Akvariet blomstrar =)

#1 - 10 april 2008 16:06
Har haft mitt akvarium i lite mer än en månad och det blomstrar verkligen. Växterna växer så det knakar och är gröna och fina, brunalgerna jag hade väldigt mycket utav börjar dra sig tillbaka. Mina fiskar, kampfisk, dvärggurami, metallpansarmal och ancistrus sugmal, lever i fred med varandra och vattnet har börjat bli perfekt, kan det bli bättre?
Hur många fiskar kan man utöka med nu i veckan? det var väll typ två fiskar i veckan efter en månad?
#2 - 10 april 2008 16:10
Dock en liten fråga, ancistrus sugmal har jag bara haft i två dagar. Har läst att de kan ge sig på växterna om de inte får tillräckligt med mat. Vad äter dem? har hört om ärtor, menar man vanliga gröna ärtor som vi människor brukar äta? :) har även läst succini, vad är succini för något?
Något annat man kan ge dem?
#3 - 10 april 2008 16:11
Temeraire skrev:
Har haft mitt akvarium i lite mer än en månad och det blomstrar verkligen. Växterna växer så det knakar och är gröna och fina, brunalgerna jag hade väldigt mycket utav börjar dra sig tillbaka. Mina fiskar, kampfisk, dvärggurami, metallpansarmal och ancistrus sugmal, lever i fred med varandra och vattnet har börjat bli perfekt, kan det bli bättre?

Hur många fiskar kan man utöka med nu i veckan? det var väll typ två fiskar i veckan efter en månad?

Jag föredrar att belasta karet och symbiosen med nya invånare så sällan som möjligt... Under ingången har man ju inget var utan måste köpa fisk i 2 omgångar om man inte kan låta t ex sniglar och räkor gå in karen.. :D
Sen händer det ju så klart att man kommer till affären och inte kan låta bli att köpa några fiskar som när jag köpte mina 6 svarta skalarer t ex.. [:o] Men så fick de ju fenröta först också och det var ju lätt att bota men de kan ju också ta med sig parasiter osv hem om man har otur.
Så hellre många på en gång och sedan inga så länge man kan hålla sig..
tänker jag iaf.. [:-174]
#4 - 10 april 2008 16:15
Ancistrusmalar äter gurka som du trär en tesked igenom för att tynga ner, likaså med zuccini. Dom äter även broccoli, förväll den först om den e färsk & värm i varmt vatten om det e den frysta, dom gillar brysselkål, ärtor (frysta som du pillar av skalet på).
Variera detta & så självlart algtabletter så mår dom prima!

Mvh Eva
#5 - 10 april 2008 18:52
EvaPeva skrev:
Ancistrusmalar äter gurka som du trär en tesked igenom för att tynga ner, likaså med zuccini. Dom äter även broccoli, förväll den först om den e färsk & värm i varmt vatten om det e den frysta, dom gillar brysselkål, ärtor (frysta som du pillar av skalet på).

Variera detta & så självlart algtabletter så mår dom prima!

Mvh Eva

Vanlig gurka som man köper i affären? ska man ge dem skivor eller delar?
Vad är och hur ser zuccini ut?
Ärtor? gröna ärtor? ska de vara frysta? men plocka bort skalet?
Broccoli, ska man värma den först om den är färsk, värma med vad? om den är fryst ska man värma den i varmt vatten?
#6 - 10 april 2008 18:55
Ta och skär två 1 cm skivor gurka och trä skaftet på en tesked genom skalet och sänk ner, vill du göra det lätt för dig knyter du en fiskelina i skeden så är den lätt att lyfta upp.

EvaPeva är den tålmodiga husmorstypen, funkar lika bra med en vitlökspress men mata sparsamt och plocka upp rester annars skitar grönsaker ner nått kopiöst...
#7 - 11 april 2008 07:16
Temeraire skrev:
Vanlig gurka som man köper i affären? ska man ge dem skivor eller delar?

Vad är och hur ser zuccini ut?

Ärtor? gröna ärtor? ska de vara frysta? men plocka bort skalet?

Broccoli, ska man värma den först om den är färsk, värma med vad? om den är fryst ska man värma den i varmt vatten?

Ja, det är vanlig gurka som man köper i affären.

Zucchini liknar gurka men är kortare och tjockare. Sök på nätet så ser du många bilder och namn på den ;)

Gröna ärtor tinar du upp först, sedan skalar du av dem. Alla fiskar blir som tokiga i dem :p

Broccoli, färsk kokar man lite, sedan låter den svalnaner, fryst värms i varmt vatten så att fiskarna kan äta den ;)
#8 - 11 april 2008 07:38
Gaffel skrev:

EvaPeva är den tålmodiga husmorstypen, funkar lika bra med en vitlökspress men mata sparsamt och plocka upp rester annars skitar grönsaker ner nått kopiöst...

Jag, husmorstyp, kära nån!!! :p
Dela med dig av vitlökspressen? Vad pressar du i den?

/Eva
#9 - 11 april 2008 08:02
små gröna ärtor ur sina skal..

Annons