Akvariet utan stöd i kanterna?

#1 - 27 januari 2011 21:00
Helglasakvarium, 150 - 160 liter, står på stabil bänk och i lod. Tunn frigolitskiva mellan bänk och akvarium.

Denna frigolitskiva upptäckte katterna. Frigolit är oemotståndligt för siameser.. De har alltså kloat bort en hel del frigolit i kanterna och ffa hörnen. :mad:

Vilket innebär att nu står akvariet med överhäng över frigoliten. Runt 3 kanter av 4. Varierar mellan några mm upp till som max en cm.

Måste jag tömma eländet (efter att ägnat X tids vattenslabbande att med hinkar fylla det idag) och skaffa en ny skiva, eller är belastningen i kanter/hörn inte så stor att det är någon risk?
#2 - 27 januari 2011 21:33
Det är väl inte så jättebra eftersom de lär fortsätta med att ta bort frigolit. Jag tror inte det är så farligt. Jag hade däremot tömt akvariet, fixat trälist som man limmar fast i bänkskivans ytterkant så det täcker frigoliten och sen köpt ny frigolit och sovit gott efter det. Glöm inte kolla silikonen, har läst om någon som fick hela innehållet på golvet för en katt hade även kloat silikonen under någon månads tid. Anledningen till att jag hade gjort om det är för att man gärna ska kunna sova utan att vara orolig.
#3 - 27 januari 2011 22:14
De kommer inte åt mer frigolit tror jag, men har för säkerhets skull preparerat den. Smart tips med list,.

Har lyckats 'putta om' akvariet efter att ha tagit ut 50 l vatten, och nu är det frigolit kant i kant med hela framkanten. Men kortsidorna och bakkant så som sagt är det från några mm till 1 cm överhäng, värst i hörnen.

Men jag borde byta frigoliten alltså? *suck*

Om jag ändå måste byta den, vad ska jag sikta på för tjocklek? Den här följde med, och är 'hopplattad' och kanske ½ cm tunn.

Kloat silikonen, den i skarvarna? Tack för tipset, ska hålla ett öga på dem. De är iofs ganska snälla med sitt kloande generellt, brukar vara klösmöbeln och i enstaka fall mattan som råkar illa ut. Men frigolit var tydligen alldeles för kul för att inte göra snö av ;)
#4 - 27 januari 2011 22:32
Spelar ingen roll... Om frigoliten är 20 x 20 och bänken är 10 x 10 så gör frigoliten varken till eller från med ett kar på 20 x 20. Om du förstår
#5 - 27 januari 2011 22:38
Jag tror inte du måste men jag garanterar inget, utan är mer för att sova gott. Det kan vara svårt att hitta tunnare än 1cm tjock frigolit. En del använder liggunderlag istället. Fast katter gillar klösa på sånt med... perfekt konsistent att klösa på typ.
#6 - 27 januari 2011 22:44
Jag tror inte jag förstår dessvärre? Skyller på trötthet...

Ditt exempel så är frigoliten och karet större än bänken, och då är jag helt med på att frigoliten inte hjälper direkt, då den ju inte har något understöd av bänken på kanterna, utan karet vilar bara på bänkytan. (Däremot borde ju frigoliten hjälpa mot om det kommit grus etc mellan glas och bänk).

I mitt fall, om vi tar exempelsiffror, så är ju bänken 20*20, karet 20*20 och frigoliten säger vi är 19*19. Dvs jag skulle kunna ha stöttning under hela ytan, om frigolitbiten inte naggats i kanterna.

Men eg är det väl inte frigoliten som är frågan, utan hur mycket överhäng är okej och vad kan hända? (Akvariet spricker antar jag?)

För det som blir nu är ju raka motsatsen mot t ex ett ramakvarium. Jag har dock ingen aning om hur tåliga eller icke tåliga akvarier är, ibland när man läser kan man få för sig de är extremt ömtåliga ju..
#7 - 28 januari 2011 00:26
Hur kan du få grus mellan glas och bänk när du har frigolit som håller karet 1 cm från bänken? även om frigoliten inte täcker hela bänkytan så håller den ändå upp karet. Är du orolig så köp ny frigolit, byt den och och sälj katterna ;) Jag skulle låtit det vara. Du kan nog sova gott!
#8 - 28 januari 2011 01:01
Alexia skrev:
De kommer inte åt mer frigolit tror jag, men har för säkerhets skull preparerat den. Smart tips med list,.

Har lyckats 'putta om' akvariet efter att ha tagit ut 50 l vatten, och nu är det frigolit kant i kant med hela framkanten. Men kortsidorna och bakkant så som sagt är det från några mm till 1 cm överhäng, värst i hörnen.

Men jag borde byta frigoliten alltså? *suck*

Om jag ändå måste byta den, vad ska jag sikta på för tjocklek? Den här följde med, och är 'hopplattad' och kanske ½ cm tunn.

Kloat silikonen, den i skarvarna? Tack för tipset, ska hålla ett öga på dem. De är iofs ganska snälla med sitt kloande generellt, brukar vara klösmöbeln och i enstaka fall mattan som råkar illa ut. Men frigolit var tydligen alldeles för kul för att inte göra snö av ;)

Om det klarade av att bli runtputtat är det nog ingen fara. Köp hem ett liggunderlag som kanske inte är så kul för katterna, som du lägger dit nästa gång du tömmer akvariet.
#9 - 28 januari 2011 02:42
bossep skrev:
Om det klarade av att bli runtputtat är det nog ingen fara. Köp hem ett liggunderlag som kanske inte är så kul för katterna, som du lägger dit nästa gång du tömmer akvariet.

Som djurpsykolog rekomenderar jag dig att köp hem liggunderlag och klipp tilll som Bossep säger. Sedan kan du ta lite tabasco sås på kanterna eller blanda något som luktar illa från djuraffären några gånger på kanten. (det finns olika typer av fyysprejer ) så att det inte är lika intressant för katten. Om du inte står ut med lukten kan du spruta vatten på dem med en flaska för att spreja blommor - sätt den på strålfunktion. Man kan blanda i 1 droppe lavendel i vattnet - inte farligt för katten men den kommer i håg lättare med lukt i vattnet.
Glöm inte att säga nej eller fy eller vad du säger straxt innan du sprutar så att katten vet att det kommer vatten när du säger det där ordet - för då blir det tillslut så att du bara behöver säga ordet. Ge massor av annan sysselsättning till katterna. Varför inte försöka fiska fram mat och räkor ur höga glas osv
#10 - 28 januari 2011 07:45
Dahlberg, nej menade mer att i ditt ex att om du har en underdimensionerad bänk, men frigolit som täcker hela karet, så du tyckte att då hjälper ju inte frigoliten. Menade mer att den iaf ju hjälper att utjämna ev grus på ytan mellan kar och bänk, den yta som akvariet vilar på bänken alltså. Dock mest en passus då min bänk ju ät lika stor som karet.

022helpek - Katterna får inte äta räkor och grejer av hälsoskäl, men det finns inget behov av aktiveringsgrejer heller. De har gott om saker att roa sig med om de vill, och är rent generellt väluppfostrade, välartade katter. De har inte rört frigoliten sen igår natt (måste varit då de kloade), så det var nog bara nyhetens behag.

Men då byter jag det mot liggunderlag när jag får en möjlighet och ändå tömmer akvariet sen =)

Annons