Akvariet under takfönster

#1 - 28 juni 2004 07:31
Ska flytta om ett tag och efter att ha besökt den nya lägenheten kom jag att tänka på en sak.

Lägenheten är en vindsvåning och det finns flera stycken ganska stora takfönster i den. Taket är lätt sluttande men skulle man kunna placera akvariet under ett av de takfönster som är i söderläge? Under vintertid antar jag att man får hjälpa solen på traven med lampor men under sommarmånaderna kanske man kan plocka bort täckglaset och ge fiskarna solljus.

Solens spektra borde väl vara det optimala för både fiskar och framförallt växter? Men det kanske kan bli för varmt. Tror inte att jag vill ha varmare vatten än 26-27 grader.

Jag har tidigare läst att man bör undvika direkt solljus på akvariet för att undvika värre algproglem. Men om man inte använder någon övrig ljuskälla kanske detta inte gäller?

Övrig information som kan vara intressant, akvariet är 280 liter, lägenheten är i Ystad, alltså växtzon ett.

Tack på förhand
// Petter
#2 - 28 juni 2004 07:56
Alger älskar solljus.Jag hadde nog inte chansat men du kan ju alltid testa, blir det för mycket alger ändå kan du ju flytta karet.
#3 - 28 juni 2004 08:21
Jag tror att det inte är någon bra ide, först algproblem som förmodligen skulle uppkomma och sedan under sommaren då solen ligger på som mest. Du kan få kokt fisk till frukost nån dag.
#4 - 28 juni 2004 08:55
Aj aj. Nästan som jag fruktade med andra ord. Både för varmt och dessutom alger.

Annons