akvarietrubbel!!!

#1 - 22 april 2007 18:16
Den ena slangen som sitter på utsidan av ytterfiltret släppte i natt och ytterfiltret (till vårat 720l kar) började spruta ut vatten på golvet..ca 600l. Vi flyttade då över alla fiskar till 310l och nu är våran fråga om det går bra att flytta över fisken igen till 720l..Pumpen har varit kvar ungefär sedan olyckan inträffade så den har ju pumpat runt ca 300l vatten var av 150l ursprungligt akvarievatten.
Håller nu på att fylla upp karet helt och vi ska även tillsätta vattenberedningsmedel!

/ Oscar o Elin
#2 - 22 april 2007 18:37
Eftersom pumpen inte stått stilla så kan man se det som ett ganska stort vattenbyte;) , och jag skulle bara köra på igen!
Hur gick det med golvet då?
#3 - 22 april 2007 18:42
dock har den stått stilla i ca 1 timma.. var tvungen att ta ur den medan vi fixad emed golvet runt karet. fast som sagt kanske inte är någon fara! haha jag vet inte riktigt det var väldigt blött iaf! :P
#4 - 23 april 2007 08:36
Borra ett litet hål på insugningsröret 3-5 cm under vattenytan så blir det inte lika blött i framtiden 
#5 - 24 april 2007 02:55
rsoderberg skrev:
Borra ett litet hål på insugningsröret 3-5 cm under vattenytan så blir det inte lika blött i framtiden 

men en torrgående pump är heller inte så bra.. :/
#6 - 24 april 2007 11:54
men en torrgående pump är heller inte så bra.. :/

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Låt säga att du är på jobbet och pumpen springer läck, då kommer du hem till ett tomt akvarium och döda fiskar, för att inte tala om vattenskadorna då tycker jag ett det är ett litet problem om pumpen har gått till dom sälla jaktmarkerna pga torrkörning eller????[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#7 - 24 april 2007 12:05
Hmmm.
Kan inte en torrkörning orsaka en brand?
#8 - 24 april 2007 12:45
Tenkare skrev:
Hmmm.

Teoretiskt, ja kanske, men i praktiken så tror jag den bara stannar och proppen går...men man skall ju aldrig säga aldrig...:p
#9 - 24 april 2007 15:53
Tenkare skrev:
Hmmm.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det låter långsökt att den skulle kunna ta eld, troligen större chans till det med 720 liter vatten på golvet som kan fixa en hel del roliga kortslutningar.[/FONT][/SIZE]
#10 - 24 april 2007 16:37
Jag har haft 600 liter på mitt golv, hände inte mycket mer än att parketten reste sig. :)

Annons