - 21 december 2006 11:25
[FONT=System]Ska man rengöra sanden innan man häller i den i akvariumet även om sanden är nyköpt i affär?[/FONT] :confused:
#2 - 21 december 2006 11:33
Jag brukar sjölja ur den ett par gånger för att få bort allt damm. Annars tar det rätt lång tid innan grumligheten lägger sig i akvariet.
#3 - 21 december 2006 11:37
nilbrink skrev:
[FONT=System]Ska man rengöra sanden innan man häller i den i akvariumet även om sanden är nyköpt i affär?[/FONT] :confused:

ja, för den är rätt smutsig.
#4 - 21 december 2006 11:37
Ok. Ja det var just det jag tänkte på ;) men om ddet var bra att det var kvar så att det blev just grumligt och llite 'skitigt' så att vattnet komemr igång för att fortare kunna släppa i fiskarna???
#5 - 21 december 2006 11:42
nilbrink skrev:
Ok. Ja det var just det jag tänkte på ;) men om ddet var bra att det var kvar så att det blev just grumligt och llite 'skitigt' så att vattnet komemr igång för att fortare kunna släppa i fiskarna???

Om du tvättar sanden eller inte har absolut inget med hur snabbt vattnet "kommer igång" och hur snabbt du akn släppa i fiskar att göra. Grumligheten beror ju på små parktiklar och grejer i vattnet, och har alltså inget med nitirifikationsbakterierna att göra.

Däremot innehåller sanden i ett välbalanserat akvarium mycket nyttiga bakterier, men de finns inte där från början.
#6 - 21 december 2006 12:22
Ok

Annons