Akvariestorlek för reproduktion?

#1 - 3 maj 2009 21:13
Hejsan!

Vilken är minsta möjliga akvariestorlek för att körsbärsräkor ska reproducera sig?

Läste någonstans att dom kräver ett rätt så stort akvarium för att kunna reproducera sig. (ca 54L)

Själv har jag ett 16L där det går ett gäng körsbärs och några amano, och dom stortrivs, dock får jag inga bebisar... Därav frågan!

MVH
Fredrik
#2 - 4 maj 2009 21:11
Mina har tredubblats i antalet på tre månader i ett 20 liters:D

dina amanos kanske äter upp dom?:D

mvh wallmos
#3 - 4 maj 2009 21:25
Vissa har tur... Har haft mina i ett halvår och dom blir då inte fler!

Tror amano ska vara fredliga? Rätta mig om jag har fel tack!
#4 - 5 maj 2009 01:17
mina ynglar av sig i en 5 Liters vas så det beror nog inte på storleken utan att dem kanske inte trivs i ditt 20L
Bilagor:
#5 - 5 maj 2009 10:00
Jag hade mina körsbärsräkor i ett 20-litersakvarium innan. Sen blev de ganska många så jag tyckte synd om dem och flyttade dem till ett större akvarium. Samma vatten, samma inredning, samma kompisar. Och sedan dess har de bara blivit färre och färre. Skumt. :/
#6 - 5 maj 2009 14:13
Jag har Crystals räkor i ett 5 liters och dom förökar sej fint där med!
#7 - 5 maj 2009 15:07
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag får oxå många yngel av mina körsbär i ett 20-L.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är du säker på att du har både honor och hanar?[/COLOR][/FONT]
#8 - 5 maj 2009 18:58
Kan beskriva kortfattat.
Det är på 16L, innerfilter (ställbar fart, alltså låg sprutt = räksäkert) och temp på ca 25C. 0 i nitrit och nitrat. Räkorna trivs ENLIGT MIG väldigt bra då dom är pigga som bara den! Har även endlers i som har fått yngel i flera omgångar. Och alla växter växer som bara den, kan sätta i vad som helst och BOOM övervuxet.

Har för tillfället 3st cherry och 8 amano och 5 endlers.
#9 - 5 maj 2009 21:13
Med vissa arter av räkor måste dom vara ett gäng för att börja föröka sig, men troligtvis är det 3 honor eller hanar du har..
#10 - 5 maj 2009 21:47
Jag började nämligen med 10st cherry... Inget hände då heller tyvärr...

Annons