akvariet "vibrerar"när vi går förbi, hjälp!

#1 - 20 maj 2003 12:45
Har ett sexkantigt 190 l. akvarium. Det är byggt på höden, 80 cm och diagonalen 60 cm. Mitt problem är att vi har gamla trägolv i huset och när vi rör oss i det rummet akvariet står så "gungar" det med i golvrörelsen. Jag är orolig för att akvariet ska spricka/sprängas pga. denna rörelse. Är det någon som vet hur vi kan lösa detta problem innan det händer en olycka!
MvH kavon
#2 - 20 maj 2003 12:49
Oj, verkar lite riskabelt.

Kanske skulle underlätta med en frigolitskiva under? Jag skulle nog flytta det till ett lite stabilare golv.

//Helena
#3 - 20 maj 2003 12:52
Jag håller med, men alla golven i huset är lika knarriga. Jag har tänkt på frigolit men det dämpar väl inte golvrörelsen tror jag.
#4 - 20 maj 2003 13:27
prova ställ akvariet på någonting tungt. lägg marmor skivor på golvet eller nått, och låt dom vara lite bredare än akvariet så det blir stabilare.
#5 - 20 maj 2003 14:55
Tack för ditt förslag, Ja det låter vettigt. Diametern på akvariet är ju bara 60 cm. som bär upp kanske 200 kg. Så svajet blir ganska stort!. Ungefär som det lutande tornet i Spisa när någon går förbi! stenplattan kanske ska vara jättestor för att ta bort svajet! Jag har precis tömt bort nästan allt vatten vilket känns skönt för mina nerver det var nervöst när vi upptäckte att vi hade ett ovanligt levande akvarium
Kavon

Annons