Akvariet och livskamraten

#1 - 16 april 2008 09:16
Jo, jag undrar hur ni har det, ni som lever tillsammans med någon och har akvarium.[?]:)

Här hos oss går det bra, så länge jag sköter allt som har med akvariet att göra. :rolleyes::D (Vilket jag gärna gör)

Ibland får jag en och annan kommentar: "Ser snyggt ut", "Har du tagit bort alla grejor", "Finns inga fiskar kvar, nästan", "Börjar bli skapligt, men är det inte litet dåligt med fisk", "Räkorna är rätt kul" osv...[:P]:p

MEN - inget får låta!!![V]

Hur har ni andra det?[:o]
#2 - 16 april 2008 09:24
Min fru tycker att det är mycket kul att mata mina fiskar, speciellt de långsträkta pansarmalarna. Hon brukar ofta sitta inne hos fiskarna när jag jobbar kväll. Hon tycker även att det är kul att putsa innerfilter :D
#3 - 16 april 2008 09:32
Har klarat mig ganska bra från klagomål på luftpumpen som "skulle var ljudlös"...
...Yeah, right.. Om man är i köket ja.. :)
Bilagor:
#4 - 16 april 2008 09:32
När min älskade vovve dog tyckte min sambo att jag kunde få mitt efterlängtade akvarium. MEN jag fick sköta det HELT själv, han kunde hjälpa till om jag skulle åka bort. När jag sedan var bortrest under 2 veckor, skötte han faktiskt om karet utmärkt.
Sen har han inte intresserat sig nämnvärt utan ungefär som ni säger, lite kul ibland, någon kommentar, kanske mata någon gång.

Sen kommer det roliga. En arbetskompis till honom börjar tjata om att jag ska vara med på att beställa räkor och jag vill vänta på de där tjusiga Kardinalerna, så jag vill inte. Varpå sambon köper gula och gröna räkor tillsammans med sin arbetskompis och sticker iväg och köper 2 nya räkakvarium och bygger en tjusig hylla till... :D
"Nu ska jag bli räkodlare och konkurrera ut dig" säger han... :D :D
#5 - 16 april 2008 09:33
Inte fy skam ju :)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 april 2008 09:41
Här spelar storleken verkligen in. Jag har levt ihop med min fru i 35 år och under alla dessa år har intresset för alla de akvarier jag haft under årens lopp varit tämligen minimalt.
Men nu när jag införskaffat ett 3.000 liters akvarium så sitter hon nästan mer framför akvariet än vad jag gör - så det är tvärtom mot vad alla säger. Storleken har visst betydelse.
#7 - 16 april 2008 09:54
Det var jag som hade intresset från början. Men min man blev mer o mer intresserad,så nu tycker han det är lika kul som jag.
#8 - 16 april 2008 10:06
det var min hustrus idé att starta upp min gamla akvariehobby igen inför min 40-årsdag.

i början var hon extremt intresserad, hade verkligen åsikter om fiskval, växter, pumpar, etc etc. sedan klingade hennes intresse av till att vara mer av det begränsade slaget.

dvs....."Om du ens skulle fundera på att ha s-x med mig igen så köper du inte fler kar"

tur att mina små pojkar tycker det är kul att "hälpa pappa öra fint till iskarna, salarerna vill ha fint atten, dumma simes som äter salarens bäbisar, fy fy fyyyy"
#9 - 16 april 2008 10:07
Här spelar storleken verkligen in. Jag har levt ihop med min fru i 35 år och under alla dessa år har intresset för alla de akvarier jag haft under årens lopp varit tämligen minimalt.

Men nu när jag införskaffat ett 3.000 liters akvarium så sitter hon nästan mer framför akvariet än vad jag gör - så det är tvärtom mot vad alla säger. Storleken har visst betydelse.

saknar fortfarande beskrivning på ditt "nanokar" på din sida......;)
#10 - 16 april 2008 10:09
Min sambo bryr sig knappt alls om mina baljor... Hon är komplett ointresserad. Lite småtrist, men shit happens.
Hon skulle kanske märka om jag sålde alla baljorna, men mer än så undrar jag ibland...
#11 - 16 april 2008 10:09
Det enda min sambo klagar på är att majoriteten av karen står i förrådet där de inte syns, han vill ha ut dem i vardagsrummet och har fixat så hans farfar ska bygga en Stooor ställning (skogsägande, pensionerad snickare som gör sånt för skojs skull = snyggt, professionellt och gratis) till de befintliga karen + några till, så att jag får plats med så många som möjligt på liten yta. det kommer att bli en hel vägg :D

Sen försöker han hela tiden hitta på akvarierelaterade affärsidéer åt mig, tycker att jag ska börja odla häftiga fiskar och sälja dem osv osv.
Tyvärr är han för mycket utav en jag-vill-kunna-resa-runt-människa för att riktigt ta åt sig hobbyn. Men jag är nöjd :D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 april 2008 10:20
Kensa skrev:
saknar fortfarande beskrivning på ditt "nanokar" på din sida......;)

Ja, ja - mitt senaste projekt är annars att bygga ett 900 liters akvarium (300x60x50 cm) som jag skall använda i fyra dagar (på en mässa i Tyskland)och sedan kränga iväg.
Får väl se till att ta några foton på det akvariet åtminstone;)
#13 - 16 april 2008 10:32
Min sambo är totalt ointresserad. Tror inte han skulle känna igen en guppy om den så bet honom i näsan
Jag och vår son var i Stockholm över helgen i början av mars, och jag fick ringa och säga "Kan du tända akvarierna nu?" "Var sitter knappen?" "Kan du släcka akvarierna nu?" "Var sitter knappen?"
Samma dag, samma akvarier:D! Mer ointresserad kan man knappast vara...
Han gav mig dock en akvariebok när jag fyllde, och han sträcker sig till att säga att man nog "kan ha en särme hobby".
Ibland blir jag förbannad, när jag entusiatiskt vill berätta något akvarierelaterat och han knappt lyssnar. Så mycket tycker jag man kan anstränga sig, det gör jag när han berättar tråk-skit:mad:

En iakttagelse jag gjort, både här och i andra sammanhang, är att akvariehobbyn verkar vara väldigt mansdominerad.
#14 - 16 april 2008 10:45
Min sambo klagar hela tiden. Jag behövde hjälp att ställa ena akvariet i våg, då vart det livat i holken och klagomålen haglade.
Sen ville jag göra fint och byta grus till ett annat då det vita gruset blev fult, då fick man höra *ååå du är aldrig nöjd*
MEN... när 350 Literakvariet sprack då hjälpte han till =)
Men nu är han lite sur att det står ett badkar på golvet fullt med fisk. men snart så ändrar han nog inställning =P

Hare gött.
Guest
#15 - 16 april 2008 10:54
Jag blev särbo för jag snackar fisk hela dagen, och akvarierna blir bara fler : (
Men skoj är det : )

Kanske kan hitta en likasinnad......
#16 - 16 april 2008 11:39
Vi skaffade vårt akvarium tillsammans, så här är det ett gemensamt intresse - sen är det ganska bra uppdelat eftersom han är väldigt teknikintresserad osv, så han tar hand om den biten med glädje, medan jag sköter växter och ser till att han inte matar för mycket. :p Det är roligt att det är gemensamt tycker jag - annars har vi vitt skilda intressen (som vi ändå kan kombinera rätt bra).
#17 - 16 april 2008 11:49
Min sambo tycker det är fint med akvarium, men är inte direkt jätteintresserad. Arbetsfördelningen är som följer; jag köper, städar och tar hand om allt som har med akvarium att göra, men han håvar upp döda fiskar eftersom jag har en smula fobi för just döda fiskar... Det funkar! Han hade själv akvarium för 15 år sedan, och jag undrar ofta hur han skötte det då det ganska ofta utspelar sej dialoger som "Du, de här stora fiskarna med antenner (guramis), när köpte du de?" Jag: "Jaa, ett halvår sen kanske, varför undrar du?" Han: "Otroligt! Att fiskar kan leva så länge!"
#18 - 16 april 2008 11:53
Tamarind skrev:
Min sambo tycker det är fint med akvarium, men är inte direkt jätteintresserad. Arbetsfördelningen är som följer; jag köper, städar och tar hand om allt som har med akvarium att göra, men han håvar upp döda fiskar eftersom jag har en smula fobi för just döda fiskar... Det funkar! Han hade själv akvarium för 15 år sedan, och jag undrar ofta hur han skötte det då det ganska ofta utspelar sej dialoger som "Du, de här stora fiskarna med antenner (guramis), när köpte du de?" Jag: "Jaa, ett halvår sen kanske, varför undrar du?" Han: "Otroligt! Att fiskar kan leva så länge!"

Haha! :p Min sambo hade också ett akvarium när han var liten, men han var nog inte särskilt intresserad då så det var visst hans pappa som fick sköta det. Så det är ju kul att han har ändrat sig! ;)
#19 - 16 april 2008 12:03
En annan klassisk dialog som utspelade sej för något år sedan; "Varför håller du på och byter vatten hela tiden? När jag hade akvarium så bytte jag ALDRIG vatten och det gick jättebra!" Jag: "Det gick väl inte bra, du har ju sagt att inte en enda fisk överlevde längre än två månader?" Han: "Jaja, men sånt har väl inte med VATTNET att göra!"
#20 - 16 april 2008 12:14
hehe, ja det låter som en bra arbetsfördelning att du sköter det mesta i akvariet! :) Inte konstigt att han tyckte att fiskarna blev gamla i ditt akvarium då! :)
#21 - 16 april 2008 12:17
Tamarind skrev:
Jag: "Det gick väl inte bra, du har ju sagt att inte en enda fisk överlevde längre än två månader?" Han: "Jaja, men sånt har väl inte med VATTNET att göra!"

:D:D:D
Bilagor:
#22 - 16 april 2008 13:10
Tjejen har alltid haft ett 200l kar ståendes hemma, halvdant skött och med massa intetsägande växter och någon rot, hon ville få iordning på det men fick aldrig tummen ur, en dag började jag (som älskar att hålla på med en massa små projekt) läsa lite på nätet om hur man kunde få till någon form utav bakgrund till det där tråkiga akvariumet som fram tills dess endast haft en dit-tejpad plastbakgrund, sagt och gjort så började jag söka runt lite, fick lite ideér och hittade dessutom zoopet. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113256
Nu när det äntligen började hända lite grejer så blev det fart på henne, nya växter fiskar och grus var hennes passion, fick henne att börja använda pmdd bätte belysning och att sluta rengöra ytterfiltret en gång i månaden.

Började med ett sammarbete, nu har väl mitt intresse flugit iväg och blivit rätt stort medans hennes håller sig på en mera sansad nivå:P Men jag har lyckats få min bror att tänka på att starta upp ett kar, min kompis drar igång två kar i veckan och även hans far har satt igång ett stort kar de haft ståendes hemma:)

Skall bli intressant att se hur det blir när jag flyttar ihop med tjejen om någon månad (om vi har råd att vinna budgivningen :rooleyes:) kommer vi få plats att bo? kommer hon stå ut? kommer jag bli utslängd?:P
#23 - 16 april 2008 13:28
Min sambo tyckte idén på akvarium var kul i början, men att jag skulle gå all-in och dödssatsa på akvariehobbyn visste han inte... :D Hans uppfattning var att akvarium var något fint som stod och bubblade på en bänk, med en dödskalle och några guppies i. Inte att jag skulle satsa på fiskar som blir strax under en meter stora och/eller var giftiga och kräver några tusen liter vid vuxen ålder och överskrider våra katter i foderkostnader. Vi brukar skämta om att han ville ha en guldfisk i en skål och jag ville ha hela Skansen-akvariet. :D

I stora drag så är han måttligt intresserad, men han försöker verkligen. Visst, han får namnen lite fel ibland men han tycker det är kul att mata rockorna och hjälper mig med mina galna projekt. Mer kan jag inte kräva av honom. :)
#24 - 16 april 2008 13:34
Gubben min tycker om att titta på mina akvarier men mer än så gör han inte. Dessutom är han på sjön varannan vecka så han kan inte hjälpa till så mycket.

Men han är snäll nog att ta hem mina fiskar från affären då jag ofta jobbar sent på kvällarna och inte hinner till butiken.
#25 - 16 april 2008 14:42
Första akvariet (54L) köpte min sambo, nån vecka senare hittade han ett billigt 84L på Lidl. Han tröttnade på att jag skulle bestämma vad han skulle ha för fisk så ett par veckor senare köpte han Guppyhotell (45L) till mig :). Strax därefter hittade han ett 63L på blocket för 200:- som har fungerat som reservkar. Ca 6 veckor efter första akvarieköpet köpte vi 450L tillsammans :D
Gick alltså från 0 akvarier till 5 på mindre än 2mån :p

Tanken var ju att han skulle ha 54L och 84L, jag 45L och tillsammans 450L, men jag har lyckats nästla mig in i alla karen nu :D
Han sköter det tekniska och jag kollar till fiskarna och möblerar. Väljer fiskar gör vi tillsammans (eller jag låter honom tro det iaf ;))
#26 - 16 april 2008 14:55
Min fru är intresserad av att det inte ska bli för många akvarier...
#27 - 16 april 2008 15:01
Jag bor hemma med mina föräldrar och farsan påstår att han e totalt ointresserad... men varje gång ja kommer hem och kollar in genom fönstret sitter han på en stol framför akvariet sen när man öppnar dörren till huset hörs det när han snabbt som tusan springer ut ur mitt rum :) och när ja påpekar detta och vill att han skall sponsra lite så skyller han på att han trodde han såg en död fisk xD
så jag e inte den ända i huste som gillar akvarier :)
#28 - 16 april 2008 16:35
MattiasL skrev:
Min fru är intresserad av att det inte ska bli för många akvarier...

:D:D:D Samma sak med min man. Han tyckte det räckte mer än väl med mitt 160l, men nu har jag precis skaffat 2 st ca 60 l som jag ska ta och köra igång vid nästa vattenbyte. "Men nu får det väl ändå räcka!" Var hans kommentar på det. Men han erkänner att det är fint och rogivande med akvarium i alla fall.:p
#29 - 16 april 2008 19:12
Min tjej tyckte att det var ganska så kul när jag köpta mitt första kar. Hon hängde med och hämtade det i Partille och även när jag hämtade räkorna, också det i Partille. Hon tyckte det var riktigt trevligt. Men sen när jag flyttade till en egen lägenhet så ballade det ur och då var det inte lika kul. Kanske för att man spänderade mer tid framför karen än med henne :P
#30 - 16 april 2008 20:45
Jag lyckades med konststycket att få en odjurvan och hundrädd sambo till att skaffa sig två egna akvarium som han sköter själv och att bli kompis med mammas hund... Dä ni! :D
#31 - 16 april 2008 21:11
Jag har haft tur. Min flickvän och sambo inte bara står ut med två "gigantiska" akvarier i vardagsrummet (375 och 720l) hon hjälper till med vattenbyten, står nästan för all matning och hjälpte till och med till att fixa bakgrunden. Varje gång jag ska till fiskaffären följer hon med. Inte ens när badrummet är belamrat med slangar, hinkar och filter gnäller hon (oftast). :)
När jag börjar snacka om fler kar blir dock svaret "det får du ha i källaren sen". Fast vi har iof snackat lite löst om att ha ett till i köket.. hehe.
#32 - 21 april 2008 18:31
Tack för alla svar, det har varit kul och intressant läsning... En av mina favoriter är nog den med att vattnet inte hade med fiskdöden att göra:D:D:D
#33 - 21 april 2008 19:17
vad min mamma tyckte om akvarium: efter första: ja detta e ju skoj. efter andra: javisst e väll ok. efter tredje: aja ok då. efter fjärde: inga fler nu. efter femte: absolut inte fler nu. efter sjätte: du kan ju snart öppna akvariebutik för helvete
#34 - 21 april 2008 19:40
vad min mamma tyckte om akvarium: efter första: ja detta e ju skoj. efter andra: javisst e väll ok. efter tredje: aja ok då. efter fjärde: inga fler nu. efter femte: absolut inte fler nu. efter sjätte: du kan ju snart öppna akvariebutik för helvete

haha..den sista var ju fan bäst xD
#35 - 21 april 2008 19:57
Lilibet skrev:
Tack för alla svar, det har varit kul och intressant läsning... En av mina favoriter är nog den med att vattnet inte hade med fiskdöden att göra:D:D:D

Ha ha.. Ja, den gillade jag bäst också.. :D :D

Jag har ju flyttat hemifrån för många år sen men när min mamma hörde akvarium så blev hon tyst.. sen sa hon försiktigt.. ja, men det räcker väl med 1 akvarium?! nu 1,5 år senare har jag 5 st... sen sa hon samma som din mamma förrutom "för helvete"... :D :D :D Hon har varit med mig förr... [:o]
#36 - 21 april 2008 21:26
Min hona tittar bara på karen när hon tror att jag inte ser henne. Får hon minsta antydan till att jag tror att hon skulle lyssna så tjatar jag om fiskar och inredning tills dagen gryr och hon ska till jobbet.

Hon hjälpte faktiskt till en gång när jag glömde bort att jag fyllde på ett kar och fick vatten över mina datorer och en nätdel exploderade. Hon stod för skrikandet! :D
#37 - 21 april 2008 23:01
Köpte mitt första akvarium i oktober -07 och har idag 8 igång, ett till som står på köksbordet och väntar på att bli fyllt och en flajback med snäckor :)

Har ingen sambo men tre barn med åsikter (20, 19 och 16 år) De två yngsta som fortfarande bor hemma tycker att det är rätt skoj med rejjorna (räkorna).

När äldsta dottern kom hem efter att ha varit osynlig en månad så tittar hon sig omkring och ser sand i hinkar, rötter i blöt, växter i baljor på köksbordet, halva badrummet fyllt med slangar och tomma hinkar, två stoora blajor med alkottar, vatten och luftpumpsbubbel (till nästa dags vattenbyte)...tar sats och klappar mig på axeln och säger

"Jag tycker det är bra att du skaffat dig en hobby, men du tycker inte att det gått lite överstyr och jag kommer faktiskt skämmas om de börjar kalla dig för fisktanten på byn"
#38 - 22 april 2008 05:48
Fick ett gemensamt återfall, men det var jag som drog upp idén att köpa akvarium. Sambon vet hur djurtokig jag är och gick nog mest med på det för husfridens skull.. *S* Men nog kan man säga att han blev biten allt! :)
Numera är vi minst lika engagerade, fast är noga med att påpeka vilka kar som är vems.. ;)
Morsan blev väldigt fiskbiten när hon var här uppe senast (då hade vi fem akvarium igång) och ville ha med sig både platykaret och räkkaret hem. Störtförtjust blev hon i räkorna! DET var mer överaskande än att sambon fastnade.. När vi flyttar ner till Skåne igen har jag lovat henne att hjälpa henne att sätta upp ett räkkar. :)
#39 - 22 april 2008 11:06
Jag har nog gjort bort mig helt jag... Skaffade ett antal akvarium med min fd sambo. Han betalade mest och vi bestämde tillsammans vad vi ville ha och satt i timmar och letade fiskar och lärde oss saker. Sen var jag den som stod för skötseln och så medan han matade då och då och satt och diskuterade med mig. Jag var visserligen den som kunde mest och lärde mig all fakta, men det var väldigt givande att ha någon att bolla åsikter med.
SEN kom vi på att vi skulle separera och dum som jag var drog jag hem en datanörd istället.
Ni kan ju tänka er hur givande det är att diskutera akvarium med honom. Ok att jag fick två akvarium av honom och att han tyckte att äppelsnäckorna såg ut som aliens, vilket han sa med ett visst intresse, men ändå... Annars är han allt annat än engagerad, utom möjligen när skalarerna lägger rom eller nåt litet saulosiyngel lyckats överleva ovanligt länge och smiter fram och snor mat när inte dom stora ser.

Så frågan är om jag verkligen gjorde ett bra byte???
#40 - 22 april 2008 12:15
Jag har ett ställ på 6x180 samt en drös mindre kar...
Hon har ett terrarie på 160x110x50...

Jo, vi förstår varandras intressen :)

//C
#41 - 22 april 2008 12:15
Min kära flickvän och sambo har dragit gränsen vid ETT akvarium. Men det är hon å andra sidan iaf liiite intresserad av (eller låtsas för att göra mig glad, lite som jag när hon pratar om sin skola). Hon matar och skrapar alger och följer gärna med och tittar på fiskar iaf. Och så har hon döpt samtliga akvarieinvånare.
#42 - 22 april 2008 12:59
I vårt fall vet jag inte om det var bra eller katastrofalt att vi är sambos...:rolleyes:

Jag hade 3 akvarier när vi träffades, 200 liter, 65 liter och 35 liter. Alla sötvatten. Han hade ett 800 liter saltvatten.

Idag när vi bor i ett stort hus (som tur är!:cool:) har vi följande:

1000 liter salt, 600 liter söt, 200 liter söt (som ska bli salt med sjöhästar i), 160 liter söt, 48 liter söt, 30 liter salt, 3 st 30 liter söt. Sen har han ett 200 liter söt på jobbet och jag har ett 13 liter söt på jobbet. Så allt som allt så har vi 11 akvarier.... Vi har bara bott i huset sen augusti och på den tiden har vi alltså införskaffat 7 nya akvarier till de 4 vi hade innan..öh.. var ska detta sluta?:confused:[:-10]:D Men riktigt roligt är det. Jag har lärt mig massor om saltvatten och tycker det är jättespännande. Han är tidigare växt-nörd på sötvatten och hjälper mig med den delen och den tekniska delen. Men alla karen är våra gemensamma både gällande ansvar och intresse.:)

Sen skadar det ju inte att ha de övriga stora intressena gemensamt som att ha varsin hoj (visserligen helt olika modeller men man kan ju inte få riktigt allt ;)), djur (han hade 2 katter innan som är underbara och numera våra efter att de upptäckt vem som lagar mat i huset :D), hund införskaffas i framtiden (mitt största intresse av allt), och så älskar vi att lyssna på rock [:-49]och att titta på film.
#43 - 24 april 2008 06:43
Min sambo tycker inte om akvariet. Särskilt inte sedan min ormhuvudsfisk bet henne i fingret eller min sprutfisk spruade vatten på henne och hennes notebook. Men jag drar till afghanistan nästa lördag så hon kommer ha ansvar för mitt kar ungefär ett halvår frammåt. känns lite sådär...
#44 - 24 april 2008 15:18
Hos oss var det så att både jag & min dåvarande man hade akvarier i samma veva som vi träffades & blev tillsammans för över 20 år sedan, han hade väll ganska precis startat upp sitt första akvarium & jag hade haft akvarier i några år redan. Sedan höll vi på och plaskade, köpte akvarier, handlade fisk & härjade på under alla nästan 20 åren som gick. Numera är vi skilda(pga helt andra orsaker) men han håller fortfarande på med akvarier på sitt håll och jag har mina akvarier på mitt håll.
#45 - 24 april 2008 16:15
Fick i alla fall min filippinska fru att inte bara betrakta fisk som mat...
Ibland blir tom hon fascinerad av mina små yngel och färgstarka nothos.
Hon till och med var med och sörjde mina shubunkins när dom blev uppätna av grannkatterna i Bälinge för sju år sedan...
:)
#46 - 24 april 2008 19:04
Har lockat in min man i "akvarieträsket" och nu är han också fast. Perfekt med någon som fixar de stora, tunga och tekniska bitarna (även om jag misstänker att han helst skulle vilja stå och skruva på nån gammal bil).
Vi köpte ett 200liters för två år sedan. Nu är det akvarier i nästan alla rum. 9 stycken från 54 till 720 liter. Vi säger ibland att vi borde minska på antalet men det är inte lätt...
#47 - 25 april 2008 04:24
Jag hade längge velat ha ett akvarium. Så min man köpte ett i julklapp till mig. Frid och fröjd, innan dess så var han måttligt road. Jag satt dagarna igenom och kollade upp fiskar på nätet och när han kom hem så visade jag honom alla fina fynd. Jaha, helt plötsligt så ville han också ha ett. Ja man kan ju inte neka. Sedan har det blivit så att det poppade upp totalt 4 akvarium i vår lilla 3:a som vi bor 4 pers i. Och hejdar jag inte honom så ryker sofforna all världens väg för ett stort akvarium. Så man kan väl säga att han lurade in sig själv.
#48 - 29 april 2008 16:55
Tamarind skrev:
En annan klassisk dialog som utspelade sej för något år sedan; "Varför håller du på och byter vatten hela tiden? När jag hade akvarium så bytte jag ALDRIG vatten och det gick jättebra!" Jag: "Det gick väl inte bra, du har ju sagt att inte en enda fisk överlevde längre än två månader?" Han: "Jaja, men sånt har väl inte med VATTNET att göra!"

Den här går jag fortfarande och flinar åt...[8D][:D]
#49 - 29 april 2008 20:56
Lilibet skrev:
Den här går jag fortfarande och flinar åt...[8D][:D]

Stackars liten skulle bli jättestött om han visste att jag har hängt ut honom så här på internet...Menmen, det vet han ju inte! Tro mej, jag skrattade mycket när han sa det...
/Erika
#50 - 29 april 2008 21:31
Sambon var totalt ointresserad från början, påstår att hon är det än. Märkliga är att hon kan kirurger, kejsare, dvärgkejsare, gobies, hökfisk, stomatopod, pistolräka, montipora, acropora, skummare, levande sten, xenia, sarcophyton, putsarräka osv...

Mvh Thomas
#51 - 29 april 2008 22:23
- Frugan och jag jobbar ihop,typ! Hon står för alla impulsköp, jag för skötsel, inredning, underhåll! Som tur är börjar hon inse en viss platsbrist i lägenheten. Men å andra sidan har hon börjat "yra" om en lokal vi kan hyra! "Då kan vi få plats med mer akvarier", som hon säger!
#52 - 30 april 2008 07:27
Jag ska nog få lite akvarieshopping i födelsedagspresent av min sambo, och det är ju alltid trevligt!
#53 - 30 april 2008 07:31
havre skrev:
Sambon var totalt ointresserad från början, påstår att hon är det än. Märkliga är att hon kan kirurger, kejsare, dvärgkejsare, gobies, hökfisk, stomatopod, pistolräka, montipora, acropora, skummare, levande sten, xenia, sarcophyton, putsarräka osv...Mvh Thomas

Ha ha.. Hon har nog en hemlig användare här... Du gör smutsjobbet/skötseln och hon njuter.. Smart tjej.. :D
#54 - 30 april 2008 18:59
Katharina skrev:
Ha ha.. Hon har nog en hemlig användare här... Du gör smutsjobbet/skötseln och hon njuter.. Smart tjej.. :D

Så är det för mig med. Min sambo tycker ju att fiskarna ärväldigt fina och roliga, och matar dem gärna lite då och då och hon kan rätt mycket om dem (svårt att undvika med en sambo som hellre pratar fisk än har sex.. typ) men hon lyfter aldrig ett finger vid vattenbyte och flytt osv.
#55 - 1 maj 2008 14:01
Nina82 skrev:

Tanken var ju att han skulle ha 54L och 84L, jag 45L och tillsammans 450L, men jag har lyckats nästla mig in i alla karen nu :D

Han sköter det tekniska och jag kollar till fiskarna och möblerar. Väljer fiskar gör vi tillsammans (eller jag låter honom tro det iaf ;))

Nää, jag bestämmer över akvarierna... du har din hamster [:-34]
#56 - 1 maj 2008 23:17
Min man tycker att akvarierna som jag i rask takt införskaffade är fina och så, men han är egentligen inte ett dyft intresserad. När jag hade flyttat en siamesisk algätare till akvariet vid tv-soffan, frågade han om det var en strömming. På fullt allvar!

Men han är otroligt teknisk och hjälper utan knot till så fort jag ber honom om något. När vi någon gång blir klar med ombyggnaden av källaren har han lovat att jag ska få alla akvarier som jag vill ha. Tror inte han riktigt förstår vad han har lovat...

Men om jag blir glad av att ha akvarier så blir han glad för min skull. Skulle jag behöva hjälp med att mata eller byta vatten så ber jag nog hellre grannen än honom, han skulle inte komma ihåg ett dugg.
Fast han är av den sorten som glömmer skorna om han inte snubblar på dem i dörröppningen så det handlar inte om akvarierna som så.

Nu försöker jag få honom att fixa en damm i trädgården till guldfiskarna och slöjstjärtarna, och får han bara tänka ett tag på de tekniska lösningarna så blir det nog en sådana också vad det lider. Han är otroligt snäll min gubbe.....jag har inget att klaga på. (utom de urusla skämten då!)
#57 - 2 maj 2008 10:22
Min fru är helt otroligt förstående, mer än ja förtjänar.
Har nämnligen lyckats med konststycket att hälla ut 1000 liter vatten på sisådär två sekunder.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193
På sidan 3 en bit ner så börjar eländet:):)

Trots det så låter hon mig nu bygga ut huset och installera ett stort akvarium.
Länkarna finns i signaturen.

Hon är en ängel helt enkelt:):):):)
#58 - 2 maj 2008 11:40

Har nämnligen lyckats med konststycket att hälla ut 1000 liter vatten på sisådär två sekunder.

Du måste vara en otroligt oersättlig då!!! :D:D:D

Ha ha.. Hur bar du dig åt för att lyckas med konststycket 1000 L på 2 sekunder???
#59 - 2 maj 2008 16:12
Botten sprack och ramlade ur på ett 1125 liters nytt akvarium [:-59]
#60 - 2 maj 2008 19:59
Botten sprack och ramlade ur på ett 1125 liters nytt akvarium [:-59]

Host host... Den gjorde vad??!! :eek::eek::eek: Nå.. det kan du ju knappast klandras för om du nu inte stod i karet.. Shit, vad läskigt.. Klarade sig huset???
#61 - 2 maj 2008 21:21
Vi hade precis byggt färdigt en lägenhet i "Söderpärlan", ett litet hus jämte vårt stora.
Totalförstörd, parkettgolvet flöt omkring, vatten en decimeter upp i hela regelverket bakom gipsen,,,,suck,,, så att inte klarade sig något inte. Gjorde en artikel i Ciklidbladet om eländet. Gick nog sisådär 75 80 papp back:):)
#62 - 3 maj 2008 06:57

Du har helt rätt Larry, du är verkligen alldeles för j-vla bortskämd ;) Vad blir nästa utmaning i förhållandet, att bygga ett akvarium med ett hus i kanske, istället för tvärtom...? :D

jag är rätt nöjd med mitt 375 just nu, gör sig bra i hallen, men skulle lusten falla in att skaffa ett större borde det inte vara ett problem, kanske.. hmm..
#63 - 3 maj 2008 13:28
:):):)

Annons