nu förstår jag lite bättre ;) ja det gäller ju att alla ben står lika, så tex. dom två i mitten inte är lägre än dom andra.
Nu är det eventuellt så att det är olika från kar till kar, men när jag köpte mitt förra kar, köpte jag det nytt, med i paketet från ZooLine, ingick det en instruktion för att ställa in ställningen. Deras lösning då var löjligt enkel. Om den komm från ZooLine, eller handlaren vet jag inte.
Alla benen skruvas in helt, och hörnbenen ut 1-2 varv. (alla lika mycket) Ställ på akvariet. Fyll i vatten tills vattennivån är 1-5cm upp på glaset, och mät runt om så att vatten nivån är exakt samma runt om. När du är färdig, fyll på vatten till en tredjedel, kontrollmät, fyll på till två tredjedelar, kontrollmät igen, och fyll på tills du bara precis ser kanten runt om, och mät. När akvariet är fyllt, skruva ner mittenbenen så att de precis tar i golvet. Tappa ur lite vatten efter ett par dagar och kontrollera så att det inte ändrats, upprepa eventuellt efter en vecka, och fortsätt kontrollera tills en eventuell förändring upphört.
Jag är ganska säker på att det inte är ordagrant, eftersom det är fritt ur minnet, men det fungerade till ett 375 liters kar.
Mitt nuvarande, begagnade 375 kar vågades och lodades efter alla konstens regler med 4'a vattenpass simultant, Lastade, och lät stå i 14 dagar, för att våga/loda om på nytt. Det visade sig för övrigt att det är en hemskt tacksam balja att ställa in med, då den är planare på ovansidan i förhållande till sin botten, än vad vattenpassen kan avgöra. Mycket tacksamt, när man som jag oroar sig för att golvet ska sätta sig lite med tiden.
B!