Akvariestenar m.m

#1 - 23 augusti 2008 16:06
Hejsan!

Är det någon som kan tipsa om någon sida där man kan köpa billigt och bra akvariegrus? jag ska fylla ett 190 l hörnakvarium, hur mycket ska jag köpa? Finns det något att gå efter?
eller kan ni tipsa på någon bra djurbutik? Jag skulle vilja ha lite att välja på, lite olika färger och storlekar så att jag har lite valmöjligheter...

Tacksam för svar!

Mvh Camilla
#2 - 23 augusti 2008 17:12
biltemas blästersand är fin
#3 - 23 augusti 2008 17:16
Hejsan!

Är det någon som kan tipsa om någon sida där man kan köpa billigt och bra akvariegrus? jag ska fylla ett 190 l hörnakvarium, hur mycket ska jag köpa? Finns det något att gå efter?

eller kan ni tipsa på någon bra djurbutik? Jag skulle vilja ha lite att välja på, lite olika färger och storlekar så att jag har lite valmöjligheter...

Tacksam för svar!

Mvh Camilla
Går alltid att plocka lite själva ute vid nån strand eftersom du var ute efter billigt så är detta billigt lite soppa dit kanske med bilen:)
#4 - 23 augusti 2008 17:19
Blir troligen snyggare också :)
#5 - 23 augusti 2008 18:15
Jag tycker också att Biltemas blästersand är kanon. Den kostar 50:- för 25 kg. Jag har den själv i mitt 400 liters och tycker den är superfin! :)
#6 - 23 augusti 2008 18:33
Biltemas blästersand är både billig och bra alt. bauhaus eller krautas sättsand.
#7 - 23 augusti 2008 21:54
Rådasand från byggvaruhus är också mycket bra.
#8 - 24 augusti 2008 06:19
Hejsan!

jag ska fylla ett 190 l hörnakvarium, hur mycket ska jag köpa? Finns det något att gå efter?

Man delar akvariets volym (190 liter) med akvariets höjd i cm så får man antal liter / cm, sedan är det bara att bestämma sig hur djupt med sand man vill ha i akvariet (jag brukar ha 5 cm) då tar man antal liter / cm * 5 = antal liter sand man behöver köpa :)
#9 - 24 augusti 2008 11:01
Smart formel annika.
#10 - 24 augusti 2008 22:43
Håller med ciklidc Annika du har huvudet på skaft. Snygg formel. Så simpel att den är lysande , gjorde en beräkning själv som utgick i från botten ytan men den var nog inte helt genomtänkt för jag har hälften av den insamlade sanden kvar efter att laggt i ca 5 cm. Fast karet är inte rektangulärt utan ett hörn kar med 5 sidor =)
#11 - 25 augusti 2008 19:12
Tack så hemskt mkt...

Hej allihopa!

Tack så mycket för era svar!! :D

Finns det bilder på nåt akvarium så att man ser hur biltemas sand ser ut?
Verkligen super billigt juh...

Tack så mycket för formeln Annika! Kanon!

Mvh Camilla
Maffia666
#12 - 25 augusti 2008 20:00
Hejsan!

Tacksam för svar!

Mvh Camilla
Har Bauhaus sandlådesand i mitt Malawikar, kostar 39:90 för 20kg.
#13 - 25 augusti 2008 20:09
I mitt hörnkar kör jag sand/grus från den lokala badstranden.
http://server3.uploadit.org/files/Mick13-karpag.JPG
Nic har skapat en tråd om sand från stranden där det finns mycket matnyttigt om "natur sand". Kostnaden för sjösand är marginell om man hämtar och tvättar den själv =)

Annons