Akvariet läcker...

#1 - 18 juni 2007 06:42
...jo, tyvärr verkar det så. Det dropp-rinner vatten uppifrån främre högra hörnet, i långsamt tempo. Suck. Kan man laga det, eller är det bara att skaffa nytt?
Har 63L-kar, kan tänka mig i storlek 60L upp till 100L, någon som känner till något kar? (bor i Östergötland)
Har förstått att blocket kan ha, men hinner inte kolla så noga nu, jag har en tremånaders bebis samt en 7årig dotter och naturligtvis läkarbesök och tandläkare och en massa annat krafs idag. Blir litet trött på ketchupeffekten, men den kanske är bekant för de flesta akvarister?;)

Ja, ja, och jag som tyckte att jag äntligen fått litet koll på det här med akvarium. OCH hur gör man för att byta allt till det nya akvariet på ett smart sätt? Finns det någon tråd om det?

Känner mig litet modfälld för tillfället.:(
#2 - 18 juni 2007 07:05
Det går att laga men då måste du ha något ställe där fiskar och inredning kan placeras. Töm akvariet skär bort allt silikon med ett rakblad, tvätta rent med aceton utan olja och därefter så lägger du nya strängar med silikon som du smetar ut med ett blött finger. Se dock till så silikonet går att använda till akvarier. Billigt silikon hittar du på tex Coop Forum, Casco glassilikon och kostar väl runt 80:-

Kan du inte köpa ett nytt akvarium idag eller silikona om så se till att iaf sänka vattenytan till ett par centimeter under läckaget.

Kollade lite på blocket åt dig och har hittat en del akvarium
som verkar helt okej :)
http://www.blocket.se/vi/12190683.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/12101423.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/11944393.htm?ca=14_s

Enklaste sättet om man ska flytta över fisk och allt till ett nytt kar tycker jag skulle vara att spara så mycket vatten som möjligt i hinkar och håva upp fiskarna och lägga i dessa tillsammans med växterna. Därefter upp med gruset och flytta över det tillsammans med övrig inredning och teknik, sen fyller du på med det sparade vattnet samt planterar växer och slutligen så har du i fiskarna.
#3 - 18 juni 2007 08:30
Lilibet skrev:
...jo, tyvärr verkar det så. Det dropp-rinner vatten uppifrån främre högra hörnet, i långsamt tempo. Suck. Kan man laga det, eller är det bara att skaffa nytt?

Har 63L-kar, kan tänka mig i storlek 60L upp till 100L, någon som känner till något kar? (bor i Östergötland)

Har förstått att blocket kan ha, men hinner inte kolla så noga nu, jag har en tremånaders bebis samt en 7årig dotter och naturligtvis läkarbesök och tandläkare och en massa annat krafs idag. Blir litet trött på ketchupeffekten, men den kanske är bekant för de flesta akvarister?;)

Ja, ja, och jag som tyckte att jag äntligen fått litet koll på det här med akvarium. OCH hur gör man för att byta allt till det nya akvariet på ett smart sätt? Finns det någon tråd om det?

Känner mig litet modfälld för tillfället.:(
om det läcker högt upp så kan du kanske komma lätt undan genom att bara sänka vattennivån och lägga på lite akvariesilicon, låta det torka ett par dagar sen fylla upp igen!
#4 - 18 juni 2007 09:23
...men då kan det ju å andra sidan snart börja igen, bättre att göra jobbet riktigt från början.......
#5 - 18 juni 2007 10:40
Kör du ett helt fyllt akvarie?
Menar hjälper det inte om du sänker vatten nivån lite alternativt placera pumpen på andra sidan.
Jag hade liknande problem med grabbens lilla och det visade sig att det var högst upp vid ramen höger sida det läckte så istället för att lägga ner tid och ork för att silikonera om det eller laga just där sänkte jag vatten nivån cirka 3-4cm och placerade dessutom mitt shark avd filter i andra sidan.
Har inte läckt sen dess.
#6 - 18 juni 2007 11:10
Tackar för alla snabba svar.
Tänkte jag skulle lokalisera läckan, så jag torkade minutiöst torrt med tops runt om ramen, plockade bort täckglaset osv. Nu har det inte kommit något vatten på cirka 1, 5 h. Verkar som om själva ramen läcker.
Har ändå mejlat på några av akvarierna på blocket och tackar för tipsen :)
På något sätt är det bättre när man själv får välja att byta upp sig i akvariestorlek, än när man blir tvungen. Jag ska väl inte ropa hej än, förstås. Har någon av er andra råkat ut för läckande ram? (Det fanns alltså vatten på innerkanten som täckglaset låg på och det verkar vara boven i det hela)
#7 - 18 juni 2007 12:08
Som jag skrev så har min grabb samma problem.
Dock är hans lite större än ditt.
Det jag gjorde var att sänka vatten nivån med 3-4cm ungefär och då slutade.
Dock så lär jag nog silikonera på det läckande stället för att åtgärda det eftersom jag är lite fundersam kring de små svarta silikonfogarna som finns.
Eventuellt så blir det en helt ny om silikonering eller bara bygga på silikonfogen.
Kolla under själva ramen om du ser något parti där silikonen är dålig.
Köp billig akvariesilikon på clasohlsson för runt 30kr och lägg en sträng där det finns synliga skavanker.
#8 - 18 juni 2007 13:26
Lilibet skrev:
Tackar för alla snabba svar.

Tänkte jag skulle lokalisera läckan, så jag torkade minutiöst torrt med tops runt om ramen, plockade bort täckglaset osv. Nu har det inte kommit något vatten på cirka 1, 5 h. Verkar som om själva ramen läcker.

Har ändå mejlat på några av akvarierna på blocket och tackar för tipsen :)

På något sätt är det bättre när man själv får välja att byta upp sig i akvariestorlek, än när man blir tvungen. Jag ska väl inte ropa hej än, förstås. Har någon av er andra råkat ut för läckande ram? (Det fanns alltså vatten på innerkanten som täckglaset låg på och det verkar vara boven i det hela)

Jo jag råkade ut för det i vintras i mitt 135L kar så det blev flytt av diskusarna till ett 100L så länge och ett möbelakvarium på 240L inhandlades då från pwss :)
#9 - 18 juni 2007 14:24
det är akvaristernas marddröm! våran 250liters läckte på samma sätt som din gjorde. Vi tömde allt och börja om från början med silikonering. Det var väldigt mycket jobb och det tar några dygn innan man kan börja använda det igen.

Om du har fullt upp och inte har tid med det så rekommenderar jag verkligen att köpa ett nytt akvarium istället eller köpa ett beg på blocket.se som fungerar smärtfritt.
#10 - 27 juni 2007 16:06
måste man skära loss allt silicon? dvs så att det blir lösa delar av glaset, eller kan man skära bort det som är innuti akvariet och lägga på nytt?
har nämligen fått ett 250 (?) liters med bänk å hela köret helt gratis! :D det är dock 16 år sedan det var vatten i.

Annons